J14 nr 76 "Rickie II" seglar utanför Skaftö, Stockevik, Gullholmen.
Foto : Åke Fredin
1952-1953.
Detta är det tidigaste foto vi har på J14 nr 76,
byggd 1952.
Bengt Fredin, sommarboende på Gustafsberg i Uddevalla,
visade 2021-10-09 detta foto (se ovan)
av J14 nr 76 taget av Bengts far Åke Fredin (*1919).
Åke cyklade från Tidaholm i Västergötland
till Stockevik på Skaftö i
Bohuslän på 1940-talet och bodde på pensionatet i
Stockevik. Åke fick då
låna
och segla pensionatets
spririggade Bohusjulle.
Bengt sa att fotot var
taget utanför Skaftö, Stockevik,
Gullholmen, någon gång i slutet på 1940-talet,
att döma utifrån övriga
foton i albumet. Men eftersom
båten
byggdes 1952 måste fotot vara taget senare.
Seglet (se ovan) har den gamla
märkningen, utan
nationalitetsbeteckning. Seglet (se bilden nedan)
från
1979 har : J14 S76.
Masten ovan har toppvimpel, masten nedan
har strut.
Bengt skriver vidare i ett E-brev 2021-10-09 :
Ytterligare forskning visar att Stockeviks sista pensionat
stängde 1955. Sommaren 1954 tillbringade familjen i Hunnebostrand. Jag
var då tre år gammal. Om nu
J14 nr 76 byggdes 1952, så tror jag att fotot togs 1952 eller 1953.
Detta är det enda kort jag sett att pappa
tagit på en annan segelbåt, så det
måste varit något särskilt med den. Två sittbrunnar? Alldeles ny och
fin?
Kanske kände han båtens ägare??
I Ägarlängden på J14 nr 76 (se nedan)
ser jag båtens förste ägare Bengt Eklöf i
Jönköping och
att
båten
haft olika hemmahamnar i Bohuslän. Min pappa gick på läroverket
i Jönköping och var inneboende hos
direktören för Tändsticksfabriken i samma stad. Helt osannolikt
är det inte att Bengt
Eklöf och pappa Åke
kände varandra? Bengt Eklöf i J14 nr 76 kan ju ha
varit en klasskamrat som ville
visa sin nya båt för pappa?
Bengt Fredin skriver i ett E-brev 2021-10-10 : Detta
vykort skickades från Uddevalla 4/8 1941
av min pappa Åke Fredin (22 år) och farfar, till farmor
Torborg Fredin i Tidaholm. De berättar
om cykelturen som startade i Tidaholm, övernattning i Vänersnäs till
Stockevik på Skaftö i Bohuslän.
Uddevalla, måndag. Kära Mollan!
Trots frisk motvind har vi trampat på bra från Vänersnäs och hit
i dag och fortsätter om en stund mot Fiskebäckskil och Stockevik. Vi är
båda i god form. Hälsn. Åke
Nu äro vi vid prima humör efter en god middag och snart ska vi väl få
hoppa i det salta vattnet. Hälsn. Far
(Frimärket : Skansen 50 år, 1891-1941)
Detta var sommaren 1941 under kriget. Man cyklade! Bensin till motorer
fanns inte att köpa.
Bengt Arne Runnerström
(*1944) , granne med Bengt
Fredin på Gustafsberg i Uddevalla
skrev 2021-10-11 : Efter kriget, på 1950-talet,
minns jag som liten, hur en oändligt långsam osande
bilkö ringlande sig ut mot kusten på lördagarna, nedför Lagerbergsgatan genomfarten i Uddevalla
där
vi bodde. Det var innan motorvägen byggdes. Mest var det svarta Volvo PV
med
R på nummer-
skyltarna. De kom från Västergötland
och skulle ut till sina sommarstugor på kusten, trodde vi barn.
Pappa hade ingen bil. Vi cyklade och kom därför aldrig ut
till
kusten. Det var för långt att cykla för
små barn. I stället hyrde vi ett sommarhus vid Byfjorden nära Uddevalla.
På söndagskvällarna var
det samma sak igen. Bilkö åt andra
hållet! Med alla som skulle hem till Västergötland.
