J18 nr 17


Nya Långedragsjullen "Revo II". Gunnar och Alva 1936. Så står det under denna bild i Alvas album.
  
Detta handlar om : Gossen i sjömanskläder Gunnar Olson (*1910)  och Alva Westlund (*1911)

De två barnen växte upp, träffades och köpte sin första båt. Alva 23 år och Gunnar 24 år.
Alva skrev i albumet : "Revo", Gunnar och Alva, Galtö 1934. "Revo" var en Bohusjulle
med gaffelsegel. De var vanliga på kappseglingar innan Långedragsjullarna (J18) ritade av
Hjalmar Olsson kom till efter 1927. Bohusjullen "Revo" fanns i familjen åren 1934-1936.

Gunnar och Alva Olson tar sig en kaffetår ombord i Bohusjullen "Revo".

Alva, Gunnar och vännen Astrid i "Revo".

Segling med Bohusjullen "Revo".  Akter om "Revo" seglar vännerna i sin Koster.

Alva och Gunnar Olson sålde Bohusjullen 1936 och köpte J18 nr 17, som fick namnet "Revo II".

J18 nr 17 "Revo II" vid Styrsö 1936.

Alva läser tidningen i J18 nr 17 "Revo II". Garderoben hänger midskepps i kapptaket på på en krok.
Skorna står på durken.  Foto : Gunnar Olson

Tre vänner cyklade till Kungälv sommaren 1936. Rikstvåan (E-6) var då stenlagd med "knott". Inga bilar?

Lunch på Kustens varv 1937. J18 nr 17 "Revo II" vårrustades av Gunnar Olson.  

"Premiären" 10/4 1938. Alva, lycklig mamma till lilla Britt-Lis, ute första gången, 22 dagar gammal!

"Solstrålen" seglar. Lilla Britt-Lis med mamma Alva på "Revo II" vid Saltskärs udde 29/7 1938.
OBS! Vevgramofonen på fördäck!

"För 25 år sedan".  På ett omslagspapper skrev Alva (1963) denna text : 


 
  Vår dotter är född den 19/3 1938. En liten segelbåt hade vi då, och som vanligt skrapades, lackades
  och sommarutrustades den. Men vid Midsommarhelgen inställde sig frågan? Hur ska vi komma ut och
  segla? (Att låta någon ta hand om "Lillan" var ju otänkbart, ty mamma hade ju all hennes mat med sig.) 

  Alltså blev det en promenad i Slottskogen denna underbart vackra kväll, med man och barnvagn. 
  Då träffar vi lyckligtvis ett äldre par, vars söner varit kamrater till min make, varför han ofta var med
  dem till sjöss redan från tidiga barnaår. På första frågan de gav oss : "Varför är ni inte "till sjöss?"
  gav vi förklaringen att innehållet i barnvagnen var hindret. "Sätt upp en hängmatta i båten till henne!"
  var deras råd. 

  Vi vände skyndsamt hemåt och fram kom symaskin, tyg och verktyg m.m. och efter någon timma hade
  vi en liten hängmatta klar. Tidigt, tidigt på Midsommardagens morgon seglade en glad familj till havs,
  och "Lillan" sov lugnt och gott i sin hängmatta fastsatt mellan masten och skotbänken. Jag skulle tro att
  det fortfarande finns "de" på Styrsö som kommer ihåg henne, då vi låg ofta vid "Kristenssons brygga"
  och hur vi nu hade torkande småbarnstvätt upphängd under bommen till storseglet under 14 dagars
  semester.        
                       Alva / 1938



Potatisen skalas och kokas på primuskök medan "Lillan" sover i kojen 14/8 1938.

På segeltur med Britt-Lis, 4 månader.  Tvätten på tork!


Gunnar Olson kappseglade!  Ett tennfat som pris med texten :  III Pris REVO 12/6 1938.

Vårrustning.  Gunnar i "Revo II" vid Kustens varv 1938.

Lilla "gasten" Britt-Lis har vuxit och undersöker storskotet med stöd av mamma Alva i juni1939.

