J10 nr 3


Måns visar sin ögonsten J10 nr 3 "Hula" i Hälleviksstrand. Om fläckigheten i förnissan, se nedan!

J10 nr 3 "Hula" Sveriges äldsta kända J10. Båten har originalfernissan kvar från byggåret 1942!

Inredningen i båten är helt intakt från 1942! 

Måns skriver : Båtar får inte tippa! Ehuru dom stundtals gör det. Jag har som synes kraftiga sidobockar,
så i den riktningen faller båten inte (om bockarna är ordentligt förtöjda i varandra under båten). Men dess-
värre hade jag inte lagt en extrakloss fram emot stäven, så när jag låg i båten och arbetade med näsan längst
inne i fören, så...ja, plötsligt svindlade det till och det kändes som om hela min värld sakta rasade på ända.
 
Allra först förstod jag helt enkelt inte vad som skedde, eftersom jag ju inte kunde se något inne i piken.
Jag hade ännu inte lagt durkar i båten, utan spant och kölsvin var blottade, så jag låg illa till där inne i för-
piken och slog mig rejält, liksom när jag försökte ta mig därifrån. Men huvudet förblev intakt, den gången.


Sjösättning av J10 nr 3 "Hula".

J10 nr 3 "Hula" i sin hemmahamn Hälleviksstrand.

En våg som bryter över ett grund kan blir en fin bild!

Eller segelskuggan av båten mot berget i solnedgången.

En stilla kväll i Hälleviksstrand, Bohuslän.  

J10 nr 3 "Hula" med segel!   Observera Kanadagässen!

www.julleregister.se besökte Hälleviksstrand 2016-09-10. J10 nr 3 "Hula" i hamnen precis som förut.

"Hula" visar babordssidan, framifrån och styrbordssidan


J10 nr 3 "Hula" ligger i HKSS hemmahamn i Hällevikstrand, Orust. Båten är helt i originalskick!
De fyra
första J10:orna byggdes 1942 vid Nestor Nilssons Båtbyggeri, Strömstad.
 
J10 nr 3 byggdes i ek och har öppen sittbrunn utan kapp. J10 nr 3 fanns registrerad i GKSS båtförteckning
1948 och 1951 med ägaren Hugo Edström.

De nuvarande ägarna är Måns Edström i Åtvidaberg och hans syster Malin Edström på Lidingö.
De har sommarhus i Hälleviksstrand sedan generationer tillbaka.  Båten köpte de 1945. Den var då
bara 3 år gammal.  Båten sköts efter principen att aldrig renskrapa borden från fernissa, som alltså är
original från året då båten byggdes 1942. Blir det en blåsa i ytan, skrapas den lösa fernissan bort och
sju nya lager målas på. Båten kommer då att se fläckig ut efter ett antal år. Det finns de som retar sig
på båtens utseende, men om man inte själv tycker att det skämmer, är det ur båtvårdsynpunkt inget
fel att ha det så, då båten under alla lager fernissa är som ny.

Många tror att en träbåt måste renskrapas varje år. Detta är helt fel! Varje gång man skrapar
en båt trären, tar man bort en millimeter av träet i borden, och efter några generationers ren-
skrapande, har man inget trä kvar i borden.
 På hösten när båten kommit upp på land och fått
torka,
ska båtens bord linoljas på in- och utsidan under vattenlinjen . Rå linolja med 30% trä-
tjära. Om båten inte blivit oljad på länge, 30% balsamterpentin, stryks en dag med minst +5C.


J10 nr 3 är en av de få J10:or som är helt i originalskick! Originalseglen i bomull finns kvar!   Dacronseglen på bilderna ovan är från 1961.   (Se också J10 nr 60 och J10 86).

Patrik Edström skickade ett E-brev 2017-02-02 :  J10 nr 3 som ligger i Hälleviksstrand ägdes
av pappas farbror Hugo. Numera är det min pappas kusiner som har henne. Patrik har skrivit om
J10 nr 218 och J22 nr 10.

Ägarlängd :
1942-1945     "Hula"     Hugo Edström
1945-             "Hula"     Måns o Malin Edström  Åtvidaberg  resp. Lidingö.  Hälleviksstrand

J10 nr 3 "Hula" är registrerad som seglande i dag.



Här tar Måns en öl som ung rorsman.

I ett E-brev 2012-03-30 skrev Måns ned några minnen från Hälleviksstrand :

N
är min far höll i rodret på 1940-talet och början av 1950-talet, hade vi Jullekappseglingar på Hälleviks-
strand, dvs. Bohusjulle seglingar. Jag minns inte om sniporna deltog i samma klass. På den tiden deltog
jag motvilligt i tävlingarna med s.k. badbåt. Vi var ganska många som paddlade då och där skilde man
på åldersklasser.

Jag var ung och svag redan på den tiden och predestinerad att förlora. I min åldersklass fanns bara
Christina. Det gick ju inte att bortförklara med att min badbåt var tung och gedigen. Faktum kvarstod
att jag förlorade mot en tjej.
 
Mot mitten av 1960-talet då HKSS (Hälleviksstrands Segelsällskap) var stiftat och mycket aktivt,
och en bit in på 1970-talet tror jag, hade vi kappseglingar med J10:or i Hälleviksstrand. Kanske sköttes arrangemanget omväxlande med Käringön. Tiotalet båtar var det och fler emellanåt. Själv deltog också
jag, en och annan gång med vår tunga båt. Ibland hann jag till och med i tid till starten, men ingen segling
utan att först ha ätit pannkakor. Det här visar hur lite vinnarinstinkt jag har. Det gladde mig när andra
slapp komma sist. Annars såg dom så ledsna ut.

Jag minns namnet Torge på Käringön, som den meste vinnaren. Och så vet jag att Haralds J10:a var en
rackans vinnarbåt. Harald och hans pappa Harry Arvidsson i J10 nr 115.  -  Ha det bra tills vi hörs igen!
 
Måns

                                                                       

www.julleregister.se