J26 nr 5


J26 nr 5 "Ellen" när den upptäcktes på Marinan i Valdemarsvik 2009. 

Snickaren Roger Andersson tog hem båten till Gryt och byggde ett fint båthus runt den.

Båten verkaqde inte alls så dålig som man trott.


Mycket var borta ur inredningen. Efter urstädning kunde borden linoljas direkt! Båten var i bra skick!

Roger Andersson i samspråk om båtrenoveringen. I bakgrunden Mattias Andersson i pliktluckan.

Masten återfanns men var knäckt. Här kunde Roger plocka alla originalbeslagen till en ny mast.

Sedan 2009 har båten kommit tillbaka till Valdemarsvik, men nu i Träbåtsföreningens stora båthall.



Renskrapningen av bordläggningens utsida har påbörjats. Till vänster en Folkbåt.


J26 nr 5 "Ellen" helt trätren! Vackert resultat!  Inget svart trä i borden. Utsidan är nu klar för linoljning.

Roger har börjat med inredningen och har byggt durkar till båten.


Men så kom en fråga från Roger Andersson 2019-10-07 på Facebook . Vi som älskar Träbåtar :
J26 nr 5 "Ellen"
. Finns det någon som kan ta hand om båten, då min tid och ork inte räcker till?
En Långedrasgsjulle som det inte finns så många kvar av. Båten finns i Valdemarsvik.




J26 nr 5 "Ellen" ritades av Hjalmar Olsson och  byggdes i ek 1947 av Johannes Olsson
och Holger Johansson i Kungsviken?
 Längd : 7,50 m  Bredd : 2,50 m. Roger Andersson med
sonen Mattias Andersson i Gryt, Östergötland, skrev till Träbåtsakuten 2009 att de övertagit
en gammal träseglare : Långkölad, plattgattad och klinkbyggd, utan både rigg och segel.
 
Dags för projekt : Rädda en raritet!  Att det var en J26:a  rådde det inget tvivel om.
Båten var 7,5 m. lång och hade tre ventiler på ruffsidan. Båten hade under lång tid varit illa skött.
Den hade stått på land utan presenning och vält under en storm. Luckor, lådor, rorkult och allt löst
hade försvunnit ur båten. Ett jättestort getingbo i förpiken, och masten låg i tre delar. Det är ínte
konstigt att Marinan ville ha bort båten. De trodde att det var en Folkbåt. Båten skulle eldas upp!

"Ni får båten gratis, om ni fraktar bort den", sa de på Marinan till Snickaren Roger Andersson
när han passerade platsen och fick se båten. Översta bilden visar hur båten stod när den hittades!
Så får man inte palla upp en båt! Det är livsfarligt! Skulle någon råka knuffa till ett stöd,
välter båten! Tänk om någon då finns under båten!

 
J26:an fraktades bort från marinan i Valdemarsvik hösten 2009, hem till familjen Roger Andersson
i Gryt. Han har sedan byggt bockar som stöd under båten och ett rejält båtskjul med transparent
presenning för ljus uppifrån. (Se bilderna ovan!)  Båten städades noga invändigt och befanns vara
i utmärkt skick trots vanskötseln. Insidan ska nu linoljas, nya luckor och lådor tillverkas och nytt
dukdäck läggas.
 
De nya ägarna Roger och Mattias Andersson i Gryt är verkliga entusiaster och har letat
igenom båten efter registreringsplåten. I stället hittade de ett litet undanstucket försäkringskvitto,
med namnet : Bertil Lundgren. Det visade sig att Bertil Lundgren hade ägt båten i 21 år!
Han köpte den 1969. På den tiden hette båten "Bare II" men Bertil döpte om den till "Jullan".
Bertil sade att båten skulle varit byggd 1947, någonstans på västkusten och förste ägaren
var Sjökapten eller Redare.

Senare ägare var Kurt Carlås i Östra Husby, Norrköping som hade båten 1995-1997
och döpte om henne till "Ellen". Kurt sålde båten 1997 till Jimmy i Norrköping ev. Norsholm.
 

Så långt vi vet, byggdes och klassades J26 nr : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 och 9. Om nr 2, 4 och 9
är kända och finns på västkusten, 3 också är känd och finns i Hässelby, 6 finns i Amsterdam,
7 och 8 har anknytning till Stockholm, så finns det bara två möjligheter kvar : 1 eller 5, om det
nu är en klassad J26:a? Bertil Lundgren sade att båten skulle vara byggd 1947 någonstans på
västkusten. Tills vidare placerar vi det nya fyndet som : J26 nr 5 "Ellen".
 