Saltholmens brygga 13/7 1939. "Revo" vid vita X-et.
 
Britt-Lis med pappa Gunnar 20/8 1939.    Eriksbergsvarvet 27/8 1939 : Fullriggarna Mussulo, Pamir
                                                                   och Abraham Ryberg.  -  På Båtmässan i Göteborg 2016
berättade Madeleine Arnell att hennes far Helge Oliver Arnell (*1894) var överstyrman på Abraham
Ryberg när de seglade till Australien som skolskepp 1935-1936. Resan blev filmad! (Se nedan!)
Vid Abraham Rybergs sista resa med elever flög en albatross in i riggen på skeppet. Helge tog hand om
fågeln, som först placerades uppstoppad i taket hemma hos familjen Arnell i Göteborg och nu finns i
taket på Sjöfartsmuseet  Göteborg. (Se Filmen : www.amf-film.se  Filmen är 97 min. och har nr 12348).
                                                                

Skridskoåkning i Göteborgs skärgård den 14/2 1940  (-12C)  Pappa Gunnar t.v. med Bror Pettersson.

                             
                              Britt-Lis med sin mamma åker spark i Göteborgs hamn i februari 1940.
                             

Och så blev det lite varmare igen....

Besök i Prässebo 1941.  Ruth Westlund, hennes dotter Alva och Britt-Lis. Tre generationer!



Vad gör en flicka på fyra och ett halvt år ombord i en J18? Hon stoppar strumpor... och äter gräddtårta!
(Se texten nedan).   Foto : 1943.          Tänk att denna lilla flicka fyllde 80 år 2018-03-19! (Se nedan!)

Vännerna i sin Koster och J18 nr 17 "Revo II" seglar utanför Marstrand 1945.  

Gunnar fick en stor ek, uppsågad och klar, om han lovade bygga en båt av eken.
Det blev en motorbåt i trädgården!

Den blev inte så stor som "Gripsholm" i dockan i Göteborgs hamn, men ändå...

Sjösättningslaget kom, lyfte båten ur trädgården över häcken och upp på en lastbil.
Sjösättning och provtur 27/7 1950.

Efter denna fina kulturhistoriska bildberättelse från 1934 till 1950, seglade familjen Olson vidare 1943.
Pappa Gunnar, dottern Britt-Lis och Mamma Alva i J18 nr 17 "Revo II". Ett stort tack till Britt-Lis
som berättade och lånade ut sina albumbilder 2012!

       
Den lilla strumstopperskan Britt-Lis fyllde 80 år den 19 mars 2018!  Så här såg hon ut 5 juni 2018.
Vi gratulerar!  Present på 80-årsdagen från www.julleregister.se :  Britt-Lis får, om hon vill, segla
med i J22 nr 1 "Nabben II" vid GKSS Klassiska Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni 2018.
Britt-Lis kom till Långedrag med sin syster, redan när "Nabben II" lagt till vid bryggan den 4 juni,
efter segling från Uddevalla. Systrarna tyckte det var underbart att få sitta i en gammal tråbåt igen.
Som tur var avböjde de att vara med vid kappseglingen, som blev lång med oväntat hårda vindar.


J18 nr 17 "Revo II" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1936 på Bröderna Karlssons
Båtvarv i Svineviken
, Orust. Längd : 5,63 m. Bredd : 2,16 m. Förste ägare var Gunnar och
Alva Olson i Göteborg
. De döpte båten till "Revo II" och hade den åren 1936-1945. 

Båten beställdes och levererades 1936 men registrerades i LSS 1937. J18 nr 17 var senare
registrerad i GKSS 1948 som "Coz I" (felstavat?) och 1951 som "Cox I" med ägare Thomas
Belfrage
(1920-1973). Thomas Belfrage ägde båten 1945-1967. Thomas syster Elsa Belfrage
(1916-2003) var delägare i början. Elsa gifte sig 1946 med Harry Sjögren som seglade Folkbåt.

