J18 nr 70


J18 nr 70 "Safir". Vårrustning i Önnered, Västra Frölunda 1980-1983.  Foto : Familjen Börgeson.

J18 nr 70 vårrustas 1980-1983. Båten låg i Önnereds Båtlags hamn. Foto : Familjen Börgeson.

J18 nr 70 "Safir" i solnedgång vid Edshultshall.


J18 nr 70 "Safir" på hamnbesök i Bohuslänskt fiskeläge 1980-1983..

J18 nr 70 "Safir" i hemmahamnen Hasselösund, Smögen 1983-1987.

Bengt Turesson i Smögen seglar sin J18 nr 70 "Safir".

Bengt Turesson i "Safir". Hård styrbordskryss med revad stor på Hållöfjorden.   

J18 nr 70 "Safir" vid Fläskö i Fjällbacka skärgård, Bohuslän.

Träbåtsfestivalen i Risör, Norge 2008. Från vänster J22 nr 31 "Zaritsa" och i mitten J18 nr 70 "Safir".

Frida Sydberger, nu Frida Fred Dörsdal med sin kompis Marianne i J18 nr 70 "Safir".

"After sail" någonstans i Norge?  J18 nr 70 "Safir" med bomkapell ligger förtöjd utanför motorbåten.

På väg till Träbåtsfestivalen i Risör 2011?

Snart framme i Risör 2011?  

J18 nr 70 "Safir" i Tyristrand, Norge. Foto : Trond Ole Ringstad 2014-07-18.

J18 nr 70 "Safir" ritades av Tage Hellman och byggdes 1944 av Bröderna Karlsson
och söner vid Svinevikens Båtvarv, Orust.
  Längd : 6,0 m. Bredd : 2,28 m. 
Förste ägare var Ing. och Olof Löfmalm.
 
Båten kom som nybyggd till sjön Mjörn. "Safir II" ägdes av Alingsås Sjöscoutkår 1954-1972
och av Ronny Wivestrand i Alingsås SS 1979-1980.
(Uppgift : Ulf Lycke i Nyköping 2012 0ch Alingsås SS). 

Båten var registrerad i GKSS 1948 och 1951 som "Safir II" med ägarna Ing. och Olof Löfmalm
i SXK 1973 som "Safir II" med ägare K. E. Krus i Trollhättan. Krus köpte båten 1956?
(mer troligt 1972)
av Scouterna i Alingsås.

På Båtmässan i Göteborg 2012 och i ett E-brev 2012-07-30 berättade Gunnar och Eva Börgeson
att de köpte båten av Ronnie Wivestrand i Alingsås på våren 1980. När vi var ute med båten, var
det många vi träffade på, som frågade om det var "Safir", båten de seglat med hos Sjöscouterna. 
J18 nr 70 "Safir" sålde vi våren 1983 till Bengt Turesson med hemmahamn i Hasselösund Smögen.

Gunnar Börgeson
kom till Båtmässan i Göteborg 2017 och skickade sedan ett E-brev 2017-02-21
med bifogade fem bilder (se de fem översta bilerna) :  J18 nr 70 "Safir" ägde vi åren 1980-1983.
Efter några år köpte vi en J17, också en trevlig båt, nästan som en J18. Lite bekvämare men inte lika
vacker förstås. - När jag ser bilderna nu igen  ser jag hur vacker "Safir" är. Vilka linjer :) Roligt att den
seglar än!

Bengt Turesson
skickade ett E-brev 2014-02-02 där han bifogade två bilder från hans tid med "Safir".
Den tredje bilden hittade vi på Bengts hemsida.... En härlig bild av segling när det är som bäst! 
(Se de tre övre bilderna!)

Bengt Turesson återkom 2014-02-18 med ett nytt E-brev : Jag köpte båten efter några år på
windsurfingbrädor och stod i valet och kvalet att köpa en ny tävlingsbräda eller en båt för familjen.
Vi hade nyss fått en dotter. Det fick bli båt för 12.500 kr och satsning på familjen. Något vi aldrig
ångrat. Den 24/3 1983 köpte jag J18 nr 70 och transporterade hem båten på en lastbil till Smögen.
(Båten hängande i kranen).

J18 nr 70 hade ett "skråspikat" teakdäck lagt på mazonit. Däcket var så nedslitet, att trots ständig
tätning med nåtmassa läckte det. Jag var tvungen att lägga ett demonterbart innertak av plywood
med avrinning bordvarts för att inte få kojerna blöta.

En nödvändig och praktisk lösning på regnskydd var att jag sydde ett bomtält/sittbrunnskapell
med "bockade" lattor i ask. Tältet täckte även brunnen och rufftaket. Det beslogs runt masten
omlott fram till vågbrytaren. En mycket praktisk lösning, då vi hade all packning i bagar som
vi varje natt fick ställa på rufftaket för att få plats att sova.
 

