J18 nr 123


J18 nr 123 "Frida" hittad på liten bild i en tidning.

J18 nr 123 "Frida" i verkligheten.  En vacker båt byggd i mahogny.


Sittbrunnen med ventiler och glas i dörrarna. OBS! Tofterna betsade i två olika nyanser.

J18 nr 123 "Fridas" sittbrunn med skotbänk och rundad sarg. Troligen Tage Hellman ritad.

J18 nr 123 "Frida" vid Sjöpolisens kaj på Tångudden, Göteborg.

På Tångudden i ett inhägnat område har Sjöpolisen ställt J18 nr 123.  Foto : juni 2013.

J18 nr 123 "Frida" fortfarande på samma plats hösten 2013.

Men... 2014 har J18 nr 123 "Frida" kommit i goda händer! Olle Olsson med kompis Martin
renoverar båten på Liseberg. Här värmer de fernissan för att det ska gå lättare att skrapa trätrent.
Värmepistol och el-element, sedan är det bara att skrapa!

Det går lätt när fernissan bubblat sig av värmen och skrapan är rakbladsvass
Den jobbigaste biten av träbåtsskötsel, att se hur båten blir fulare när man skrapar. 
Men sedan när man putsat och lagt på första lagret fernissa, då kommer glädjen tillbaka.

Döträt över den gjutna järnkölen är borttaget och ska ersättas med nytt trä.

Nya döträt ligger här limmat i press med tvingar. Masten ligger till vänster.

"Frida" med sina vackra proportioner sedd från sidan. I förgrunden en dukad Stjärnbåt.

Den gamla kasserade aktra sittbrunnssargen av fanerad masonit. Mahognybrädan bakom
ska bli ny sittbrunnssarg. Den ska basas och spännas fast med tvingarna i mallen bakom.

Masonit var nytt och populärt på 1950-talet och så gick den ju att böja så lätt till sittbrunnssarg.

Det lönar sig att vara noga!

Döträet är på plats, kölbultarna likaså och botten håller på att grundmålas 2014-05-30.

Till sist masten!

Båten är färdig 2014-06-13.

Kranbilen har kommit till Liseberg!  Sjösättning i Fiskebäck! Vi gratulerar till ett fint jobb!

Masten är med!

Har man sett vad som seglar här?  J18 nr 123 "Frida" passerade Kyrkesund i juni 2014.   
Hugo Bauer (J10 nr 86) plåtade tre bilder till ett E-brev : Kul att den seglar igen!

Storsegel är inte originalet! Det kan bli en bra stormstor, då det är litet och kan revas!  
Första året tar man det försiktigt, vilket visade sig klokt! (Se nedan!)

Så här ska det se ut! Detta är originalseglen! Jmf. med den översta bilden ur en tidning.  

Klädesholmens hamn 2014.


J18 nr 123 "Frida" amatörbyggdes i mahogny på ekspant 1955. 
Längd : 6,30 m. Bredd : 2,30 m. Förste ägare var Fritiof Johansson.  

J18 nr 123 ägdes av Hans Bernhardsson i Alingsås SS 1978-1979.
(Uppgift : Ulf Lycke i Nyköping 2012 och Alingsås SS).

Det kom in ett E-brev 2014-08-24 från Magnus och Lena Lundén på Styrsö :
Hej och tack för en jätterolig webbsida! Väldigt kul att kunna följa olika jullars öden och äventyr.
Det stärker den västsvenska båttraditionen och historien. Vi var ägare till J18 nr 123 åren 1986-1989.
Vi köpte henne av familjen Ekefäll och hade henne liggande på inre Saltholmen på sommaren och
Tångudden om vintern. Vi hade fina år med henne. Mestadels seglingar i norra och södra
skärgården, bl.a. en tur till Tistlarna med katten!   

Vi bytte kölbultar till rostfritt. Minns att alla inte gick att få loss. En blev kvar tror jag. Lät tillverka
rortfria beslag till riggen. Spridarbeslag, fiol... Omdukning av rufftaket och reparation av duken på
däck. Hon blev helt tät uppifrån. Nya segel från Lars Anderssons segelmakeri. (Kvitto finns kvar!)
Ändrade till modernare revningssystem.

