J14 nr 82


J14 nr 82, J14 oklassad och J14 nr 59 i Hunnebostrands SS.
Bilden lånad av Karl-Wimar Larsson i Hunnebostrand

J14 nr 82 på land, långt senare än den svartvita bilden ovan.

J14 nr 82 "Ami" ritades av Tage Hellman och byggdes 1954 vid Bröderna Nils och Knut
Jacobssons Båtbyggeri i Munkeby Dragsmark för Hunnebostrands Segelsällskap, liksom
J14 nr 83, 84, 85. 
Båten var byggd i fur och kappad.

Båten ägdes på 1950-talet av Darwall? som arbetade på tidningen Bohusläningen i Uddevalla.

Tony Göransson i Mölnlycke
ägde båten 1993-1998. Han nåtade om däcket och lade på ny duk.
Tony seglade över till Skagen med "Ami" 1994! Båten fanns i Stenvik, Strömstad och ägdes av
Nina Mårds
bosatt i Norge. Nina sålde båten 2011 till Jan Magnusson i Göteborg. Han gjorde
i ordning båten hos båtbyggare Sven Johansson i Gerlesborg. (Se bilderna och texten nedan!) 

Våren 2012 drog Jan Magnusson båten till Hisingen. Hemmahamn är Fiskebäck i Göteborg.

Det kom ett E-brev 2015-09-08 från Thomas Torpsten i Kalmar : Jag har köpt en J14 som
ligger i Fiskebäck och ska hämta den nästa vecka. Båten ska till Kalmar. Hemmahamn i Ekenäs.
Hoppas att det fungerar med en västkustbåt på ostkusten!     

Nytt E-brev 2015-11-05 från Thomas Torpsten i Kalmar : Min J14 har fått sällskap av 
Stjärnbåt nr 349 "Andtruten" köpt från Anders Westmark i Saltsjöbaden. (Se bilden längst ned!)
(Info om Stjärnbåten 2016-01-11 : Anders Wiss www.stjärnbåten.se).

Jag har städat ur J14 och kört med linolja och balsamterpentin plus lite trätjära invändigt.
Två omgångar har den fått. Vilken härlig doft! Jag ska nog inte göra så mycket mer i år.
En lokal möbeltillverkare ska hjälpa mig med nödvändiga träarbeten framöver. Jag vill segla
båten nästa sommar och då se vad som behöver göras. Jag har lämnat in seglen för reparation
så att det går att segla. Vad gäller Stjärnbåten är strategin densamma.

Thomas Torpsten i Kalmar skrev ett E-brev 2017-05-12 : Jag måste tyvärr meddela att jag har
börjat demontera J14 nr 82 "Ami". Det är bara att konstatera att alla kulturföremål inte har evigt liv.

Nytt E-brev från Thomas Torpsten 2017-06-03 :  Vill bara meddela att nu är J14 nr 82 uppsågad
och levererad till återvinningscentralen. Hon var i sämre skick än jag trodde. Bottenstocken och sam-
borden var till 50% ruttna. Många andra delar var också i mycket dåligt skick och kölbultarna var
mycket rostangripna. Man får se mycket när man jobbar med en tigersåg! Det hade krävts mycket
stora insatser och pengar för att få henne i ordning. Inget varar tyvärr för evigt.

Ägarlängd :
1954-?             ?            Darwall?  Uddevalla
?                      ?             ?
1993-1998     "Ami"     Tony Göransson  Mölnlycke
?      -2011     "Ami"     Nina Mårds i Norge. Stenvik Strömstad
2011-2015     "Ami"     Jan Magnusson  Göteborg
2015-             "Ami"     Thomas Torpsten  Ekenäs Kalmar
     
J14 nr 82 "Ami" skrotades 2017 i Kalmar.        


Jan Magnussons renovering av J14 nr 82 "Ami" 2012 :

Så här såg båten ut ...








Tanken med att köpa en J14 var att få en rolig och lättseglad båt, där man sitter nära vattnet.
En J14 är också ganska lätt att underhålla. Men det var svårt att hitta ett bra exemplar och Ami
var i rätt dåligt skick när jag hittade henne. Hon hade stått ute, utan täckning i två år, och hade
förstås tagit skada av det. Nåväl, bara att kavla upp skjortärmarna och dra igång.