Den 2009-11-17 råkade båtbyggaren i Kungsviken Holger Johansson 85 år nämna,
att han var med Johannes Olsson i Kungsviken på Orust och byggde "en av de större
Långedragsjullarna", som han sa. Han kom inte ihåg vilket år det var, men om han fick välja
mellan de två olika möjligheterna : Nr 1 byggd 1939 eller nr 5 byggd 1947, så lutade det nog
åt 1947, trodde han. Han var inte helt säker på att det var en J26:a.

Vid ett samtal 2014-02-18 med Stefan Silverbåge i Gränna, med kontakter i Valdemarsviks
Båt och Slip, nämnde han att han tyckte sig se konstruktören Jac. M.Iversen-linjer i J26 nr 5
och undrade om det inte kunde vara J26 nr 1(!)  Eftersom Stefan har boken om Jac M.Iversen,
tittade han på ritning nr 611 från 1936 : En J26:a med längd : 7,10 m. och bredd : 2.52 m.
Dessa mått måste ju vara riktiga!  

Roger Andersson som flyttat till Valdemarsvik från Gryt, inkom med ett E-brev 2014-03-07 : 
Här är lite bilder på "Ellen". (Se ovan!) Hon mäter 7,5 m lång och 2,50 m bred. "Ellen" är bevis-
ligen inte J26 nr 1.
Roger fortsatte : Hon står nu i båthall hos Valdemarsviks Träbåtsförening
och är renskrapad och klar för linoljning. Jag har gjort lite durkar inne i båten. Skaffat en massa
material som mast, rigg och segel som varit till en Folkbåt. Jag tror att jag kan få det att passa
ihop med båten. Renoveringen går sakta pga mitt arbete. - Jag har fortfarande inte hittat något
båtnummer, men kan eventuellt få tag i ägaren som hade båten före mig.

Roger Andersson i Valdemarsvik skickade ett nytt intressant E-brev 2014-07-22 : Under
mitt renoveringsarbete hittade jag Båtregistrets registreringsnummer på taket till ruffen : TOP 47
Sonen Mattias fick kontakt med Sjöfartsverket och fick ut uppgifterna på båtregistreringen.
Det visade sig vara J26 nr 5 "Ellen". Renoveringsarbetet fortsätter i sakta mak!

Därmed är det bevisat att båten som Roger och Mattias övertog från Marinan i
Valdemarsvik år 2009 verkligen är det vi misstänkte genom uteslutningsmetoden,
nämligen : J26 nr 5 "Ellen".

Roger Andersson har fortsatt sitt arbete med att hitta, rädda och restaurera Långedragsjullar!
2014 hittade han J18 nr 21 "Christina". Blev ägare till den 2015 och båten ska nu restaureras.

Men så kom en fråga från
Roger Amdersson 2019-10-07 på Facebook.
Vi som älskar Träbåtar :  J26 nr 5 "Ellen"
. Finns det någon som kan ta hand om båten,
då min tid och ork inte räcker till?  En Långedrasgsjulle som det inte finns så många kvar av.
Båten finns i Valdemarsvik.

J26 nr 5 "Ellen"
och J18 nr 21"Christina" har nu tvingats gå samma öde till mötes.
Roger Andersson skrev ett E-brev 2022-12-05 :  Tyvärr blev J26 nr 5 "Ellen" inte såld och
då tiden inte fanns, så är den nu ett minne blott. Tråkigt, men så är det!

Den andra båten J18 nr 21"Christina" finns inte heller kvar. Tyvärr säger kroppen ifrån för så
stora projekt. Båda båtarna sågades sönder, tyvärr. Tog tillvara en del grejer om någon
behöver.


Det var hedervärt av Roger Andersson att försöka rädda dessa båda båtar!


Ägarlängd :
1943-?               ?                 Sjökapten alt. Redare på västkusten
?                       "Bare II"      ?
1969-1990?     "Jullan"        Bertil Lundgren
1987-1992       "Jullan"?      Dan Erland Thomas Frej  Linköping
1992-1995       "Jullan"?      Per-Arne Mikael och Irene Margareta Petri Linköping
1995-1997       "Ellen"         Kurt Carlås  Östra Husby Norrköping
1997-2009?       ?                 Jimmy... Norrköping eller Norsholm
2009-2022       "Ellen"         Roger Andersson  Valdemarsvik

J26 nr 5 "Ellen" är skrotad 2022.         

 
Roger har fått bilder på J26 nr 5 "Ellen" i Göta Kanal av fd. ägaren Curt Carlås i Östra Husby 1995-1997.
   


                            Så här såg J26 nr 5 "Ellen" ut i sitt rätta element!  Åren 1995-1997.
                           

www.julleregister.se