"Frida" var vår första träbåt. Vintrarna var minst lika roliga som somrarna! Vi har mycket bilder på
båten men bara från den analoga tiden. En rostig gammal kölbult är sparad som trofé. Vi sålde henne
1989 till familjen Arlebrink i Billdal eftersom vi köpt K25:an S35 som vi sedan hade några år innan
vi helmotoriserade oss med en Bohusjulle. Som sagt : Tack för en fin hemsida och fantastiskt att
se "Frida" segla igen.

Leif Pineus i Göteborg
berättar att han köpte "Frida" ca 1990. Båten var smäckert byggd
och hade vitt dukat däck. Båten seglades flitigt tills Leif sålde den ca 1997. 

 Båten ägdes av Jan Broberg i Göteborg. Han sålde den 2005 till Manuel, timmerman
på Ostindiefararen "Götheborg II". Lena och Manuel Hell i Göteborg hade båten med
hemmahamn vid Klippan i Majorna. De sålde båten 2012 till Bo Lindholm i Göteborg.

Båten blev ett fall för Sjöpolisen, då den hittades liggande på Stena Line färjornas kajplats
i Göteborgs hamn. Sjöpolisen var tvungna att flytta båten och tog sedan telefonkontakt med
www.julleregister.se för att kunna identifiera båten med hjälp foton tagna i oktober 2012.
 
Sjöpolisen tog därefter upp båten på land, till ett inhägnat område vid Tångudden. (Se ovan!)
De lade en presenning över sittbrunnen och mast och segel inomhus i väntan på utredning. 
Ett mycket föredömligt agerande av Sjöpolisen i Göteborg!
 

Under 2013 har båten varit till salu på www.julleregister.se  Nytt!  Sjöpolisen kontaktade
www.julleregister.se igen i september 2013 för att meddela att ägaren till båten avlidit och att
ärendet nu övergått till ägarens styvdotter Rebecka Johansson i Göteborg. Hon kontaktade
entusiastiskt sina vänner om båten för att slippa sälja den. Men intresset hos kompisarna var
troligen för svagt, varför båten blev stående på land hela 2013.

Olle Olsson från Stockvik på Tjörn kom till Båtmässan i Göteborg 2014 och meddelade
att han fått överta J18 nr 123 "Frida" av Rebecka Johansson mot att han flyttade båten
och lovade renovera den. Vid flytten av båten med lastbil visade sig båtens vikt vara 2.200 kg. 
Detta är en av de få uppgifter som finns på Jullarnas vikt.

"Frida" står nu i en lokal bakom Liseberg där Svenska Kryssarklubben har en kurs
i träbåtsrenovering
. J18 nr 123 Frida" ska renoveras tillsammans med en J10:a och flera
Stjärnbåtar. Det nybildade Stjärnbåtskonsortiet som tidigare haft lokal i Fiskebäck, har
flyttat över verksamheten till Lisebergslokalen. I Fiskebäck  renoverades tre Stjärnbåtar
till 100-års-Jubileet 2013 i Långedrag.

Verksamheten i Liseberg var i full gång när www.julleregister.se kom på besök 2014-03-25. 
Se bilderna ovan! Svenska Kryssarklubbens och Stjärnbåtskonsortiets initiativ är
ytterst lovvärt! Det kan öka intresset för klassiska träbåtar och kappsegling i
Långedrag med Stjärnbåtar igen!

Jan Broberg
i Göteborg kontaktade www.julleregister.se 2011 och sade att han hade ett
komplett segelställ till J18. Jan kom inte ihåg segelnumret som aldrig blev noterat. Efter telefon-
kontakt med Jan 2014, skänkte han segelstället till Bohusläns Museum för att komplettera
J18 nr 3, som finns i museets båtlager. Segelstället hämtades 2014-04-14 i Västra Frölunda,
men rullades aldrig ut för att kolla segelnumret.

