J18 nr 70 "Safir". Vårrustning i Önnered,
Västra Frölunda 1980-1983. Foto : Familjen
Börgeson.
J18 nr 70 vårrustas 1980-1983. Båten låg i Önnereds Båtlags hamn.
Foto : Familjen Börgeson.
J18 nr 70 "Safir" i solnedgång vid Edshultshall.
J18 nr 70 "Safir" på hamnbesök i Bohuslänskt fiskeläge 1980-1983..
J18 nr 70 "Safir" i hemmahamnen Hasselösund, Smögen 1983-1987.
Bengt Turesson i Smögen seglar sin J18 nr 70 "Safir".
Bengt Turesson i "Safir". Hård styrbordskryss med revad stor på
Hållöfjorden.
J18 nr 70 "Safir" vid Fläskö i Fjällbacka skärgård, Bohuslän.
Träbåtsfestivalen i Risör, Norge 2008. Från vänster
J22 nr 31 "Zaritsa"
och i mitten J18 nr 70 "Safir".
Frida Sydberger, nu Frida Fred Dörsdal med sin kompis
Marianne i J18 nr 70 "Safir".
"After sail" någonstans i Norge? J18 nr 70 "Safir" med bomkapell
ligger förtöjd utanför motorbåten.
På väg till Träbåtsfestivalen i Risör 2011?
Snart framme i Risör 2011?
J18 nr 70 "Safir" i Tyristrand, Norge. Foto : Trond Ole
Ringstad 2014-07-18.
J18 nr 70 "Safir" ritades av Tage Hellman och byggdes
1944 av Bröderna Karlsson
och söner vid Svinevikens Båtvarv,
Orust.
Längd : 6,0 m. Bredd : 2,28 m.
Förste ägare var Ing. och Olof Löfmalm.
Båten
kom som nybyggd till sjön Mjörn. "Safir II" ägdes av
Alingsås Sjöscoutkår 1954-1972
och av Ronny Wivestrand i
Alingsås SS 1979-1980.
(Uppgift : Ulf Lycke i Nyköping 2012 0ch
Alingsås SS).
Berth Andersson tittade på L-ekan i Glasellipsen på
Torps Köpcentrum i Uddevalla 2019-05-07.
Han berättade i ett E-brev 2019-05-08 :
Alingsås Sjöscoutkår har haft några jullar bl.a. J18 nr 70.
En skolkamrat till mig var ägare : Gunnar Larsson.
Båten var registrerad
i
GKSS 1948 och 1951 som "Safir II" med ägarna Ing. och Olof
Löfmalm,
i SXK 1973 som
"Safir II" med ägare
K. E. Krus
i Trollhättan.
Krus köpte båten
1956?
(mer troligt 1972) av Scouterna
i Alingsås.
På Båtmässan
i Göteborg 2012 och i ett
E-brev 2012-07-30 berättade Gunnar
och Eva Börgeson
att de köpte båten
av Ronnie Wivestrand i Alingsås på våren 1980. När vi var
ute med båten, var
det många vi träffade på, som frågade om det var
"Safir", båten de seglat med hos Sjöscouterna.
J18 nr 70 "Safir" sålde
vi
våren 1983
till Bengt Turesson med hemmahamn
i Hasselösund Smögen.
Gunnar Börgeson kom till Båtmässan i Göteborg 2017 och skickade
sedan ett E-brev 2017-02-21
med bifogade fem bilder (se de fem översta bilerna) : J18 nr 70 "Safir"
ägde vi åren 1980-1983.
Efter några år köpte vi en J17, också en trevlig båt, nästan som en J18. Lite bekvämare men
inte lika
vacker förstås. - När jag ser bilderna nu igen ser jag
hur vacker "Safir" är. Vilka linjer :) Roligt att den
seglar än!
Bengt Turesson skickade ett E-brev 2014-02-02 där han bifogade två
bilder från hans tid med "Safir".
Den tredje bilden hittade vi på Bengts
hemsida.... En härlig bild av segling när det är som bäst!
(Se de tre övre bilderna!)
Bengt Turesson återkom 2014-02-18 med ett nytt E-brev :
Jag köpte båten efter några år på
windsurfingbrädor och stod i valet
och kvalet att köpa en ny tävlingsbräda eller
en båt för familjen.
Vi hade nyss fått en dotter. Det fick bli båt för 12.500 kr och
satsning på familjen. Något vi aldrig
ångrat. Den 24/3 1983 köpte jag J18 nr 70 och transporterade hem båten
på en lastbil till Smögen.
(Båten hängande i kranen).
J18 nr 70 hade ett "skråspikat" teakdäck lagt på mazonit. Däcket var
så nedslitet, att trots ständig
tätning med nåtmassa läckte det.
Jag var tvungen att lägga ett demonterbart innertak av plywood
med avrinning bordvarts för att inte få kojerna blöta.
En nödvändig och praktisk lösning på
regnskydd var att jag sydde ett bomtält/sittbrunnskapell
med "bockade" lattor i ask. Tältet täckte även brunnen och rufftaket. Det
beslogs runt masten
omlott fram till vågbrytaren.
