Kappsegling i Brevik 24/6 1951. J10 nr 399 "Pralinen" leder
med Erkki Persson som senare
vann tävlingen, följd av J10 nr 300
"Pjatten" med Bertil Ekman som kom fyra, därefter J10 nr 386
"Boo-Hoo" med Jan Sjögren som kom sjua,
J10 nr 391 "Mai-Anka" med Folke
Mandelius som
blev trea, J10 nr 31 "Lill-Raggen" med Ingemar Henriksson
som kom åtta och J10 nr 325 "Skipper
Skraeck" med Rolf Modigh som kom
sexa.
Christina Kärrqvist i J10 nr 386.
J10 nr 386 "Mac-Aroni" byggdes 1947 vid Bröderna Karlssons
Båtvarv på Söbben,
Orust.
Förste ägare var
Philip Sjögren som gav båten dess första namn "Vestrys".
Båten fick nytt namn 1951 "Boo-Hoo"
och kappseglades Kullaviks-dagen 1951-07-08 av
Jan Sjögren
(son?) i KKKK Likaså i Brevik 1951-06-24 (se ovan). Åren 1954-07-04, 1955-07-17,
1956-07-01, 1957-07-07 och
1958-07-06 seglade Birger Svenningson i
GKSS båten som fått nytt
namn : "Mac-Aroni".
Jan
Svenningson (son?) seglade "Mac-Aroni" Kullaviksdagen
1959-07-05. Hans Callerfelt seglade
"Mac-Aroni"
Kullaviksdagen 1961-07-02 och 1962-07-01. Jan Kärrqvist
seglade "Mac-Aroni"
Kullaviksdagen
1963-06-30. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).
Christina Kärrqvist kom till Båtmässan i Göteborg 2015 och berättade
att vi : Christina, Birgitta
och Jan Kärrqvist bodde på somrarna i
Billdal. Båten låg i Killingholmens lilla hamn.
Båten fick
sitt nya namn "Chribijan" genom första bokstäverna i namnen :
Christina, Birgitta och Jan.
Vi seglade
båten åren 1963 till ca1995. Den hade svarta
märken vid kopparnitarna och hade tappat rodret.
Båten såldes till
Fiskebäck ca1995.
Christina berättade vidare i ett E-brev 2015-02-17, där
hon också bifogar ovanstående lilla färgbild,
att hon för närvarande seglar en J10 i plast. Den ligger vid
Killingholmen vid samma brygga och ger
nästan samma känsla som träbåten, eftersom tofterna är av trä. Men den
är mer lättskött!
Det kom ett E-brev 2012-12-09 från Tomas Svensson som håller på att
skriva en bok som ska heta :
Från Kapten Beckman till Pelle Pettersson. En inblick i Göteborgs
seglingshistorias första sekel.
Det ska handla
om bakgrunden till den utveckling som förde fram Sverige till världens
främsta seglings-
nation 1969-1970, främst
tack vare Göteborgsseglare. Hur kunde området mellan Långedrag och Särö,
en sträcka på 20 km, producera så många toppseglare? Tomas fortsätter :
Min egen
seglingsdebut ägde rum i J10 vid en poängsegling i Lindåsviken
ordnad av Hedens Kapp-
seglingssällskap, det var på
bomullsseglens tid i slutet av 1950-talet. Som 9-åring blev jag
övertalad
att gasta J10 386 den kappade båten som då ägdes av
Birger Svenningsson i Örsviken där jag själv
bodde, men som den
dagen var utlånad till den gastlöse rorsmannen. Hur det gick kan man
också
läsa i boken. Birger Svenningsson blev för övrigt en av de
första som skaffade sig dacronsegel.
Att jag
också tar upp en del av min egen historia som seglare beror inte på
att den var särskilt fram-
stående utan snarare typisk för kustens
unga seglare. Jag hade en far som var duktig seglare på 30-
talet i B
22 och Drake med
en andra plats i GKSS internationella regatta i
slutet av 1930-talet, även
en farfar som var aktiv kappseglare på
Hönö under 1920-talet. Redan vid 9 års åldern sprang jag
omkring på
olika startplatser runt Kullavik och höll koll på olika båtar, hur de
gick under olika
vindförhållanden, var de hörde hemma och så vidare.
Det är ett intresse för denna tid som jag inte lyckats arbeta bort
utan som finns kvar efter 55 år.
Jag hade förmånen att växa upp i senare
delen av vad jag kallar ungdomsperioden 1930-1970
som följde den
tidigare societetsperioden och kan berätta om det jag såg och
upplevde.
Från After Sail fester med popbandet Tages i Kullavik och
Budskär. Eller hur vi bildade
ett eget segelsällskap i Korshamn och fick 60 deltagare första året.
Hälsningar Tomas.
Tomas fortsätter i ett
nytt E-brev samma dag : Det
finns tecken på att det går att återfinna en del
av seglingens
ursprungliga värden. Den enkla lustfyllda upplevelsen utan krav och
prestation där intressegemenskapen mellan utövarna ger uthållighet.
Man kan segla i "förbrukade" båtar som inte
är dyra. Stjärnbåten
visar idag hur roligt det är, där lek, allvar, humor och glädje hör
samman och
får vara det viktigaste. Och det är detta som sedan ger
resultat för de som vill gå vidare med elit-
satsande. Kappsegling
utan nöje fungerar en tid, tills motivationen tar slut och det gör
den snart,
för människan är inget som kan tränas upp som en maskin.
Seglingen
måste återfinna sin själ och kärna, om seglingskonsten skall
kunna återfå sin attraktion.
När det är kul så blir det en fortsättning. Att träna och fokusera på det man
inte har eller kan,
utgår från negativism vilket är den
seglingspedagogik som tillämpas med tränare. Det orkar ju
inte
ens vuxna med i längden, långt mindre ungdomar, inte konstigt
att man slutar segla efter
Optimistjollen.
Om J10:an skriver jag i korthet : Att segla Långedragsjulle ger andra värden än de vi känner
igen
från de flesta båtar. Det går inte fort, inte fortare än att själen hinner med. Det handlar om något
som påminner
om en meditativ känsla, ja nästan andlig. Det är inte
konstigt att dessa båtar har
energiska anhängare. Det är
glädjande att intresset att bevara och skydda de återstående
båtarna är stort. Hälsningar
Tomas
Det kom ett E-brev
2015-05-11
från Magnus Lindh : Jag köpte J10 nr 386 i
Billdal år 1993-
1994 av Christina Kärrqvist som hade haft den i många
år. Jag näst intill totalrenoverade båten.
Bytte många kopparnitar i skrovet och målade den blå kappen vit. Jag
hade båten i fyra år och
sålde den sedan till en man som jag inte kommer ihåg namnet på. Efter ca
tre år låg båten på land
i Hinsholmen och sista åren på land i Fiskebäck.
Båten förföll efter att jag sålde den, vilket var
väldigt sorgligt att se.
Ägarlängd :
1947-1951 "Vestrys" Philip Sjögren
1951-1954? "Boo-Hoo"" Jan Sjögren i KKKK
1954-1958 "Mac Aroni" Birger
Svenningson i GKSS Örsviken
1959-1961 "Mac-Aroni" Jan Svenningson
1961-1962 "Mac-Aroni" Hans Callerfelt
1963-1994 "Cribijan"
Christina, Birgitta och Jan Kärrqvist Billdal
1994-1997 "Cribijan"
Magnus Lindh
Västra frölunda
1997-2001 ?
på land i Hinsholmen
2001-
?
på land i Fiskebäck
J10 nr 386 "Mac-Aroni" ligger kanske kvar på land i Fiskebäck?
|