I Uddevalla rullades seglet ut. Där stod : J18 S-123 i seglet. Men det är ju lilla "Fridas" segel!
Vi får nog leta efter ett annat segel till J18 nr 3, då J18 nr 123 "Frida" självklart måste få tillbaka
sitt originalsegel! (Se "Fridas" segel på översta bilden!)  Olle Olsson, "Fridas" nuvarande ägare
blev mycket glad över att "Fridas"originalsegel hittats. "Frida" återfick sitt segelställ 2014-04-23.

Hugo Bauer blev först med att skicka in bilder på J18 nr 123 "Frida" seglande i Kyrkesund! 
(Se bilderna ovan).

Olle Olsson skrev ett E-brev och bifogade fem bilder (se ovan) :  Frida är nu i sjön igen!
Det var en rätt hektisk tid sista veckorna med allt som skulle på plats inför sjösättningen.
Prioriterade undervattenskroppen och seglingsbarheten. Alla kölbultar utom en, bytta till
rostfria dito. Allt "döträ" utbytt. Tätad och mönjad. Sittbrunnssargen blev åtgärdad men
hann inte lacka helt färdigt. Masten fick en rejäl översyn. Sjösättning i Fiskebäck 2014-06-14.
 
Efter en del strul satte vi kurs mot hemmahamnen på Tjörn 2014-06-19. Lite ostadigt och byig
vind och givetvis kryss hela vägen. Krysstället som ju blev avslöjat på bild i Kyrkesund, är inte
original och inte heller fullstort, men jag ville vara lite försiktig tills jag kände att allt var på plats
och funkade. Frida seglar dock utmärkt med detta segel. Det finns ett fullstort krysställ i mycket
gott skick som ligger och väntar på rätt tillfälle att användas.

"Frida" lyder faktiskt väl, skjuter snabbt fart och seglar utmärkt. Under seglingen norrut fick vi
mycket varierande vindar. Kryssen tog lång tid och när vi var i höjd med Rörö vid 11-tiden på
kvällen, överfölls vi av ett åskväder med vindstyrkor som jag inte vågat drömma om, vattnet
skummade och rök! Då var jag glad att båten inte var fullt riggad. Men "Frida" tog dock även
dessa vindar med ro och seglade utmärkt på lätt ansatta segel in till Rörö.

Då det var mitt i natten och inga andra båtar ute i detta skitväder, valde vi att söka hamn för
stunden på Rörö. För fulla segel gled vi in till Sjöräddningens kaj och låg där några timmar på
natten. Vi mötte en av skepparna, Calle som hade jour, blev väl omhändertagna och fick sova
på Sjöräddningskryssaren "Astra". Fick kaffe, bulle, en trevlig pratstund och en koj vi kunde
sova några timmar i. Vid femtiden på Midsommaraftons morgon satt vi åter i "Frida" för
vidare seglats via Marstrand till hemmahamnen i Stockevik.

Vi gratulerar till sjösättningen!  
Olle är en klok kapten i sin nya båt!  
Han provar sig fram och seglar inte fullt ställ med en gång! 
Vi noterar återigen vikten av att ha Sjöräddningen nära till!  
De vet att när en seglare som kommer in i så hårt väder
behövs 3-V... värme, vatten och vila!   De fick mer än så!
            
Stort tack till Sjöpolisen i Göteborg och Sjöräddningen på Rörö!
                   
Sjöpolisen i Göteborg som räddade henne 2012 och Sjöräddningen på Rörö 2014.

Olle Olsson
skickade ett E-brev 2014-08-13 med ovanstående tre bilder av originalseglen
i Klädesholmens hamn : Seglingsmässigt lyder hon fantastiskt, välbalanserat med originalstället uppe.
Kan i princip släppa rorkulten medan jag skotar hem på en ny kryssbog helt utan brådsa att behöva
styra. Känns väldigt skönt när man är ensam och det  piper i lite. Miljön i sittbrunnen är väldigt fin.
Det var ju också mitt mål inför säsongen : En väl fungerande båt och en fin sittbrunn eftersom det
ju är där man är. En känslans och ögats fägring!

Alla stora åtgärder som är viktiga för seglingen och bruksegenskaperna är gjorda. Byte av döträ,
nyfogad, kölbultarna, fören, skotbänken, masten m.m. Hon är näst intill helt tät nu! Det största som
nu återstår är finishen inne i ruffen, ruffsargen under och runt ventilerna där en del skadad mahogny
behöver bytas, som dock är relativt enkelt att göra.