Bengt Fredin (*1951) som satt i en av bilarna
som barn, berättade att det gick så långsamt, speciellt
i uppförsbackarna vid Torp, väster om Uddevalla, att bilarnas motorer blev överhettade, kylarna
kokade och flera fick stanna. Bengt Fredin skrev vidare
2021-10-11 : Då, på andra halvan av 1950-
talet, tror jag inte att man åkte från Västergötland till sina sommarstugor, för jag
kände ingen som
hade
en sommarstuga. Man hyrde in sig hos fiskarna på kusten, precis som vi gjorde.
Fiskaren med
sin familj
flyttade ner i källaren som var byggd av sten, och därför lite svalare på sommaren.
Sedan
hyrdes mellanvåningen ut
och också övervåningen, där det fanns ett litet kök.
Jag tror heller inte att man åkte från Västergötland till kusten över
helgen, för bilar och bilköer tog
för
lång tid. Vi hyrde på kusten, Fisketången, i 6 veckor
och jag och mamma var där hela tiden.
Jag vill
minnas att pappa dock åkte hem under någon vecka på slutet, men kom
tillbaka till helgen.
När vi, med fullpackad bil, åkte från Skövde till
Fisketången, vill jag minnas att jag, på barns vis,
började tycka att det var långt och tråkigt någonstans vid
Grästorp. Men DÅ väntade resans stora
upplevelser. Först plåtälgen i Lilleskog.
Ett minnesmärke över en Älg som störtat utför branterna
på Halleberg under en Kungajakt. Sen gick vägen så att jag trodde vi
skulle åka in i smältverket
på Vargöns Bruk, och slutligen passerade vi Uddevalla
och där sprutade gnistorna från de
STORA fartygen som höll på att byggas vid Thordénvarvet.
Bengt Arne : Älgen i Lilleskog
kommer jag ihåg! Som barn skulle man alltid se Älgen!
Men jag åkte åt andra hållet, till Västergötland, med buss på söndagarna
under vårarna.
Pappa ledde fågelexkursioner från Uddevalla till Hornborgasjön på
1950-talet för att titta
på tranor. Än i dag när vi åker förbi Halleberg, måste jag alltid
stanna i Lilleskog, för att
se om Älgen står kvar....
Och det gör den!
En turistattraktion i dag!
Bengt Fredin :
På 1950-talet var det få förunnat att äga eller disponera en båt, utan
ville man ut och
bada på någon ö
så fick man ta kontakt med någon av de äldre fiskarna och fråga snällt
om han kunde
köra ut oss och
hämta några timmar senare. Här åker mamma och jag, och jag tror mig komma
ihåg att
han vid rodret
hette Albanus Jonsson. Efter några år blev pappa
betrodd och fick låna en båt för fiske
och bad.
Här är vi på väg ut, och att döma av klädseln var det inte bad vi skulle
ut på. Vi hade kanske fått besök
av mammas fastrar från Stockholm. De ville gärna ha torsk till middag
och då åkte vi ut, drog upp några
fina torskar och var hemma igen på en halvtimme. Bengt
Arne : Nyfångad kokt torsk med äggsås och
potatis är... himmelskt gott! Sådana delikatesser fick vi aldrig inne i
Uddevalla.
Bengt Fredin sitter i båten och studerar startproceduren. Först skulle båten
ösas vilket man gjorde med
pumpen
med handtaget. Där skulle man först doppa ner och fylla en liten skål
med vatten innan man kunde
pumpa.
Varje gång strängt förmanad att inte tappa handtaget i havet. Sedan
öppnades bränslekranen och
motorn fick sig en liten "sup" innan snöret lindades runt svänghjulet. Pappa
drog till och motorn startade.
Och som sagt, fisk det fick vi alltid och på vägen upp från båten
brukade jag gå in hos tanterna och fråga
om de ville ha fisk. Ja, det var bara tanter, för männen låg ute och
trålade på Nordsjön.
_____
J14 nr 76 ca 20 år senare... på 1970-talet :
J14 nr 76. Tre svartvita bilder från ägaren Bo Ejeby
foton
ca 1979.
Olle Sandegård skickade 2017-04-24 denna fina
familjebild ombord på J14 nr 76 "Agda II" 1996.
Olles mor Inga Sandegård vid masten. Båtens andre
delägare Bengt Sandegård på rygg.
