J10 nr 325 |
Kappsegling i Brevik 24/6 1951. J10 nr 399 "Pralinen" leder med Erkki Persson, som senare vann seglingen, följd av J10 nr 300 "Pjatten" med Bertil Ekman som kom fyra, därefter J10 nr 386 "Boo-Hoo" med Jan Sjögren som kom sjua, J10 nr 391 "Mai-Anka" med Folke Mandelius som kom trea, J10 nr 31 "Lill-Raggen" med Ingemar Henriksson som kom åtta och J10 nr 325 "Skipper Skraeck" med Rolf Modigh som kom sexa. J10 nr 325 "Exit" byggdes 1944 vid Arvid Berntsson Båtvarv på Kalvsund vid Framnäs. Första ägare var bröderna Sigvard och Bjarne Ståhlgren. Båten var byggd i ek med däck i Oregon pine. Sigvard 14 år och Bjarne 13 år var på Arvid Berntssons Båtvarv i Kalvsund flera gånger för att titta när båten byggdes. Den blev väldigt fin och förseddes med flyttankar i koppar. Båten kostade 2200 kr som ny hos Arvid Berntsson i Kalvsund 1944, berättade Bjarne i telefon 2019-03-03, nu 87 år gammal. Båten var registrerad i GKSS båtförteckning 1948 och 1951 utan båtnamn, men med ägarna Sigvard och Bjarne Ståhlgren. Båtens första namn blev "Page" (franskt uttal), då deras pappa Sigurd Ståhlgrens alla båtar hette "Page". Gilbert Holmström kom till Båtmässan i Göteborg 2019 och berättade om bröderna Ståhlgren. Sigvard (*1930) och Bjarne (*1931) och deras vän, Gilberts bror, Chris Holmström (*1930). Gilbert berättade att Bjarne inte mindes att båten hette "Aptit". Gilbert sa att han själv kom ihåg det namnet mycket väl, och tyckte att det var ett roligt namn, som därför etsat sig fast i hans minne. Namnet kan ha varit påhittat av brodern Chris och kan ha tillkommit inför en kappsegling i Hjuvik, då J10 nr 162 var enda medtävlaren. Sigvard och Bjarne var inga kappseglare och detta var första och sista gången de ställde upp. Tror att det var Chris som tjatat på bröderna om att de skulle kapp- segla i Hjuvik. Chris deltog själv framgångsrikt i Göteborgs Kanotförenings kappseglingar med den tvåmastade kanotkryssaren (Klass D) "Lucketá" byggd i finaste Hondurasmahogny. En jaktkanot som var lite större än en D-kanot, ägdes av brödernas pappa Sigurd Ståhlgren. Sigvard och Bjarne var däremot först med att köpa en Johnson Seahorse 5 hk utombordare på 1940-talet. Den var grön. Utombordaren köpte de så fort bensinen blivit fri efter kriget. Bröderna Sigvard och Bjarne Ståhlgren samt vännen Chris Holmström seglade till Norge 1947. Båten tulldeklarerades i Strömstad som "lustbåten Page", trots att de inte hade någon namnbräda. De nådde inte målet i Oslo, utan slutade i Larkollen där de stannade en vecka och levde som kungar på hotellet. En supé kostade mellan 5-10 kr. De väckte stort uppseende som svenskar, i en av de första svenskflaggade lustbåtarna i Norge efter kriget. Dessutom hade de hemsydda utanpåskjortor i Hawaii-mönstrat tyg. De fyra medlemmarna i hotellets dansorkester ville genast köpa var sin skjorta vilket de fick. Sigvard och Bjarne hade två extra skjortor i båten, så dagen därpå kunde orkestern ståta med var sin skjorta, som bröderna sålde för 45 kr/st. En lysande affär! Sigvard och Bjarne Ståhlgren ägde också J18 nr 115 en kort tid 1950-1951. Båten hette "Page" liksom J10 nr 325. "Page" var namnet på pappa Sigurds Ståhlgrens alla båtar. Pappa Sigurd dog redan 1938 och pojkarna var måna om att bevara namnet "Page" som ett minne av fadern. Sigvard Ståhlgren blev senare rektor för GTI, Göteborgs Tekniska Institut som startades 1927 av brödernas far Sigurd Ståhlgren. Institutet utbildade ingenjörer från Sverige och Norge och hade över 1000 elever. Bjarne Ståhlgren blev senare hovrättsråd. J10 nr 325 seglade Kullaviksdagen 1951-07-08 med Kjell Modigh i GKSS och 1952-07-06 med Kjell Modigh som då bytt klubb till HABK. Båtens namn var "Skipper Skraeck". (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012). Det fanns en notering ur resultatlistorna i Seglarbladet 1951 att båten seglades av Kjell Modigh med båtnamnet "Skipper Skraeck". (Uppgift : Anders Thölén i Göteborg 2011). Kjell Modigh berättade i telefon 2012-07-31 att namnet "Skipper Skraeck" var Danska namnet på seriefiguren Karl-Alfred. Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med strartlistor från olika regattor där J10 nr 325 deltog : Stenungsöns Segel- och Motorbåtsklubb, SSMK:s regatta 1955 seglades J10 nr 325 under namnet "Laila II" av Lennart Isacsson i MSS, Marstrands Segelsällskap. Likaså i SSMK:s regatta 1956. (Läs mer på J10 nr 442). Den nuvarande ägaren Lennart Nelson i Åmål köpte båten för en billig penning. Han bytte kölvirket, satte i nya kölbultar, oljade båten och den var som ny igen! Så ska en träbåt skötas! (Se bilderna ovan). Båten ligger nu i sjön Ånimmen, Melleruds Kommun vid Köpmannebro. Lennart har också en jaktkanot byggd på Bröderna Mårtenssons Varv i Blekinge. Jaktkanoten fick han av FAB på Bassholmen. Den var tydligen så dålig, att den skulle eldas upp, men Lennart reparerade båten och använder den nu flitigt. Lennart berättade i telefon 2012-11-01 att han renoverar J10 nr 325 "Exit" och just nu byter däck. Han var nästan färdig 2012-11-22... Ägarlängd : 1944-1951 "Page" Sigvard och Bjarne Ståhlgren Kalvsund 1951-1953 "Skipper Skraeck" Kjell Modigh Göteborg 1953-1955 ? tullare? i Kalvsund 1955-1956 "Laila II" Lennart Isacsson i MSS Marstrand 2010?- "Exit" Lennart Nelson Åmål och Köpmannebro J10 nr 325 "Exit" är registrerad som seglande i dag. |
www.julleregister.se |