Sjövärnskåren i Härnösand 1973.
SVK:s Långedragsjullar hade egna nummer. J14 - SVK 154.
De hade röda
segel.
Eftersom J14 nr 121 såldes till Sjövärnskåren i Härnösand
1973, är båten ovan
sannolikt J14 nr 121.
Nostalgidagar i Härnösand sommaren 2016.
J14 nr 128 nyanländ från
Bohuslän till
Härnösand, har
lånat de gamla röda bomullsseglen som tillhört den J14 som
Sjövärnskåren hade (se översta bilden).
Den ursprungliga SVK:s
J14 - SVK 154 eller J14 nr 121? ligger i Gallsäter
norr om Härnösand.
Det har inte hänt något med denna båt på många år, men han som fick
båten för 10 år sedan, säger
att han och
sonen ska renovera den.
Ännu går båten att restaurera!
Sittbrunnen akterut. OBS! Att skylten på sittbrunnssargens
aktersida inte är någon registreringsplåt
från LSS, utan en skylt från SVK med texten : HÖGST
3 MAN
BESÄTTNING INRÄKNAD
WW
(Tre Kronor)
W
SJÖVÄRNSKÅREN.
Sittbrunnen förut.
Skotbänken och kappen.
Förpiken och mastfisken.
Mastfisken ska vara fastskruvad i kölbultarna, men den gjutna järnkölen
är demonterad, så mastfisken är lös.
Sjövärnskåren i Härnösand högg in sin egen märkning i
mastfisken : 154.
J14 nr 121 "Grynet" byggdes 1962 av Båtbyggeri AB Johansson & Son i Holmsund,
Umeå.
Båtens
förste ägare
var Per Gunnar Jungnelius i Saltsjöbaden.
Sonen Bo Jungnelius berättade 2016-11-05 att hans
pappa Per Gunnar 1958 beställt motorbåt hos
Båtbyggeri AB Johansson & son i Holmsund. Det var då naturligt att
Per Gunnar frågade dem om
de
kunde bygga en J14. Året var 1962. Bo var med och byggde formen
till båtens järnköl.
Båten fick
namnet "Grynet".
J14 nr 121 "Grynet" såldes 1973 till Sjövärnskåren i Härnösand.
De hämtade båten på lastbil.
Det är mycket sannolikt att Sjövärnskårens i Härnösand J14 med SVK:s
märkning nr 154
har en tidigare historia som J14 nr 121. Men vi saknar ännu bevis....
Tips att ringa till Bo Jungnelius fick
www.julleregister.se av
Carl-Axel Hellman (J14 nr
77)
som berättade att han kappseglat mot Bo och några andra J14, under sin
tid i Saltsjöbaden
Båtbyggare Michael Bossen (J14 nr 38) hittade ett
inlägg på Facebook av Johan Zachrisson
i Stallarholmen 2017-05-25. (Se text och bilder nedan!)
Magnus Forssberg i
J14 nr 128 kommenterade
ovanstående bilder i ett E-brev 2017-05-31 :
Kul med lite mer historia! Kanske i alla fall 1/3 chans att det är den
båten vi hade, J14 nr 121.
Mot det talar att det inte finns någon registrering i den alls förutom
Sjövärnskårens nr 154.
På Sjövärnskåren i Härnösand fanns det under andra halvan av 1970-talet
tre J14. En av
dessa borde varit J14 nr 121?
Magnus Forsberg skrev ett nytt E-brev 2018-07-15 : Jag
har även i år varit i kontakt med
Ulf Boström i Gallsäter norr om Härnösand
angående "vår" gamla J14 som han fick för över
10 år sedan. Den har legat täckt under presenning och järnkölen är
borttagen. Den behöver mycket
arbete. Sonen har flyttat permanent och Ulf har inte möjlighet att ta
hand om båten. Han kommer
att
göra sig av med den om ingen är intresserad. Varken jag eller min bror
har möjlihet till det.
Jag skriver till dig bara för att höra om du känner till någon entusiast
som vill ta hand om den.
Det är ju svårt att värdera en känsla. Båtens ekonomiska värde är ju
inte så stort. Jag tänkte ändå
satsa lite sparade pengar på henne och hoppas att max 50.000 kr kan
räcka? Det är ju ändå flera
månadslöner. Jag tänker kontakta Båtmuseet i Härnösand.
Ägarlängd :
1962-1973 "Grynet" Per
Gunnar och Bo Jungnelius Stockholm
1973- "SVK154" Sjövärnskåren Härnösand
Gallsäter
J14 nr 121 finns i dag i Gallsäter norr om Härnösand.
Om
Sjövärnskårens J14 Långedragsjullar
skriver
Johan Zachrisson på Facebook 2017-05-24 :
Sjövärnskårens J14 på utflykt till
Stabbo. Johan Zachrisson skrev ett
E-brev 2017-05-29 :
Jag låg på Östergötland/Smålands flottiljskola utanför
Västervik, Spårösund, i mitten av
1960-talet
och under den perioden fick vi 3 nybyggda J14. Exakt vilket år
minns jag inte, men
det var fina båtar. (Vilket varv som byggde dessa J14 vet vi inte.)
Båterna var
vinterupplagda
i Norrköping.
På ostkusten hade Sjövärnskåren 3 st. J14 på sin
anläggning i Spårösund, utanför Västervik,
5 st. J14 samt J10:or på Fejan utanför
Norrtälje (se J10 nr 274).
SVK hade en anläggning på
Lungö utanför Härnösand, samt anläggningen i
Karlskrona.
Ditt mail gav anledning att dyka ned i fotoalbumet igen och jag bifogar
några bilder. (Se nedan!)
Bakgrunden var att Östergötlands Enskilda Bank
(saligen insomnad) hade ett sommarpensionat
för sina anställda i S:t Annas skärgård, kallat
Gransjö. Där ordnade man några somrar ett seglar-
läger för de anställdas ungdomar och lånade in såväl båtar som
instruktörer från Sjövärnet i Öster-
götland. Jag var instruktör där 1966 och 1967 och det senare
året var vi ute en vecka, runt Harstena
och ned till Byxelkrok. En
härlig segling! Därifrån kommer några av bilderna.
På en av bilderna såg jag just att vi tydligen hade rullrev på båtarna.
Vi hade Dacronsegel till alla, men
jag minns att vi åtminstone hade en omgång bomull, och det var enda
gången jag fick vara med om att
segla in ett sådant.
Klargöring. Gransjö 1966.
Avsegling. Gransjö 1967.
Förtöjning. Gransjö 1967.
Seglingen till Harstena 1967.
Kolonn. Gransjö 1967. OBS! SVK hade
röda segel med Sjövärnskårens märke, ett krönt ankare.
SVK:s båtar var inte klassade av LSS. Båtarna hade därför inte J14 med
nummer i seglet eller
registreringsplåt ombord. SVK hade sin egen numrering av båtarna.
Se bilden ovan där nr 154
är inhugget i mastfisken. Var dessa J14 byggdes vet vi inte, utom
möjligen J14 nr 121. (Se ovan!)
Revat. Gransjö 1967, liksom bilden nedan.
|