Till rors
Ellenor Ingelsson med pojkvännen
Gustav Sandegård, son till Olle. På fördäck Olles
dotter Moa.
Ellenor omkom senare i en tragisk
bilolycka.
J14 nr 76 "Rickie II" 1976. Bilden är från småbåtshamnen i
Halmstad - HSS. Halmstads Segelsällskap.
Håkan Larne i grön träningsoverall med en bekant, som
hjälpt till vid upptagningen av båten.
J14 nr 76 "Agda" på Hälleviksstrands Varv. Havet
väntar....detta vackra båtbygge!
Båten är tillfälligt utan presenning för fotografering!
4 Foton : Tom Evers 2017.
J14 nr 76 ritades av Tage Hellman och byggdes av Ivar Williams Varv i
Motala 1952.
Den enda J14 med två sttbrunnar. Nästan som en Breviksjulle.
J14 nr 76 har två segelställ. Dacronsegelstället och här ser vi bomullsseglet
från 1952. Säkert originalseglet! Dougald Macfie, Gustav och
Olov Sandegård samt Bengt Arne Runnerström,
www.julleregister.se på
Hälleviksstrands Varv 2017-04-09.
En "Evert" blev priset för J14 nr 76 "Agda". Handslaget på
Hällevikstrands Varv 2017-04-09
mellan nye ägaren Tom Evers t.v. och
gamle ägaren Olov Sandegård t.h.
Restaureringsarbetet har börjat! Sarah och mamma
Ana Evers är också engagerade 2017-04-25.
J14 nr 76 "Agda" ritades av Tage Hellman och byggdes 1952 vid
Ivar Williams Varv i Motala.
I det handskrivna Långedragsjulleregistret från 1930-talet står det
att båten byggdes vid Ivar Wallins Varv
i Motala. (Namnet är felskrivet i registret!) J14 nr 76 var den enda
Långedragsjulle som Ivar Williams Varv
i Motala byggde! Båten har två sittbrunnar(!) (Se bilderna
ovan).
Kort historik om Motala Båtvarv (ofta kallat Williams
Båtvarv) :
Ivar William fick 1929 sin första order att bygga en
båt och grundade samma år Motala Båtvarv.
Han lämnade därmed byggbranschen där han tidigare varit verksam precis
som sin far. Brodern läste
då till arkitekt på Chalmers. Efter några svåra år kring
Kreuger-kraschen kom en uppgång och ryktet
om Motala Båtvarvs fina arbeten spred sig bl.a. till USA, dit ett
flertal Skärgårdskryssare exporterades.
Stax efter 2:a världskriget kom Folkbåten ordentligt i ropet och Motala
Båtvarvs Folkbåtar blev snabbt
kända för att vara bland de allra mest välbyggda och välseglande. Detta
blev en lång epok och än i dag
syns ofta annonser där "Williams-byggd Folkbåt önskas köpa".
- Läs fortsättnigen på historiken....
http://www.motalaboat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=29
Båtens förste ägare var Skofabrikören
Bengt Eklöf i Jönköping enligt Per Leijonberg
som
besökte
Båtmässan i Göteborg 2012. Båten hette då "Rickie II".
Olov Sandegård i Skagersvik hörde av sig i ett E-brev
2016-02-15 : Nyss var jag ute i förrådet
och kontrollerade segelnumret och visst stämmer det att det är J14 nr
76. Jag vet också att båten är
byggd i Motala. Det finns en mässingsskylt fäst ombord som omtalar
detta. Båten var hemmahörande
på Gullholmen under rätt många år, innan den mer
permanent hamnade på landbacken i Hälleviks-
strand. Jag var den som senast seglade henne från Gullholmen
till Hälleviksstrand. Det måste ha
varit hösten 2001. Under Gullholmentiden hade båten namnet "Agda" efter min
mors andranamn.
Samma namn hade för övrigt deras tidigare båt J10 nr 417, som skrotades någon
gång på 1980-talet.
Den köpte min far Bengt Sandegård ny 1952. (Se
J10 nr 417).
Tom Evers i Göteborg hörde av sig med ett E-brev
2017-03-28 : Här några bilder tagna i dag.
