J14 nr 121


Sjövärnskåren i Härnösand 1973. SVK:s Långedragsjullar hade egna nummer.  J14 - SVK 154.
De hade röda segel. Eftersom J14 nr 121 såldes till Sjövärnskåren i Härnösand 1973, är båten ovan
sannolikt J14 nr 121.


Nostalgidagar i Härnösand sommaren 2016.   J14 nr 128 nyanländ från Bohuslän till Härnösand, har
lånat de gamla röda bomullsseglen som tillhört till den J14 som Sjövärnskåren hade (se översta bilden).


Den ursprungliga SVK:s J14 - SVK 154 eller J14 nr 121? ligger i Gallsäter norr om Härnösand

Det har inte hänt något med denna båt på många år, men han som fick båten för 10 år sedan, säger
att han och sonen ska renovera den.

Ännu går båten att restaurera!

Sittbrunnen akterut.

Sittbrunnen förut.

Skotbänken och kappen.

Förpiken och mastfisken.

Mastfisken ska vara fastskruvad i kölbultarna, men den gjutna järnkölen är demonterad, så mastfisken är lös.
                       
                        Sjövärnskåren i Härnösand högg in sin egen märkning i mastfisken : 154.
                      

J14 nr 121 "Grynet" byggdes 1962 av Båtbyggeri AB Johansson & Son i Holmsund, Umeå
Båtens förste ägare var Per Gunnar Jungnelius i Saltsjöbaden. 

Sonen Bo Jungnelius berättade 2016-11-05 att hans pappa Per Gunnar 1958 beställt motorbåt hos
Båtbyggeri AB Johansson & son i Holmsund. Det var då naturligt att Per Gunnar frågade dem om
de kunde bygga en J14.  Året var 1962. Bo var med och byggde formen till båtens järnköl.
Båten fick namnet "Grynet".

J14 nr 121 "Grynet" såldes 1973 till Sjövärnskåren i Härnösand. De hämtade båten på lastbil.

Det är mycket sannolikt att Sjövärnskårens i Härnösand J14 med SVK:s märkning nr 154
har en tidigare historia som J14 nr 121. Men vi saknar ännu bevis....

 
Tips att ringa till Bo Jungnelius fick www.julleregister.se av Carl-Axel Hellman (J14 nr 77)
som berättade att han kappseglat mot Bo och några andra J14, under sin tid i Saltsjöbaden

Båtbyggare Michael Bossen (J14 nr 38) hittade ett inlägg på Facebook av Johan Zachrisson 
i Stallarholmen 2017-05-25. (Se text och bilder nedan!)

Magnus Forssberg i J14 nr 128 kommenterade ovanstående bilder i ett E-brev 2017-05-31 :
Kul med lite mer historia! Kanske i alla fall 1/3 chans att det är den båten vi hade, J14 nr 121.
Mot det talar att det inte finns någon registrering i den alls förutom Sjövärnskårens nr 154.
På Sjövärnskåren i Härnösand fanns det under andra halvan av 1970-talet tre J14. En av
dessa borde varit J14 nr 121?

Ägarlängd :
1962-1973     "Grynet"          Per Gunnar och Bo Jungnelius  Stockholm
1973-             "SVK154"       Sjövärnskåren  Härnösand  Gallsäter


J14 nr 121 finns i dag i Gallsäter norr om Härnösand.


Om Sjövärnskårens J14 Långedragsjullar skriver Johan Zachrisson på Facebook 2017-05-24 :


Sjövärnskårens
J14 på utflykt till Stabbo Johan Zachrisson skrev ett E-brev 2017-05-29 : 
Jag låg på Östergötland/Smålands flottiljskola utanför Västervik, Spårösund, i mitten av
1960-talet och under den perioden fick vi 3 nybyggda J14. Exakt vilket år minns jag inte, men
det var fina båtar. (Vilket varv som byggde dessa J14 vet vi inte.) Båterna var vinterupplagda
i Norrköping.

På ostkusten hade Sjövärnskåren 3 st. J14 på sin anläggning i Spårösund, utanför Västervik,
5 st. J14 samt J10:or på Fejan utanför Norrtälje (se J10 nr 274). SVK hade en anläggning på
Lungö
utanför Härnösand, samt anläggningen i Karlskrona.



Ditt mail gav anledning att dyka ned i fotoalbumet igen och jag bifogar några bilder.  (Se nedan!)
Bakgrunden var att Östergötlands Enskilda Bank (saligen insomnad) hade ett sommarpensionat
för sina anställda i S:t Annas skärgård, kallat Gransjö. Där ordnade man några somrar ett seglar-
läger för de anställdas ungdomar och lånade in såväl båtar som instruktörer från Sjövärnet i Öster-
götland
. Jag var instruktör där 1966 och 1967 och det senare året var vi ute en vecka, runt Harstena
och ned till Byxelkrok. En härlig segling! Därifrån kommer några av bilderna.

På en av bilderna såg jag just att vi tydligen hade rullrev på båtarna. Vi hade Dacronsegel till alla, men
jag minns att vi åtminstone hade en omgång bomull, och det var enda gången jag fick vara med om att
segla in ett sådant.


Klargöring.  Gransjö 1966.

Avsegling.  Gransjö 1967.

Förtöjning.  Gransjö 1967.

Seglingen till Harstena 1967.

Kolonn.  Gransjö 1967.  OBS! SVK hade röda segel med Sjövärnskårens märke, ett krönt ankare.
SVK:s båtar var inte klassade av LSS. Båtarna hade därför inte J14 med nummer i seglet eller
registreringsplåt ombord.  SVK hade sin egen numrering av båtarna. Se bilden ovan där nr 154
är inhugget i mastfisken. Var dessa J14 byggdes vet vi inte, utom möjligen J14 nr 121. (Se ovan!)


Revat.  Gransjö 1967,  liksom bilden nedan.

www.julleregister.se