J14 nr 88


J14 nr 88 "La Reina" vid Altarholmen 1977.


Båtens namnbräda : "La Reina".


Vårrustning 1978.


Borttagning av gammal lack 1978.


Första inoljningen av en trären båt våren 1978.


Nylackad. Snart klar för sjösättning våren 1978.


På väg norrut genom Mollösund 1978.


Alvö, Fjällbacka skärgård 1978.




Kjell-Åke Johannesson 1978.


Birgitta, Kjell-Åkes fru 1978.


Birgitta vid Tångesund 1978.



"La Reina" i Stigfjorden 1978.


Båtvarvet på Söbben där "La Reina" byggdes 1956. Bilden tagen 1977.


Natthamn i Grundsund 1979.


I Stigfjorden 1979.


J14 nr 88 "La Reina" upptagen hösten 1979.


J14 nr 88 "La Reina" 2017.


"La Reina" i juli 2017. Inte i bästa skick efter 25 år under presenning i trädgården.


Nu ska båten flyttas in i ett nytt båthus.


Det nya båthuset på Mjörn.


Båtbyggare Tommy Larsson inspekterade båten på Mjörn i april 2021. (Se fler bilder nedan!)


J14 nr 88 "La Reina" ritades av Hjalmar Olsson och byggdes 1956 vid Bröderna
Carlssons
Båtvarv på Söbben, Orust. Längd : 5,70 m. Bredd : 2,20 m. Förste ägare var
Rolf Otendal i Göteborg
. J14 nr 88 fick namnet "Neptun". Båten klassades 1957 och fick
registeringsintyget undertecknat 4 maj 1958.

Båten var registrerad i SXK 1971-73 som "Atenga" med ägaren Sven Hall

På Båtmässan i Göteborg 2012 kom Sven Hall och berättade följande : Båten hette "Atenga"
efter min förra fru Agneta som köpte båten i Varberg 1966. Det fanns gott om J14 i Varberg då.
Båten var byggd i Mahogny, två ventiler, dörrar, skåp och britsar. Båten var större och bredare
än vanliga J14. Kanske specialbyggd åt någon? Den var för fin att ha barn i tyckte vi, så när
barnen kom 1973, sålde vi båten. Vi seglade ner den sent på hösten 1973, utan motor till Arild
vid Kullen
. Köpare var en pensionerad sjökapten som arbetat på det stora passagerarfartyget
"Kungsholm". J14 nr 88 "Atenga" var fin när vi sålde henne!

Kjell-Åke Johannesson i Stenungsund kom till Båtmässan i Göteborg 2018, och skickade sedan
ett fint E-brev 2018-02-26 innehållande alla bilderna ovan, Klassificeringscertifikat, regstreringsintyg
och ritningar på båten. (Se nedan). Kjell-Åke berättade att han köpte J14 nr 88 av den pensionerade
sjökaptenen Sigurd Strömerste`n i Arild i juli 1977. Det var Sigurd som döpt båten till "La Reina"
och även tagit fram en fin namnskylt i mahogny. (Se bild ovan). Sigurd Strömerste´n hade också
1976 beställt en ny mast som tillverkats hos Oscars Varv i Lomma.

När jag köpte båten fick jag med båtens registreringsdokument. (Se nedan). Fick också med en
segelritning som tagits fram av G.Ström 1962. (Se nedan). I.Ohlsson i Varberg beställde ett segel-
ställ till J14 nr 88 enligt denna ritning. Det kan ha varit I.Ohlsson i Varberg som var andre ägare till
J14 nr 88? Han beställde även ett segelställ till J14 nr 47

Jag tog båten på lastbil via Stenungsund till Sjögårdsvik på ön Mjörn i Stigfjorden som blev båtens
hemmahamn. "La Reina"var i bra skick när jag köpte den och jag seglade henne en bra bit in på hösten.
Mahognyn hade blivit lite blek och jag ville få fram mahognyglansen, så jag beslutade mig för att skrapa
båten trären, därefter olja in- och lacka om den. Det blev mycket arbete med det under vintern och på
våren 1978 men resultatet blev bra! Jag beställde också nya segel till båten.

