J14  nr 76


J14 nr 76. Tre svartvita foton från den tidigare ägaren Bo Ejeby ca 1979.




Olle Sandegård skickade 2017-04-24 denna fina familjebild ombord på J14 nr 76 "Rickie II" 1969.
Olles mor Inga Sandegård vid masten, den andra dåvarande båtägaren Bengt Sandegård på rygg.
Till rors Olles son Gustav Sandegård. På fördäck Olles dotter Moa. På akterdäck Gustavs dåvarande
flickvän Eleonor, som tyvärr senare omkom i en tragisk bilolycka.


J14 nr 76 "Rickie II" 1976. Bilden är från småbåtshamnen i Halmstad - HSS. Halmstads Segelsällskap.
Håkan Larne i grön träningsoverall med en bekant, som hjälpt till vid upptagningen av båten.


J14 nr 76 "Agda" på Hälleviksstrands Varv. Havet väntar....detta vackra båtbygge!
Båten är tillfälligt utan presenning för fotografering!      4 Foton : Tom Evers 2017.


J14 nr 76 ritades av Tage Hellman och byggdes av Ivar Williams Varv i Motala 1952.

Den enda J14 med två sttbrunnar. Nästan som en Breviksjulle.



J14 nr 76 har två segelställ.  Dacronsegel och här bomullsseglet från 1980-talet. Dougald Macfie, Gustav och
Olov Sandegård samt Bengt Arne Runnerström, www.julleregister.se  på Hälleviksstrands Varv 2017-04-09.


En "Evert" blev priset  för J14 nr 76 "Agda".  Handslaget på Hällevikstrands Varv 2017-04-09
mellan nye ägaren Tom Evers t.v. och gamle ägaren Olov Sandegård t.h.


Restaureringsarbetet har börjat! Sarah och mamma Ana Evers är också engagerade 2017-04-25.

J14 nr 76 "Agda" ritades av Tage Hellman och byggdes 1952 vid Ivar Williams Varv i Motala.
I det handskrivna Långedragsjulleregistret från 1930-talet står det att båten byggdes vid Ivar Wallins Varv
i Motala. Detta måste vara en missuppfattning av namnet, men pekar också på en bristande kontakt mellan
västkustens och ostkustens båtkulturer. J14 nr 76 var den enda Långedragsjulle som Ivar Williams Varv
i Motala byggde! Båten har två sittbrunnar(!)   (Se bilderna ovan).

Kort historik om Motala Båtvarv (ofta kallat Williams Båtvarv) :
Ivar William
fick 1929 sin första order att bygga en båt och grundade samma år Motala Båtvarv.
Han lämnade därmed byggbranschen där han tidigare varit verksam precis som sin far. Brodern läste
då till arkitekt på Chalmers. Efter några svåra år kring Kreuger-kraschen kom en uppgång och ryktet
om Motala Båtvarvs fina arbeten spred sig bl.a. till USA, dit ett flertal Skärgårdskryssare exporterades.
Stax efter 2:a världskriget kom Folkbåten ordentligt i ropet och Motala Båtvarvs Folkbåtar blev snabbt
kända för att vara bland de allra mest välbyggda och välseglande. Detta blev en lång epok och än i dag
syns ofta annonser där "Williams-byggd Folkbåt önskas köpa".  -  Läs fortsättnigen på historiken....
http://www.motalaboat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29

Båtens förste ägare var Skofabrikören Bengt Eklöf i Jönköping enligt Per Leijonberg som
besökte Båtmässan i Göteborg 2012. Båten hette då "Rickie II".

Olov Sandegård i Skagersvik hörde av sig i ett E-brev 2016-02-15 : Nyss var jag ute i förrådet
och kontrollerade segelnumret och visst stämmer det att det är J14 nr 76. Jag vet också att båten är
byggd i Motala. Det finns en mässingsskylt fäst ombord som omtalar detta. Båten var hemmahörande
Gullholmen under rätt många år, innan den mer permanent hamnade på landbacken i Hälleviks-
strand
. Jag var den som senast seglade henne från Gullholmen till Hälleviksstrand. Det måste ha
varit hösten 2001. Under Gullholmentiden hade båten namnet "Agda" efter min mors andranamn.