Jag bytte avbärarlist, lusade i översta bordet på bägge sidor, renskrapade och lackade ek i bord-
läggningen. Sarg och sittbrunn betsades och lackades till nästan nyskick. Jag gjorde nya kryss-
trallar i teak till sittbrunnen som fick ersätta de lackade ekbrädorna som tidigare utgjort durk.
De fick därefter bli salladsbestick (med proveniens) till vänner och bekanta.

Seglen var bra, jag behövde bara släppa i mastliket och minska buken något. Johnsson 4 hp ersatte
jag med en nästan ny Seagull som var urstark men hade två nackdelar : Den förde ett fruktansvärt
oväsen och den hade luftintaget nedåt. När jag mötte en fiskebåt (eller m/s "Byfjorden") doppade
luftintaget i svallvågorna och förgasaren fylldes med vatten. Det gick åt mellan 6 och 10 drag med
startsnöret innan motorn startade igen.

Vi seglade upp och ner efter Bohuskusten  från Strömstad till Göteborg ca 4 veckor i sträck samt
dag- och weekendseglingar. Vi hade fått tillökning i familjen och märkte efter sommaren 1986 att
vi med två barn ombord behövde något större. Vi sålde båten 21/ 4 1987 till Tomas Sydberger.
En Svensk boende i Oslo, där båten fick kajplats. Sedan vet jag inget mer om båtens öden och
äventyr. Den 20/4 köpte jag K25:an "Lasbering" men det är en annan historia. 
Vänliga hälsningar Bengt Turesson

PS. Jag har kölen till en J10:a i garaget (skall höra mig för om någon vet något om ägare,
segelnummer, namn). Jag funderar på att utnyttja till ett litet one-off bygge i West-epoxy på träl.
En metod som jag tidigare använt mej av till däcket på min Enderlein-julle och vid bygget av
en Inuit-kajak.  Ds. 

"Safir" var med på Träbåtsfestivalen 2008 och 2009 i Risör, Norge (se bilden ovan), med sin
ägare Tomas Sydberger och hans dotter Frida från Blommenholm i Norge.
   
Hört på Träbåtsfestivalen 2011 :  Frida Sydberger kom seglande med J18 "Safir" till Träbåts-
festivalen i Risör 2008. Där hamnade hon ombord i en spissgatter. Det dröjde bara en vecka, så
var hon gift! Frida är nu mamma och arbetar i Risör, där vi träffade henne 2011. Så kan det gå! 

kom E-brevet som vi väntat på sedan 2011!  Frida Sydberger, nu... Frida Fred Dörsdal
skrev 2015-03-10 följande :  Jag fikk plötsligen se et långedragsregister som värmde mitt hjärta!
Jag och min kompis Marianne seglade "Safir" varje sommar i fyra år. Et år seglade vi till Lysekil,
året efter havnade vi i Risör. Där stannade jag kvar kan man väl säja. Det tog lite mer än en vecka
innan jag var gift, fast det gick rett fort, så det är bare trevligt att det står. Nu är nummer tre på väg.
Det var redan fina bilder som låg der. Jag har många, fast du har säkert nog. Jag blev bara så glad.
Her er några bilder av mig og Marianne.    Ha en fin dag ;-D    Frida Fred Dörsdal.

Båten är som synes i fint skick!  Tomas, Frida och hennes man Eirik har låtit J18 nr 70 "Safir" 
övertas 2011 av Erlend S. Grimsrud från Risör, men boende i Oslo.  Båtens hemmahamn
var Blommenholm i Baerum, Norge. 

Det kom ett E-brev 2014-07-16 om ägarskifte!  Nye ägaren Trond Ole Ringstad i Tyristrand,
i Norge
skrev : Jeg har fått den aere av å overta ovenfornevnte seilbåt. Den stolte gamle dame
er nå i ferd med å få en ansiktslyftning. Gleder meg til de förste turene med henne. Jeg tok over
ansvaret for "Zafir II" nå, sommeren 2014. Hon er på vannet hösten 2014 eller våren 2015.            

Ägarlängd :
1944-1951         "Safir II"     Ing. och Olof Löfmalm Mjörn Alingsås
1954-1972         "Safir II"     Alingsås Sjöscoutkår
1972?-1973?     "Safir II"      K.E.Krus Trollhättan
1979-1980         "Safir II"     Ronnie Wivestrand Alingsås
1980-1983         "Safir"         Gunnar och Eva Börgeson Västra Frölunda
1983-1987         "Safir"         Bengt Turesson Hasselösund  Smögen
1987-2011         "Safir"         Thomas Sydberger och Frida Sydberger Blommenholm Norge
2011-2014         "Safir"         Erlend S.Grimsrud Oslo och Risör Norge
2014-                 "Safir"         Trond Ole Ringstad Tyristrand Norge

J18 nr 70 "Safir" är registrerad som seglande i dag.

 

www.julleregister.se