Vi hade mycket glädje av båten under slutet av 1970-talet och hela 1980-talet. När barnen kom på
1990-talet blev det svårt att hinna med underhållet, däcket började läcka lite väl mycket, och båten
blev stående på land på tomten under en presenning. Under åren har jag bytt presenning några gånger
men det har ändå blivit några fuktskador.

Nu har jag de senaste åren följt ditt arbete med Julleregistret och känner att jag behöver ta hand om
båten bättre. Att Långedragsjullen är en fantastisk båt vet jag. Jag har byggt ett uthus, så båten får ett
eget hus att stå i (se bild ovan) och jag har planer på att renovera och sjösätta båten igen om några år.

Båten har fått en del skador men är ändå i ganska bra skick tycker jag, så det borde gå att få den sjö-
värdig igen. Jag tror nog att det behövs en del hjälp av en båtbyggare för att bedöma vad som behöver
göras och kanske också låta en båtbyggare göra en del arbeten på båten. Båten har stått på land i 25 år!

Båtbyggare Thommy Larsson i Henån ringde 2021-06-21 och berättade att han fått uppdraget att
restaurera J14 nr 88 "La Reina" med början hösten 2021. Det är mycket glädjande att en båt som varit
i så fint skick, nu ska återfå sin forna glans. (Jmf. Båtbyggare Thommy Larssons förgående arbeten
med restaurering av Långedragsjullar :  J14 nr 89 och även J18 nr 77). 

Kjell-Åke Johannesson i Stenungsund skrev ett E-brev 2022-02-21 och bifogade 13 bilder : 
Båten är nu, sedan i början av november 2021, i Henån hos båtbyggare Tommy Larsson som gör
ett mycket fint arbete. Båten har fått nya skarndäck, nya relingslister och fotlister. Däcket, i Oregon pine,
har slipats ner och nåtats om samt några mindre fuktskador på övre bordet har reparetats. Tommy har
byggt en ny rufflucka eftersom den gamla var sprucken. (Se bilderna nedan!)

Vi beslutade att göra ett nytt rufftak i Oregon pine med inramning i mahogny. Detta blev väldigt fint!
Några mindre skador i ett bottenbord har lagats. Båten har fått nya röstjärn då de gamla var rostangripna.
"La Reina" har utvändigt skrapats trären och fernissats med Epifanes båtlack. Invändigt har båten skrapats
ren och behandlats med en väldoftande blandning av rå linolja, trätjära och terpentin. (Se bilderna nedan!)

I mitten av Februari 2022 kom DEKRA från Trollhättan och undersökte kölbultarna med röntgen.
Alla sju kölbultar var bra. (Se röntgenplåterna nedan!)  Nu återstår en del arbete med bottenbehandling
och sedan kommer båten att transporteras tillbaka till Mjörn (Tjörn). Masten och en del övrigt skall göras
i ordning och senare i vår skall båten sjösättas igen efter mer än 25 år på land!

Kjell-Åke Johannesson skrev ett E-brev och bifogade två bilder på hemresan från Henån till Mjörn :
Vi hämtade båten den 15 mars 2022 och körde den till båthuset på Mjörn där den nu står och luktar gott.
Båten ser verkligen fin ut nu. Jmf. hur båten såg ut då den kördes till Henån i november 2021 (se nedan!)
Nu håller jag på med masten och några andra smådetaljer. Jag skickar fler bilder när båten är sjösatt.

Kjell-Åke Johannesson återkom med ett E-brev 2023-01-06 :  Jag skickar några bilder på "La Reina"
när hon nu kommit i sjön efter lång tid på land. Det tog lite tid innan båten blev nästan tät, med det var en
härlig känsla att få segla båten igen. Målet inför nästa säsong är att täta båten ytterligare och sjösätta tidigare.
(Se bilderna nedan!) Och så har jag köpt batterier, solceller och en liten elmotor att sätta på akterspegeln
vid behov.
                                                                   _______________


Kommentar från www.julleregister.se 2023-01-12På bilden av J14 nr 88 "La Reina"
på land från juli 2017 (se ovan), ser vi en båt som många skulle bedöma som skrotfärdig.
Men ägaren visste bättre!  Han började bygga ett båthus - garage, köpte sedan en ny båtvagn
och med den körde han båten till en båtbyggare, som restaurerade båten med strålande resultat!
(Se bilderna nedan).