(Se bilderna från Hälleviksstrands Varv). J14 nr 76
"Agda" ligger inklämd mellan två andra båtar,
så det var lite svårt att få bra bilder. Det är en välbyggd båt av Ivar
Wallin i Motala 1952. Ek på ek-
spant. Däck i Oregon pine. Trevlig båt! Ovanlig med två sittbrunnar.
Preliminärt ska jag träffa ägaren
Olle Sandegård på söndag vid varvet. Då www.julleregister.se
har mycket stor del i att detta (köpet)
kan bli av, skulle jag uppskatta om du kunde vara med den dagen. Det
känns lite högtidligt. För mig
känns det värdefullt att kunna dokumentera så mycket som möjligt under
resans gång!
Just hemkommen från Hälleviksstrands Varv 2017-04-09. Båt och segel
inspekterade. Befanns vara
i bra skick trots den långa tiden på land. Hälleviksstrands Varv
ska nu flytta in båten i ett båthus där
den ska tätas och snyggas till för att kunna seglas i sommar. Nästa år
kommer båten att restaureras.
Tom Evers i Göteborg, båtens nye ägare 2017 har börjat kontakta tidigare ägare för
att ta reda på
mer om båtens historia.
Tom Evers skickade ett E-brev 2017-03-29 :
Jag såg Per Leijonbergs namn i ditt inlägg på
www.julleregister.se. Jag
chansade med att söka och träffade rätt på första försöket. Han kom
ihåg att han hade pratat med dig på Båtmässan i Göteborg om båten.
Per Harald Leijonberg i Huskvarna berättade att hans far köpte
J14 nr 76 "Agda", då "Rickie II" av
Bengt Eklöf i Jönköping 1960. Per mindes båten mycket
väl. Det karakteristiska med två sittbrunnar
nämnde han direkt, samt att hon byggts av Ivar William i Motala. Per har
en hel del fotografier från den
tiden och många fina minnen! Han nämnde vidare att båten senare togs
till Havstenssund där familjen
har ett sommarställe sedan många år.
Tom Evers vidaresände ett E-brev 2017-03-30 där
Olov Sandegård skrev : Pratade i går med min
syster Jenny Sandegård på Brännö. Hon ville minnas att
hon och hennes dåvarande sambo köpte båten
ca 1980 av Bo Ejeby i Ljungskile. Efter ett par år sålde min syster och hennes sambo
båten till ett par
personer bosatta på Flatön, som också hade
båten bara något enstaka år, innan den
köptes av mina
föräldrar någon gång i mitten av 1980-talet.
Tom skrev
ett E-brev till Bo Ejeby som 2017-04-21 skickade
följande svar : Roligt att intresset för
de gamla
Långedragsjullarna lever! Det stämmer att jag ägde en J14 för många år
sedan. Vi var två
som köpte
båten. Den andre var Gunno Palmquist. En tid var vi tre
som delade ägandet, den tredje
hette Steen Tofters.
Vi köpte båten av Håkan Larne i Halmstad.
Håkan seglade med Gunno och mig en bit norrut längs
kusten från Halmstadstrakten eller var det från Lerkil, för att vi
skulle lära känna båten något. Ingen av
oss hade tidigare seglat själva. Vi lyckade ensamma ta oss sista
sträckan upp till Ljungskile, som blev
båtens hemmahamn, och där jag bodde på Lyckorna vid den tiden.
Vi seglade som mest till Bovallstrand och Gerlesborg under några somrar.
Så småningom skaffade
både Gunno och Steen egna, större båtar och när jag blev ensam om att ta
hand om båten insåg jag
att jag inte skulle hinna med det, så jag sålde den till Jenny
Sandegård och hennes kille.
De hade båten på Gullholmen. Jag var där och såg den
många år senare. Den låg längst inne i den
skyddade hamnen. En rolig sak apropå det, var när det visades en stor
fotoutställning utomhus på
Gustav Adolfs Torg i Göteborg. En fotograf hade tagit flygfoton över en
mängd olika platser runt
hela jorden. Bilderna visades på stora skärmar på toget och fanns även i
vackra fotoböcker. En av
få bilder med svenskt motiv förställde Gullholmen, fotograferad uppifrån
luften. Eftersom jag visste
var vår båt hade legat kunde jag lätt lokalisera platsen på fotot och
konstatera att den var med på
denna fantastiska utställning.