En mycket praktisk lösning, då vi hade all packning i bagar som
vi varje natt fick ställa på rufftaket för att få plats att sova.
Jag bytte
avbärarlist, lusade i översta bordet på bägge sidor, renskrapade
och lackade ek i bord-
läggningen. Sarg och sittbrunn betsades och lackades till nästan nyskick. Jag gjorde nya kryss-
trallar i
teak till sittbrunnen som fick ersätta de lackade ekbrädorna som
tidigare utgjort durk.
De fick
därefter bli salladsbestick (med
proveniens) till vänner och bekanta.
Seglen var bra, jag behövde
bara släppa i mastliket och minska buken något. Johnsson 4 hp
ersatte
jag med en nästan ny Seagull som var urstark men hade två
nackdelar : Den förde ett fruktansvärt
oväsen och den hade
luftintaget nedåt. När jag mötte en fiskebåt (eller m/s "Byfjorden")
doppade
luftintaget i svallvågorna och förgasaren fylldes med vatten. Det
gick åt mellan 6 och 10 drag med
startsnöret innan motorn startade
igen.
Vi seglade upp och
ner efter Bohuskusten från Strömstad till Göteborg ca 4 veckor i
sträck samt
dag- och weekendseglingar. Vi hade fått tillökning i familjen och märkte
efter sommaren 1986 att
vi
med
två barn ombord behövde något större. Vi sålde båten 21/ 4
1987 till Tomas Sydberger.
En Svensk boende i
Oslo, där båten
fick kajplats. Sedan vet jag inget mer om båtens öden och
äventyr. Den 20/4 köpte jag K25:an "Lasbering" men det är en annan historia.
Vänliga hälsningar
Bengt Turesson
PS. Jag har kölen till en J10:a i garaget (skall höra mig för om någon
vet något om ägare,
segelnummer, namn). Jag funderar på att
utnyttja till ett litet one-off bygge i West-epoxy på träl.
En metod
som jag tidigare använt mej av till däcket på min Enderlein-julle och
vid bygget av
en Inuit-kajak. Ds.
"Safir" var med på Träbåtsfestivalen 2008 och 2009 i
Risör, Norge
(se bilden ovan),
med sin
ägare Tomas Sydberger och hans dotter Frida från
Blommenholm i Norge.
Hört på Träbåtsfestivalen 2011 : Frida
Sydberger
kom seglande med J18 "Safir" till Träbåts-
festivalen i Risör 2008. Där hamnade hon ombord i en spissgatter.
Det dröjde bara en vecka, så
var
hon gift! Frida är nu mamma och arbetar i Risör, där vi träffade henne 2011.
Så kan det gå!
Så kom E-brevet som vi väntat på sedan 2011!
Frida Sydberger, nu... Frida Fred Dörsdal
skrev 2015-03-10 följande : Jag fikk plötsligen
se et långedragsregister som värmde mitt hjärta!
Jag och min kompis Marianne seglade "Safir" varje
sommar i fyra år. Et år seglade vi till Lysekil,
året efter havnade vi i Risör. Där stannade jag kvar kan man väl säja.
Det tog lite mer än en vecka
innan jag var gift, fast det gick rett fort, så det är bare trevligt att
det står. Nu är nummer tre på väg.
Det var redan fina bilder som låg der. Jag har många, fast du har säkert
nog. Jag blev bara så glad.
Her er några bilder av mig og Marianne. Ha en fin dag
;-D Frida Fred Dörsdal.
Båten är
som synes i fint skick! Tomas, Frida och hennes
man Eirik har
låtit J18
nr 70 "Safir"
övertas 2011 av Erlend S.
Grimsrud från Risör, men boende i Oslo.
Båtens hemmahamn
var Blommenholm i Baerum, Norge.
Det kom ett E-brev 2014-07-16 om ägarskifte! Nye
ägaren Trond Ole Ringstad i Tyristrand,
i Norge
skrev : Jeg har fått den aere av å overta ovenfornevnte seilbåt. Den stolte
gamle dame
er nå i ferd med å få en ansiktslyftning. Gleder meg til de
förste turene med henne. Jeg tok over
ansvaret for "Zafir II" nå,
sommeren 2014.
Hon er på vannet hösten 2014 eller våren 2015.
Ägarlängd :
1944-1951 "Safir
II" Ing. och Olof Löfmalm Mjörn
Alingsås
1954-1972 "Safir II" Alingsås
Sjöscoutkår
1972?-1973? "Safir II" K.E.Krus Trollhättan
1979-1980
"Safir II" Ronnie Wivestrand Alingsås
1980-1983 "Safir" Gunnar
och Eva Börgeson Västra Frölunda
1983-1987 "Safir" Bengt Turesson Hasselösund Smögen
1987-2011 "Safir" Thomas Sydberger och Frida Sydberger Blommenholm Norge
2011-2014 "Safir" Erlend S.Grimsrud Oslo och Risör Norge
2014-
"Safir" Trond Ole Ringstad Tyristrand Norge
J18 nr 70 "Safir" är registrerad som seglande i dag.
|