Leif Sjögren var ute och seglade J18 nr 17 med sin morbror Thomas Belfrage, berättade Leif
på Båtmässan i Göteborg 2017-02-12. Förmodligen var det redan 1966. Det var en liten tur utanför
Långedrag och syftet var nog att kolla om jag var tillräckligt duktig på att manövrera för att få låna
båten. för ev. långsegling. Men sedan köpte vi ju Andungen våren 1967, och då såldes också Jullen.

Leif Sjögren son till Eva och Harry, skickade ett E-brev 2016-02-22. Leif seglar Andunge nr 15
som han köpte 1967(!) och som han kappseglat med i bl.a. GKSS, LSS och SS.Fram:s Klassiska
Träbåtsregatta i Långedrag den 6 juni varje år... sedan 2010. Leif berättade att J18 nr 17 hette
"Cox 1" men kallades för smeknamnet "Kockan" eller "Kokett"? Båten låg i Långedrag och seglades
sporadiskt av Thomas Belfrage. Men de senare åren ägnade han mycket tid åt Elsas och Thomas
gemensamma stuga i Hindås.
 
Nils Hedström
var båtens ägare 1967-1973.
 
Nils Hedströms son, Per Hedström skrev ett E-brev 2012-11-27, efter att ha sett all nyinförd
information om båten : Det är en intressant historia som återges, och som tycks vara helt korrekt.
Båten var J18 nr 17 med bomullssegel. Vi fick med två bomullsställ, där det äldsta såg precis ut
som på bilderna. Detaljer om båten stämmer också med mina minnesbilder. Den rejäla skotled-
vagnen på akterdäck och sittbrunnens utförande med bänkar, sargar och kapp. Registrerings-
plåten av mässing satt midskepps under kappen med uppgifter om båtens byggnadsår m.m.
Jag är rätt säker på att det stod 1937 och vill minnas att det stod T.Belfrage som båtens
ägare i registreringsbeviset.
   
Per Hedström berättade i ett tidigare E-brev 2011-06-29 :  Elsa Belfrage hade båten länge.
Den låg då i GKSS hamn. Min far Nils Hedström i Göteborg köpte J18 nr 17 av familjen
Belfrage, och ägde båten 1967-1973. Båten fick namnet "Missella". Nya segel i dacron inköptes
1968 från Hasses Segelmakeri. Samma år seglade vi Jullepokalen och kom någonstans i mitten.
"Missella" seglades på  långsegling av två vuxna, två pojkar och en tax. Hemmahamn 1967 var
GKSS i Långedrag
och 1968-1973 Hinsholmskilen. Klubben var LSS, där båten hade
certifikat. Jag har inte funnit namnet på den person som pappa Nils sålde båten till 1973.

I ett E-brev 2011-03-13 skrev Lars-Erik Niklasson från Norge : J18 nr 17 köpte jag i Onsala
1975 och hade den en säsong. Hemmahamn var Fiskebäck i Västra Frölunda. Båten var kappad
utan skott och dörrar. Hon hette "Karin" på den tiden. Jag sålde båten 1976 till en yngre man från
Småland
som körde båten på lastbil till sjön Bolmen.
  
I ett E-brev 2012-11-08 skrev Britt-Lis Tern i Mölndal (*1938) att hon mindes att J18 nr 17
hette "Revo II". Britt-Lis skrev ett nytt E-brev 2012-11-09 :  Pappa Gunnar Olson kappseglade
en hel del med båten och jag har behållit endast ett tennfat från en segling 12/6 1938 med "Revo".
Jag var med i båten på Midsommardagen 1938. Jag var då tre månader gammal och mamma hade
sytt en hängmatta fastsatt i masten och skotbänken, där jag kunde ligga. Vi seglade till Styrsö, där
det blev en viss uppståndelse över att det fanns en baby liggande i en hängmatta i båten.
(Se Alvas hanskrivna text ovan!)