Samma namn hade för övrigt deras tidigare båt J10 nr 417, som skrotades någon gång på 1980-talet.
Den köpte min far Bengt Sandegård ny 1952. (Se J10 nr 417).

Tom Evers i Göteborg hörde av sig med ett E-brev 2017-03-28 : Här några bilder tagna i dag.
(Se bilderna från Hälleviksstrands Varv). J14 nr 76 "Agda" ligger inklämd mellan två andra båtar,
så det var lite svårt att få bra bilder. Det är en välbyggd båt av Ivar Wallin i Motala 1952. Ek på ek-
spant. Däck i Oregon pine. Trevlig båt! Ovanlig med två sittbrunnar. Preliminärt ska jag träffa ägaren
Olle Sandegård
på söndag vid varvet. Då www.julleregister.se har mycket stor del i att detta (köpet)
kan bli av, skulle jag uppskatta om du kunde vara med den dagen. Det känns lite högtidligt. För mig
känns det värdefullt att kunna dokumentera så mycket som möjligt under resans gång! 

Just hemkommen från Hälleviksstrands Varv 2017-04-09. Båt och segel inspekterade. Befanns vara
i bra skick trots den långa tiden på land.  Hälleviksstrands Varv ska nu flytta in båten i ett båthus där
den ska tätas och snyggas till för att kunna seglas i sommar. Nästa år kommer båten att restaureras.
 
Tom Evers i Göteborg, båtens nye ägare 2017 har börjat kontakta tidigare ägare för att ta reda på
mer om båtens historia.

Tom Evers skickade ett E-brev 2017-03-29 :  Jag såg Per Leijonbergs namn i ditt inlägg på
www.julleregister.se. Jag chansade med att söka och träffade rätt på första försöket. Han kom
ihåg att han hade pratat med dig på Båtmässan i Göteborg om båten.

Per Harald Leijonberg i Huskvarna
berättade att hans far köpte J14 nr 76 "Agda", då "Rickie II" av
Bengt Eklöf i Jönköping 1960. Per mindes båten mycket väl. Det karakteristiska med två sittbrunnar
nämnde han direkt, samt att hon byggts av Ivar William i Motala. Per har en hel del fotografier från den
tiden och många fina minnen! Han nämnde vidare att båten senare togs till Havstenssund där familjen
har ett sommarställe sedan många år.

Tom Evers vidaresände ett E-brev 2017-03-30 där Olov Sandegård skrev :  Pratade i går med min
syster Jenny Sandegård på Brännö. Hon ville minnas att hon och hennes dåvarande sambo köpte båten
ca 1980 av Bo Ejeby i Ljungskile. Efter ett par år sålde min syster och hennes sambo båten till ett par
personer
bosatta på Flatön, som också hade båten bara något enstaka år, innan den köptes av mina
föräldrar någon gång i mitten av 1980-talet.

Tom skrev ett E-brev till Bo Ejeby som 2017-04-21 skickade följande svar :  Roligt att intresset för
de gamla Långedragsjullarna lever! Det stämmer att jag ägde en J14 för många år sedan. Vi var två
som köpte båten. Den andre var Gunno Palmquist. En tid var vi tre som delade ägandet, den tredje
hette Steen Tofters.

Vi köpte båten av Håkan Larne i Halmstad. Håkan seglade med Gunno och mig en bit norrut längs
kusten från Halmstadstrakten eller var det från Lerkil, för att vi skulle lära känna båten något. Ingen av
oss hade tidigare seglat själva. Vi lyckade ensamma ta oss sista sträckan upp till Ljungskile, som blev
båtens hemmahamn, och där jag bodde på Lyckorna vid den tiden.