Trädetaljerna i sargen är nu nya, men behöver slipas till i sittbrunnen och fernissas ordentligt inför
nästa säsong om man vill ha den riktigt fin med djup i lacken. Jag hann inte med den slutfinishen
riktigt i juni, då lokalen skulle lämnas i tid, utan skyddslackade det bara. Sittbrunnen med bänkar
och durkar är jättefin, däckets duk är vit och hel. Skotbänken är i pricip i nyskick efter renoveringen.

Olle Olsson återkom med ett E-brev 2014-08-14 där han förklarar varför han renoverade
J18 nr 123 "Frida" : Att jag tog mig an "Frida" i december 2013 var inte för att jag letade efter
en sådan båt. Jag gillar trä och träbåtar och tycker att det är ett kulturarv som bör vårdas.
"Frida" var i akut nöd efter alla turer förra året. Det hängde på dagar där i december. Om jag
inte räddat henne så skulle hon huggits upp och skrotats. Det kunde jag inte låta ske!

Beslutet där i december var ganska impulsivt! Jag såg... och ser potentialen i henne, är glad
och stolt över vad jag åstadkommit och hur hon är nu, som du säger... "en av de finaste J18".
Det är hon verkligen och hon förtjänar en ägare som njuter fullt ut av henne. Det gör inte jag,
vilket jag funderat mycket på vad det beror på. Min grej var nog i huvudsak att rädda henne,
men också att ta hand om henne och se till att det går henne väl. Hon förtjänar mer kärlek!

Tänk om alla hade detta synsätt!

Olle Olsson
skrev ett E-brev 2014-11-17 : Båten står uppställd hos mig.

Olle Olsson
skrev ett E-brev 2023-06-01 :  Föst historien om polispiketen och påsen med knark.
J18 nr 123 "Frida" var i ganska uselt skick när jag hämtade henne på Tångudden. Både rent fysiskt,
smutsig och med en massa bråte inne i henne. När jag städade ur "Frida" invändigt efter att hon
kommit till lokalen där jag sen renoverade henne vilken låg i industribyggnaderna bakom Liseberg
där jag stod tillsammans med Stjärnbåtskillarna så fann jag gömt i kölsvinet några små plastpåsar
med ett vitt pulver i som jag misstänkte var nån slags knark.

Ringde polisen och frågade hur jag skulle göra. De sa att de skulle skicka nån. Lite senare kom
en fullt utrustad piketstyrka med biffiga typer och skrämde lite skiten ur mig. Var inte förberedd
på detta, men de visade sig vara jättejysta och trevliga. Vi hade en kul dialog om båtarna i lokalen
och "varför" man tar på sig ett sånt jättejobb som jag gjort med renoveringen av "Frida". Tror några
av dem var lite imponerade av vad vi sysslade med där i hallen med alla träbåtar av olika slag.

Ja, jag har kvar J18 nr 123 "Frida". Hon vilar t.v. dock nu väl täckt i avvaktan på ny insats.
Behöver en översyn men är i grunden i gott skick. Orsak! Har fått konkurrens av en Vindö 32
med mycket renoveringsbehov i alla trädetaljer som nu är mitt nya hobbyprojekt.
                                


Ägarlängd :
1955-?                ?             Fritiof Johansson
?                         ?              ?
1978-1979         ?              Hans Bernhardsson  Alingsås SS
?      -1986        "Frida"     familjen Ekefäll
1986-1989        "Frida"     Magnus och Lena Lundén  Styrsö
1989-?              "Frida"     familjen Arlebrink  Billdal
ca1990-1997    "Frida"      Leif Pineus  Göteborg
1997-2005        "Frida"     Jan Broberg  Göteborg
2005-2012        "Frida"     Lena och Manuel Hell  Göteborg
2012-2013        "Frida"     Bo Lindholm  Göteborg
2013-2014        "Frida"     Rebecka Johansson  Göteborg
2014-                "Frida"     Olle Olsson  Stockvik Tjörn

J18 nr 123 "Frida" är registrerad som seglande i dag.  
 

www.julleregister.se