Vi seglade mycket under somrarna och sista seglatsen jag minns, var från Smögen den 20 juli 1943. 
Mamma Alva var gravid med min syster, och Alva hade blivit sjuk. Pappa som fyllde år, hade köpt
gräddtårta med jordgubbar och sockerdricka till hela familjen, men nu blev han tvungen att segla hem
mamma. Jag var då fem år gammal. Vad skulle pappa nu göra med tårtan? Jag frågade pappa om jag
fick äta upp tårtan? Jag åt upp hela gräddtårtan själv och drack upp sockerdrickan. - Sedan dess har
jag inte druckit sockerdricka mer i mitt liv!   

J18 nr 17 "Revo II" såldes 1945. Pappa hade fått ett helt träd, en ek av en vän 1949, nedsågat och
uppsågat till brädor, om han lovade att bygga en båt av virket. Han byggde en motorbåt i trädgården!
Båten sjösattes 1950. (Se bilderna ovan!)  

J18 nr 17 sågs samma år 1950 i Marstrand och har i slutet på 1950-talet eller början av 1960-talet
setts liggande vid Saltholmen.
 
Nytt E-brev 2012-11-11 från Britt-Lis Tern, med två svartvita båtbilder bifogade, hämtade ur
mamma Alvas album. Under den översta bilden har Alva skrivit : Nya Långedragsjullen "Revo II".
Gunnar och Alva 1936.  J18 nr 17 "Revo II" byggdes alltså 1936. Under nästa bild står det
skrivet : "Revo" Gunnar och Alva 1934. Denna båt, en Bohusjulle med gaffelsegel med namnet
"Revo" köptes 1934 och var familjens första båt. Alltså en föregångare till J18 nr 17 "Revo II"
som familjen köpte två år senare 1936.
 
Den första Långedragsjulle som Hjalmar Olsson i Arendal ritade var gaffelriggad. Troligen byggdes
bara en enda Långedragsjulle med gaffelsegel 1927, som prov? Året därpå 1928, ritade Hjalmar
om båten med Bermudarigg. Masten blev högre, lutades något akteröver och båten som 1927 ritats
öppen, fick 1928 en kapp. De första J18 klassades inte förrän långt senare ca 1938, enligt det gamla
handskrivna Julleregistret från 1930-talet.

Båtarna hade alltså i början ingen beteckning i seglet. De var oklassade! Vissa tidiga J18 hade bara J
med ett nummer i seglet t.ex. J8. Vi antar i dag att detta var J18 nr 8, men vi är inte säkra. Vi vet inte
varför seglen märktes upp på detta sätt. 

Innan de första Långedragsjullarna (J18) började byggas, kappseglade man med Bohusjullar, riggade
med sprisegel eller gaffelsegel med toppsegel samt ett eller två försegel på ett bogspröt. Bilden ovan
är en sådan gaffelriggad Bohusjulle!

Enligt Janne Borsing i Göteborg byggdes Bohusjullen för att den bl.a. var snabb att ro. Bohusjullen
fick därför ett smalt akterskepp med plats bara för en, kanske två personer. Akterspegeln var liten
och låg högt över vattenlinjen. Detta gav ett fint vattensläpp i aktern. (Jmf. akterspegeln på J22 nr 1).  
Efter att de första Långedragsjullarna hade byggts, blev aktern bredare, så att fler skulle kunna få
plats ombord. Långedragsjullarna skulle ju seglas, inte ros!     

Vi har fått låna Britt-Lis Tern:s album 2012-11-14, från hennes mammas tid, och det är ur detta
album som de ovärdeliga tidsbilderna ovan är hämtade.       Stort tack för detta!

Digby Lindqvist i Kalmar skrev ett E-brev 2023-05-10 : ...som jag av en slump hittade på nätet
i dag. Köptes av Jan-Olof Rubenson 1976 och såldes till mig 1980. Sedan sålde jag denna ca 1983
till ?? (Får se om jag hittat till ovan.) men fortsatt i Bolmen då.

Digby Lindqvist i Kalmar återkom 2023-05-16 med följande berättelse :
En seglats med J18 nr 17 på sent 1970-tal. Båten i havet igen!  En kväll på sjön Bolmen
i slutet av juni med te från primusen på akterdäcket, kom en idé upp. Vore kul att segla i havet!
Sagt och gjort! Vi var, Digby Lindqvist, Jan Olof Rubensson och Lasse Westergren.

