Familjen Rudolf Aust arbetar med J10 "Otto". De seglade i 3,5 säsonger
med båten. Foto : mars 1968.
Rudolf med sin dotter.
J10 "Otto" i ESK Ekolns Segelklubb hamn. Uppsala 1963.
J10 "Otto" vet vi inte när den är byggd eller av vem. En
okappad J10:a var nog bland de tidigare.
Att båten fanns i Uppsala visar att den säkerligen kommit till Stockholm
under kriget. Det gick
järnvägsvagnar fulla med J10:or från
båtvarven i Bohuslän. Det fanns ingen bensin att köpa till
motorbåtarna,
så folk som ville ut till sina sommarställen i Stockholms skärgård fick
börja segla.
Var kanske detta en av anledningarna till att
båtbyggare inte blev inkallade till militärtjänstgöring
under kriget?
Rudolf Aust i Uppsala, mera känd i Stjärnbåtssammanhang, (se
Stjärnbåt nr 347 "Agneta" som
han ägt sedan 1947, på
www.stjärnbåten.se), skickade
ett E-brev 2013-10-07 :
Jag har
faktiskt ägt en 10-julle en gång i tiden! År 1963 undre min
studietid här i Uppsala föreslog
min
vespareparatör att jag borde köpa en bil av honom, men jag sade att
jag var mer intresserad
av en segelbåt.
Han berättade då att han för några år sedan fått en båt som
dellikvid i någon affär
och erbjöd mig den.
Den skulle kosta 100 kronor om den flöt och vara gratis om den
sjönk.
Några kamrater
däribland min blivande hustru, och jag letade upp båten på ESK:s
varv.
Det visade sig vara en okappad 10-julle i eländigt skick. Dels var det is i kölsvinet
och dels växte
det blommor i ett par av nåten.
Masten var i 4 delar men de gamla bomullsseglen var dock bruk-
bara.
Fulla av energi tömde vi båten på is,
blommor och multnad kompost. Konstigt nog var båten
inte rutten, men samborden var gravt deformerade av isen.
Vi skrapade rent, och reparerade så gott vi kunde. Studenter i
studentboende är inte utrustade med
så många verktyg, men på något
sätt lyckades vi få båten i vattnet, vilket var Fyrisån. Det
hade gått
åt stora mängder av tätningsmedlet Farm, några bitar
blyplåt, båtlack och färg, samt en tentamen i
psykiatri.
Som närmsta grannar på varvet låg på den ena sidan den legendariske
ESK:aren Abel Johansson,
som bland annat ritat vårt klubbhus i hamnen, med sin inomskärskryssare
"Peggy". Och på den andra
sidan varvets primitiva bekvämlighetsanrättning. Abel uppmuntrade oss
och gav oss goda råd, samtidigt
som han skrapade skarndäcken på sin båt. Då våren gick över i sommar
blev närheten till utedasset inte
så behagligt, varför vi sjösatte vår julle och Abel gick hem. Detta
upprepades varje år.
Då vi stolta
seglade nedför Fyrisån stod ett par äldre herrar på stranden vid
Ulleråkers mentalsjukhus
och sade till varandra : "Där seglar en riktig sjöbåt". Strax
därefter gick styrbords röstjärn ur däcket.
Dock lyckade jag slå och rädda masten och hjälpligt surra vantet på plats.
Då vi så
småningom kom fram till ESK:s (Ekolns Segelklubb) hamn möttes vi av hamnkapten
Martin
Larson som erbjöd oss en plats vid en brygga och önskade oss välkomna som blivande nya
medlemmar.
Jag har
alltsedan dess varit
medlem i denna klubb och varit aktiv bl.a. som ordförande under ett
par
perioder.
Vi seglade på Mälarens vatten med vår julle, ständig ösande, men med
mycken glädje under fyra och
en halv
säsong. Under den femte sommaren lånade en kamrat båten, under det
jag var på Långedrag
och seglade
med min Stjärnbåt. (Stjärnbåt nr 347 "Agneta").
Kamraten lyckades segla J10 "Otto"
till vrak
på för mig okänd plats. Jag lyckades
aldrig finna den.
Tyvärr minns
jag inte jullens nummer eller byggnadsår. Hur den hamnat i Uppsala
är även det fördolt
för
mig. Ja underliga
är våra jullars öden.
Rudolf Aust
Var på sjöbotten J10 "Otto" finns i dag, vet vi inte.
|