Strax innan vi sålde båten hände en mindre olycka. Vi hamnade mitt bland
tävlingsseglande båtar på
Ljungskileviken eller innanför Tjörn och krockade med en båt. En duktig
snickare fixade till skadan,
men jag gissar att man kan se i fören att det sitter en träbit med en
något annorlunda kulör där.
Tom Evers skickade ett E-brev 2017-04-24 :
Hade just ett väldigt trevligt telefonsamtal med
ägare
nummer tre till J14 nr 76 Håkan Larne i
Halmstad. Han berättade att han köpte båten av
Per Harald Lejonborg
år 1975 i Havstenssund och
seglade hem den (utan motor) till Halmstad
samma år.
Båten fanns i Halmstads Segelsällskap under Håkan Larnes tid som ägare.
Håkan berättade
vidare att
båten var i ett mycket fint skick. Han nämnde att den aktra
sittbrunnssargen var klädd
i läder! Bara det!
Året efter att båten hade köpts sjösattes den i Halmstad på våren
1976. Nästa dag när Håkan skulle
titta till båten, kunde han först inte se den och trodde att den var
stulen. Blicken vändes neråt och då
upptäckte han en ganska sträckt förtamp till bryggan. Mycket riktigt,
båten hade sjunkit på ganska
djupt vatten under natten. Man fick tag i några tampar och fick upp
båten i marvatten så man kunde
ösa resten. Den hade tätnat fint! En lärdom... sedan var det inga
problem.
År 1978 sålde Håkan Larne båten till Bo Ejeby
och Gunno Palmquist. Då köparna inte var så
värst bra på att segla, följde Håkan med upp till Ljungskile
via Lerkil-Onsala. Ingen motor på
denna tur heller.
Tom Evers fortsatte forska bland tidigare ägare
och skickade ett E-brev 2017-05-02 med en bild
och info från Arkitekt Håkan Larne i Halmstad.
(Se 5:e bilden uppifrån).
Tom Evers skickade ett E-brev 2018-08-30 : Tiden går...
I dag övergick ägandet av J14 nr 76
"Agda" till Christer Oscarsson, Hälleviksstrand.
Det är min förhoppning och tro att Christer ska
kunna åstadkomma det som behövs för denna fina båt. Han har alla
förutsättningar för att det ska bli
det bästa för båten. Det har varit min ambition från början. Att det
bästa för båten kommer främst.
Låt oss hoppas att vi får se Agda segla inom en inte allt för avlägsen
framtid! Håller tummarna.
Hur kunde det komma sig att Tom Evers hoppade av
ett så bra projekt som J14 nr 76 "Agda"?
Svaret kom 2018-08-31 : Huset "Borgen" i det anrika Medevi är vårt
stora projekt just nu! (Se bild!)
Inser att jag inte hinner med så mycket annat och får fokusera på
huset.... Hälsningar Tom
Tom Evers är förlåten! Att få vårdnaden om ett så här
vackert hus är få förunnat.
Då får Långedragjullarna stå tillbaka. Fram med Linoljefärgen!
Huset "Borgen"
byggdes tidigt på 1700-talet och förstorades med en tredjedel 1920.
Ägarlängd :
1952-1960 "Rickie II" Bengt Eklöf Jönköping
1960-1975 "Rickie II" Per Harald
Leijonberg Huskvarna och Havstenssund
1975-1978 "Rickie II" Håkan Larne Halmstad
1978-ca1980 ? Bo Ejeby Ljungskile, Gunno Palmquist och
Steen Tofters
ca1980-ca1982 ? Jenny Sandegård med sambo
Gullholmen Brännö
ca1982-ca1983 ? ett par personer på Flatö
1980-talet ? Janne Stahlin Svanesund och Inga-Britt Stahlin Smedjebacken
ca1983-2001 "Agda" Bengt, Inga och Olov Sandegård Gullholmen
2001-2017
"Agda" Olov
Sandegård Hälleviksstrands Varv
2017-2018 "Agda" Tom
och Ana Evers
Göteborg
2018-
"Agda"
Christer Oscarsson Hälleviksstrand
Var J14 nr 76 "Agda" finns i dag på Hälleviksstrands Varv.
|