J26 nr 9 "Escapade" ritades av Hjalmar Olsson och
byggdes av slöjdlärare Olle Olsson
på
Saxemara Båtvarv i Ronneby 1948-1949. En annan uppgift nämner 1947.
Olle Olsson som
byggde båten var också förste ägare. Båtens bord byggdes i ek
under vattenlinjen och i mahogny
över vattenlinjen. Däcket är dukat. Längd :
7,50 m. Bredd : 2,50 m.
"Escapade" var registrerad i SXK 1949 med ägaren Lars Lyman. Båtens nuvarande ägare är
Sven Magnander i Helsingborg, med hemmahamn i Råå. Se bilderna ovan!
"Escapade" är inte typklassad, men i ett brev från
Torsten Andersson LSS 99-03-29 säger han :
Såvitt vi känner till har
endast 7 eventuellt 8 st. J26:or blivit byggda. Naturligtvis kan någon
ritning
ha kommit i orätta händer, så att någon ytterligare kan ha
blivit byggd.
I nuläget är det svårt för oss
att klassa din båt. Vi har inte
ritningsunderlag för de mätningar som ska göras. Har båten en längd
av
ca.7,4 m. och en bredd av 2,40 m. har vi inget att erinra mot
att Sven syr dit en 9:a i storseglet.
Vid
genomgång 2012-02-12 av varvens båtbyggen under
1940-1950-talen, fanns hos Bröderna
Jacobssons Varv i Munkeby, Dragsmark
en notering om ytterligare två J26:or
som byggts, men
som inte blivit klassade.
Sven Magnander i Helsingborg skrev : Sommaren
2011 har viss renovering skett av J26 nr 9
med friskt mahognyvirke i
sittbrunnen och bommen i Oregon pine. Bommen uppvisade
2010 en
längsgående
spricka i mitten där limningen av halvorna släppt. Detta har medfört extrajobb.
Halvorna fick sågas isär med Japansåg, ett väl så drygt arbete. Limning
med tvåkomponentslim.
Att fixera halvorna var ett pyssel med
fixeringsklossar, tvingar och spännband, men... resultatet
blev bra.
Sven Magnander
bad om ett råd 2021-10-01 : Jag är ju ägare till J26 nr 9,
byggd 1949 vid
Saxemara varv. Under de senaste somrarna har jag ej kunnat undgå notera
envist läckage, långt
efter sjösättningens dramatik. Det har visat sig att bordläggningen på
flera ställen mellan koppar-
nitar spruckit djupt samt sprickor i ändträ i ändträ på flera bord
uppstått.
Jag har nu med fackmannahjälp fått bytt hela eller större del av
bordläggningen under vattenlinjen,
flera bottenstockar, båda sambord samt några spant på gång. Detta är ju, som
du väl väl förstår
inte så billigt. Hittills har jag lagt ned nästan 75000 kr. Renoveringsarbetet behöver inkludera
byte
av avbärarlister och sedemera åtgärder av mitt dukade däck, har
tidigare legat ett dito i Oregon pine.
Mitt dukade däck har givit mig bekymmer pga läckage, därför ingår också
däcksrenovering i
planen,
osäker på val, trä eller duk. Gissningsvis är nog första
alternativet dyrast men snyggast.
Foto : Sven Magnander, september 2021.
J26 nr 9 "Escapade" förstäv och bog.
J26 nr 9 "Escapade" akterstäv.
Akterstäv med motorfäste. Båtens insida
och kölsvin.
Kölbultarna på plats
Har du något tips om institution eller sällskap där jag skulle kunna
söka renoveringsbidrag?
Båttypen har ju blivit mycket sällsynt och utgör ju en bra representant
för de säkra och för
den tiden väl utrustade familjesegelbåtarna.
Bästa Jullehälsningar; Sven M. i Hbg
Svar : Veteranbåtsföreningen i Stockholm med
tidningen Veteranbåten, ger
restaureringsbidrag till sådana båtar som din. Skriv till dem och bifoga
foto
på båten. Hälsa från www.julleregister.se.
Sven Magnander skrev ett E-brev 2021-10-22 och
bidrog med bilder på båtens insida (se ovan) :
Jag kan även bidra lite angående tidigare ägare. Båtägare före mig var
Guy Eneroth i Helsingborg
som förvärvade båten i februari 1982, och jag
köpte båten av Guy i september 1986. (Se nedan).
Jag ska försöka forska vidare.
Sven Magnander i Helsingborg skrev ett
E-bev 2023-05-27 : Kort rekapitulation av "Escapades"
renovering under 2021-2022 : Sjutton bord byttes, ek under- och
mahogny ovan vattenlinjen. Nio
nya ekspant och sex bottenstockar (ek) samt tvenne nya sambord i ek.
Efter sjösättning 2023-05-23
läckage som dock snabbt minskat. och hon har aldrig tidigare minskat så
snabbt med att läcka som nu!
Pga.ohälsa blev det ej någon mastning 2022 och sannolikt ej kommande
sommar heller, då sviter efter
höftoperation ej ännu stabiliserats. Svårt vara rörlig i båten, liksom
att embarkera och debarkera.
Sven Magnander skickade ett E-brev 2023-10-12 :
Jag har senaste åren drabbats av ena smällen
efter den andra av hälsoproblem. Mina kroppskrafter har på motsvarande
sätt avtagit. Jag har kommit
till en svår vändpunkt, jag måste tyvärr göra mig av med min J26 nr 9.
Sista åren har omfattande skrov-
renovering genomförts av båtbyggare. Försäljningsvärdet är mycket
flytande och jag räknar på intet sätt
kunna få tillbaka motsvarande det jag lagt ned. (några tusenlasppar för
anständighetens skull...)
Sven Magnander skrev ett E-brev 2024-10-23 :
Undrens tid är ännu ej förbi! Trots två månaders
annonsering på Blocket, ingen seriös köpare. Men vid månadsskiftet
sept-oktober kom en medlem i
Råå Träbåtsförening (RTF) spontant och ville köpa min
båt. Han är liksom jag medlem i RTF och
meddelade att han och frun nyligen sålt sin motorseglare, en Nauticat,
men vill gärna ha en mindre
båt till "på sundet segling". Nye ägaren Tommy Larsson, Ramlösa
är seriös och kommer säkerligen
ta väl hand om min kära båt.
Tommy och hans fru önskas lycka till av
www.julleregister.se
Ägarlängd :
1949 "Escapade" Olle
Olsson Ronneby
1949-? "Escapade" Lars
Lyman
1982-1986 "Escapade"
Guy Eneroth Helsingborg
1986-2024 "Escapade" Sven
Magnander Helsingborg Råå Träbåtsförening (RTF)
2024-
"Escapade" Tommy Larsson
Ramlösa Råå Träbåtsförening (RTF)
J26 nr 9 "Escapade" är registrerad som seglande i dag.
|