Är man inte båtbyggare själv, ska man låta en professionell båtbyggare göra jobbet. Det kostar!
I det här fallet mellan 65-100.000 kr. men kan bli långt dyrare. På www.jullereister.se pratar vi
aldrig om pengar, utom när det är nödvändigt!  Jmf. Vad för plastbåt får man för 100.000 kr?

Frågan är också en annan :  Var detta nödvändigt? Båten var ju så fin 1979 (se bilden ovan!)
Kjell-Åke skrev : Vi hade mycket glädje av båten under slutet av 1970- och hela 1980-talet.
När barnen kom på 1990-talet blev det svårt att hinna med båtens underhåll...

Typiskt för nästan alla båtägare i alla år : När barnen kommer, hinner man inte med båten!
Självklart ska failjens ögonstenar ta plats, och ta all tid! Man kanske tänker... Vi ska segla igen
när barnen blir lite större... och så lägger man på en presenning. Men... varför då inte göra det
ordentligt med en gång? Dubbla presenningar, väl surrade, så att de inte blåser av på vintern.
Eller... varför inte ställa in båten med en presenning över i en lada?

Dessutom har det visat sig att barn som växer upp i båt, ofta blir goda sjömänniskor, vana vid
vatten, bra simmare, lär sig klara av saker på egen hand eller i team med andra.

                                                                   _______________



Ägarlängd :
1956-1962?   "Neptun"       Rolf Otendal  Göteborg
1962?-1966      ?                 I.Ohlsson  Varberg
1966-1973     "Antenga"     Sven och Agneta Hall  Varberg
1973-1977     "La Reina"    Sjökapten Sigurd Strömerste´n  Arild Kullen
1977-             "La Reina"    Kjell-Åke Johannesson  Stenungsund          

J14 nr 88 "La Reina" finns i Sjögårdsvik på ön Mjörn i Stigfjorden.

 

J14 nr 88 på väg från båthuset på Mjörn till Tommy Larsson i Henån i början av november 2021.


Båtbyggare Tommy Larsson har börjat sitt arbete med båten i Henån.


Nytt rufftak.


Ny inredning.


Lagning av bottenbord.


Båtbyggare Tommy Larsson i januari 2022. Man kan redan nu se hur fin båten kommer att bli!


Noggrant utvalt Oregon pine till rufftaket införskaffas från Abrahamssons Trävaruaffär i Varekil.


Det nya rufftaket och däcket blev verkligen fint!


J14 nr 88 "La Reina" i februari 2022.
 

Kölbults-röntgen.


Kölbult 2 (från akter).  Röntgenplåten visar : Inga rostangrepp på kölbulten.


Kölbult 3. Helt utan rostangrepp.


J14 nr 88 "La Reina" på hemresa från Henån till Mjörn 2022-03-15. Bottenmålad och klar!


Vilken skillnad!  Så här ska det se ut!  (Jmf. bilderna ovan).

Heder till ägaren Kjell-Åke Jonannesson i Stenungsund och båtbyggare Thommy Larsson i Henån!



J14 nr 88 "La Reina" sjösatt 2022!  Stolt ägare på fördäck :  Kjell-Åke Johannesson!


Provsegling.




De tidigare ägarna Sven och Agneta Hall reste från Varberg och blev positivt överraskade.
Genom julleregister.se hade de fått reda på att båten fanns på Tjörn och att båten restaurerats.




Denna bild av J14 nr 88 "La Reina" är en het kandidat till Årets Bild 2023 www.julleregister.se.






Bara träbåtar kvar i sjön i början av oktober 2022.


                                   Nedan : Båtens klassificeringscertifikat och segelritning :








www.julleregister.se