Båten fick möjlighet att stå inomhus hos Båtbyggare Sven Johansson i Bovallsstrand hösten 2011.
Jag avsatte en del av semestern och gjorde en koncentrerad insats under några veckors tid. Målet
var inte att göra en pärla av Ami, utan att få henne i segelbart skick igen, men ändå hyfsat vacker
att se på.

Sambordet hade gett sig av utåt från kölen längst akterut, som det ofta gör på denna båttyp.
Snö och is hade sprängt isär borden, skapat utrymme för löv och skräp att samlas där. Nästa vinter
fanns det mer plats för snö och is som tryckte ut ändå mer osv. Första arbetet blev att rensa bort allt
skräp och trycka in borden igen och dra några nya skruv. Nya bottenstockar tillverkades akterut,
plus två nya att få skruva i. När det var gjort gick det att andas ut, båten gick att rädda.





Däcket hade släppt in vatten. Detta i sin tur skadade däcksbalkar, karvlar och strukturen under däck.
När den ruttna strukturen säckade ihop öppnade sig däcket ändå mer och man hade ett stort arbete
framför sig. Ruffen hade sjunkit in så mycket att regnvatten inte rann av båten, utan blev liggande
nära ruffen, där träet hade angripits av röta i däcksstrukturen.

Ruffen trycktes upp med hjälp av domkrafter, några stöttor tillverkades och passades in. Däcket fick
nu en fin lutning utåt och vatten kunde rinna av. Samtidigt tätnade ju däcket igen när det trycktes ihop. Däcksribborna var överraskande nog i ganska fint skick. Efter riklig behandling med linolja kunde de
lackas. Det kommer troligtvis inte att hålla perfekt överallt, men målet var ju att segla. Att lägga om
hela däcket var alternativet.



Spegeln som utgör ruffens framsida hade också skadats. Framsidan består av två skivor.
En inre som man skruvar ruffsidor och kapptak i och en yttre som ska se fin ut. Vatten hade
letat sig in mellan skivorna och skapat en fin grogrund för röta.





Spegeln monterades bort, en ny i ek passades in och helt plötsligt fanns det något att skruva i.
Hela båten återfann sin rätta form tack vare spegeln och stöttorna och båten kändes nu stabil igen.
Längsgående ruffbalk precis under kapptaket bytes också. Den tillverkades av fem lager ek som
böjdes in och limmades på plats. Längre fram gjordes också en ny ytterspegel i mahogny för att
täcka innerspegeln i ek. För att hålla borta vatten fylldes mellanrummet med mycket svart klet av
typen bitumen innan allt skruvades ihop.





Däcksribborna av oregon pine med sin rödgula färg framträdde vackert efter skrapning och slipning.
Nåten mellan ribben var sprucken på många ställen men det var aldrig aktuellt att nåta om, alldeles
för mycket arbete. Risken är att vatten kan tränga ner till däcksbalkarna men de får hållas under
uppsikt i framtiden. Återigen, målet var att segla!







Sittbrunnssargens aktre del hade delaminerat. Istället för att försöka återskapa den rundade formen
beslöt vi att göra ett ingrepp i däcket för att få ett fyrkantigt hörn och skapa en rak akterdel på sitt-
brunnen. Andra Långedragsjullar har det och det ser bra ut. Bekvämare att sitta på akterdäck men
framförallt, viktigt i nuläget, enklare att tillverka. Sittbrunnssargen förlängdes och en tvärbit sattes dit.




Bets tillfördes i oljan för att få den rätta nyansen på mahognyn.


En del andra fix på båten utfördes sommaren 2012. Masten hade spruckit i limningen långa sträckor.
Limfogen sågades upp och limmades ihop igen. Bommen hade fläkts upp i segelrännan. Nya bitar
passades in och limmades. Durkar och bänkar har skrapats och lackats, däck och fribord har fått
sina sju lager fernissa.
 
Båten har stått tre år på land och fick tätas ordentligt med ettan innan sjösättning 2013 :

Båten såldes 2015 till Thomas Torpsten i Kalmar!

Bårskjul byggdes.



J14 nr 82 "Ami" och  Stjärnbåt nr 349 "Andtruten" från Saltsjöbaden. Se www.stjärnbåten.se

Dubbla vita presenningar är bra.

J14 nr 82 "Ami" var till salu 2016-05-03 på Blocket.






www.julleregister.se