Jan Olof som var ägare av båten då, hade en grävmaskinfirma. Så dagen efter körde han ner sin
grävmaskin modell större till sågudden på Bolmsö vid bron. J18 nr 17 lyftes försiktigt med gräv-
maskinen och placerades på grävmaskinstrailern på sidan om några traktordäck. Kördes dagen
efter, i sakta mak, till Grötvik utanför Halmstad. Där fanns en för ändamålet bra fast manuell
kran för sjösättning. Orkade precis med båten... Efter bunkring sattes kursen till Gilleleje i
Danmark, där det visade sig vara hamnfestival. Sjunde båt inifrån. Passade bra eftersom vi ville
iväg dagen efter. Noterade att den minsta båten hade absolut inte den lägsta masten, tvärt emot.

Vi träffade vid ölborden en trevlig, ensam kille som, visade det sig, hade den största båten i hamnen,
en Hatteras 54. Föreslog samsegling men han tvekade. Dagen efter tuffade vi ut ur hamnen i ganska
höga dyningar. Precis att motorn, en Elektrolux 1,5 hkr, klarade det. Vi satte kurs norrut för att runda
Själland. Vinden dog ut framåt kvällen. Inga lanternor. En orange sydväst, en grön konsumkasse och
två ficklampor ordnade det. Framåt morgonkvisten anlände vi Hundestedt vid ingången till Isefjorden.
Efter litet sömn sattes kursen till Nyköbing Själland. Där visade det sig också vara fest.

Efter en omtumlande fest var vi dock så pigga att i gryningen, med en trött sovande Lasse, sattes segel
och vi drev sakta ut från hamnen. Strandhugg och frukost vid en liten öde strand i strålande sol och vind-
stilla. ...Sen seglade vi vidare ner till Roskilde och sakta tillbaka till Grötvik.   En fantastisk vecka för
tre killar som aldrig förut seglat på havet.

Digby Lindqvist i Kalmar skrev ett nytt E-brev 2023-05-22 : Har hittat mina papper i sommarstugan
vid Bolmen. J18 nr 17 såldes i juni 1980 till Hans Coger i Ljungby. Hans har tyvärr gått bort. Det är
han som seglar båten på färgbilden nedan. I telefon med hans son Peter Coger fick jag veta att båten
sålts vidare på tidigt 1990-tal till en Einar Backman i trakten av Ljungby. Peter trodde att båten var
skrotad. Den var tydligen i dåligt skick. Coger hade båten i Bolmstad hamn i sjön Bolmen.


Foto från segelklubben SS.Angantyrs tidning i Ljungby 1979. Fotot är från Rövarcupen 1978. Fyra race
på Olympisk bana en lördag-söndag i September varje år. Denna tävling blev jag 7:a av 29 startande.
(Se J18 nr 17 längst t.v.)

Hans Cogers familj med J18 nr 17 i sjön Bolmen.                         En Folkbåt t.h..

J18 nr 17 seglades i Bolmen av familjen Hans Coger från Ljungby på 1980-talet, enligt Digby Lindqvist.

Ägarlängd :
1936-1945     "Revo II"      Gunnar och Alva Olson  Göteborg
1945-1967     "Cox I"         Thomas och Elsa Belfrage Göteborg
1967-1973     "Missella"     Nils Hedström  Göteborg
1973-1975     "Karin"          ?
1975-1976     "Karin"         Lars-Erik Niklasson  Västra Frölunda
1976-1978       -                  Jan Olof Rubenson  Bolmen
1978-1980       -                  Digby Lindqvist Bolmen  Kalmar     
1980-199?       -                  Hans Coger Ljungby
199?-?             -                  Einar Backman Ljungbytrakten


J18 nr 17 "Revo II" är troligtvis skrotad vid Bolmen på 1990-talet.

 

www.julleregister.se