Vi seglade som mest till Bovallstrand och Gerlesborg under några somrar. Så småningom skaffade
både Gunno och Steen egna, större båtar och när jag blev ensam om att ta hand om båten insåg jag
att jag inte skulle hinna med det, så jag sålde den till Jenny Sandegård och hennes kille.

De hade båten på Gullholmen. Jag var där och såg den många år senare. Den låg längst inne i den
skyddade hamnen. En rolig sak apropå det, var när det visades en stor fotoutställning utomhus på
Gustav Adolfs Torg i Göteborg. En fotograf hade tagit flygfoton över en mängd olika platser runt
hela jorden. Bilderna visades på stora skärmar på toget och fanns även i vackra fotoböcker. En av
få bilder med svenskt motiv förställde Gullholmen, fotograferad uppifrån luften. Eftersom jag visste
var vår båt hade legat kunde jag lätt lokalisera platsen på fotot och konstatera att den var med på
denna fantastiska utställning.

Strax innan vi sålde båten hände en mindre olycka. Vi hamnade mitt bland tävlingsseglande båtar på
Ljungskileviken eller innanför Tjörn och krockade med en båt. En duktig snickare fixade till skadan,
men jag gissar att man kan se i fören att det sitter en träbit med en något annorlunda kulör där.

Tom Evers
skickade ett E-brev 2017-04-24 :  Hade just ett väldigt trevligt telefonsamtal med
ägare nummer tre till J14 nr 76 Håkan Larne i Halmstad. Han berättade att han köpte båten av
Per Harald Lejonborg
år 1975 i Havstenssund och seglade hem den (utan motor) till Halmstad
samma år.

Båten fanns i Halmstads Segelsällskap under Håkan Larnes tid som ägare. Håkan berättade
vidare att båten var i ett mycket fint skick. Han nämnde att den aktra sittbrunnssargen var klädd
i läder! Bara det!

Året efter att båten hade köpts sjösattes den i Halmstad på våren 1976. Nästa dag när Håkan skulle
titta till båten, kunde han först inte se den och trodde att den var stulen. Blicken vändes neråt och då
upptäckte han en ganska sträckt förtamp till bryggan. Mycket riktigt, båten hade sjunkit på ganska
djupt vatten under natten. Man fick tag i några tampar och fick upp båten i marvatten så man kunde
ösa resten. Den hade tätnat fint! En lärdom... sedan var det inga problem.

År 1978 sålde Håkan Larne båten till Bo Ejeby och Gunno Palmquist. Då köparna inte var så
värst bra på att segla, följde Håkan med upp till Ljungskile via Lerkil-Onsala. Ingen motor på
denna tur heller.

Tom Evers fortsatte forska bland tidigare ägare och skickade ett E-brev 2017-05-02 med en bild
och info från Arkitekt Håkan Larne i Halmstad.  (Se 5:e bilden uppifrån).

Ägarlängd :
1952-1960           "Rickie II"     Bengt Eklöf  Jönköping
1960-1975           "Rickie II"     Per Harald Leijonberg  Huskvarna och Havstenssund.
1975-1978           "Rickie II"     Håkan Larne  Halmstad
1978-ca1980         ?                   Bo Ejeby  Ljungskile,  Gunno Palmquist och Steen Tofters
ca1980-ca1982      ?                  Jenny Sandegård med sambo  Gullholmen Brännö
ca1982-ca1983      ?                  ett par personer på Flatö  
1980-talet               ?                 Janne Stahlin  Svanesund och Inga-Britt Stahlin  Smedjebacken
ca1983-2001        "Agda"         Bengt, Inga och Olov Sandegård  Gullholmen
2001-2017            "Agda"         Olov Sandegård  Hälleviksstrands Varv.
2017-                    "Agda"         Tom och Ana Evers  Göteborg    

Var J14 nr 76 "Agda" finns i dag på Hälleviksstrands Varv.
 

www.julleregister.se