J14 nr 48 "Helga" ritades av Tage Hellman
i april 1948 och
byggdes 1949 på Westins varv
i Mönsterås, liksom J14
nr 49. Förste ägare
var Helgasjöns SS enligt det handskrivna registret i LSS.
Kim Dyrssen Berg i Strängnäs skrev ett
E-brev 2012-10-21 där hon berättade om sin forskning på
båten :
Enligt Lars Siljebratt i Lund var båten byggd vid Limhamns Båtbyggeri
och beställdes av de
första ägarna som skulle ha varit två systrar. Systrarna sålde båten ca 1986 till en
kranförare
på Jöns-
sons Åkeri. Han seglade inte båten, utan den fick ligga ett par år
på land.
Anders
Siljebratt i Lund köpte sedan båten av kranföraren ca 1987 och hade den i 18 år.
Han seglade
inte heller mycket med båten utan sålde den ca 2005 till Rolf Hallberg
i Sölvesborg, som hade
båten
2005-2007. Rolf Hallberg
gjorde en del förbättringar i båten. Han bytte fotlister, durkar och tofter samt
lät sy upp ett nytt storsegel i Gdansk, men missade att beställa numret i seglet.
Rolf Hallberg mindes mycket väl
att segelnumret var 48, men någon lapsus gjorde att han glömde sy
in numret i storseglet. Någon registreringsplåt fanns inte i båten på
Rolfs tid. Inte heller Rolf Hallberg
seglade mycket, om ens något.
Rolf Hallberg sålde båten 2007 till Anders Brandstedt i Stockholm,
som hade båten på Justerö
i tre år och sålde den sedan vidare 2010
till nuvarande ägaren Kim Dyrssen Berg i Strängnäs.
Båten hade
tydligen inget namn, men
2010 döptes hon till "Helga", då det var till Helgasjön båten
först kom,
enligt det gamla handskrivna Julleregistret. Nuvarande hemmahamn är Sävsundet
mellan
Trosa och Nyköping.
I ett nytt E-brev 2012-11-27 skrev Kim Dyrssen
Berg : Vi får
väl utgå från att det är J14 nr 48.
Däremot förstår jag inte hur man kan
få ihop de två versionerna. Siljebratt som sade sig ha båtens historia
klar för sig
med flera ägare bakåt i tiden (Limhamn). - Han sålde båten till
Hallberg, som sade sig mycket
väl
minnas att segelnumret var 48. Byggdes båten i Mönsterås och levererades till Limhamn? Men då
faller
Helgasjöns SS bort! Vad har hänt på vägen? Jag fortsätter nog att få tag
i Claes Rampeltin
på varvet i
Mönsterås, så får vi se om vi kan komma sanningen närmare.
Så kom ett E-brev 2014-07-22 där Kim Dyrssen
Berg skrev : Sen sist
jag skrev har jag fått tag i
Claes Rampeltin i
Mönsterås.
Han hade inget register över byggda båtar och inget eget minne från
tiden
då "Helga"
byggdes. Han trodde inte att det funnits något varv i Limhamn som byggt Långedragsjullar.
På
www.julleregister.se finns ingen notering om något varv i
Limhamn, men däremot fanns det
två varv i Landskrona : Johan Lindströms Båtvarv i Borstahusen och
Gustafsson
och Andersson
samt Råå Båtvarv söder om Helsingborg . Dessa varv byggde endast J10. Inga J14 eller större Långedragsjullar, så långt vi känner
till.
Kim Dyrssen Berg skrev vidare i samma E-brev : Via
Kronobergsarkivet i Växjö har jag funnit att
Helgasjöns
SS beställde en J14, till 1948-1949 års utlottningsbåt hos
K.Westins Varv i Mönsterås.
Något nummer på
båten angavs inte, så det
går fortfarande inte att säkert belägga, att min båt är just den.
Båten vanns av en man från Eslöv. Där upphör mitt spår.
Kim Dyrssen Berg skickade ytterligare ett E-brev 2016-04-25 : Nu skriver
jag för att berätta att jag
sålt J14 "Helga".
Båtens förflutna får förbli olöst, men jag är benägen att hålla mej till
versionen att hon är
Helgasjöns SS lottbåt 1949. Att "Helga" aldrig seglade i Helgasjön tror
jag vi kan utgå ifrån. Jag fick upp-
giften i telefon från Segelsällskapets sekreterare, som mindes både
beställningen och lottbåten, vem som
vann och att båten aldrig sjösattes utan försvann till Eslöv, till
Segelsällskapets stora besvikelse, eftersom
man hoppats att lottbåten skulle bidra till att introducera båttypen i
Helgasjön.
Den nye ägaren till J14 nr 48 "Helga" är Urban Kardvik i Bromma.
Kim Dyrssen Berg i Strängnäs gjorde helt rätt, när hon försökte
räta ut frågetecken kring
båtens historia genom att forska själv! Det är så
www.julleregister.se ska
fungera!
Summering : Med stor sannolikhet byggdes båten av
Westins Varv i Mönsterås 1949 och
fick segelnummer 48. Det har inte hänt att det
handskrivna Julleregistret från 1930-talet, som
www.julleregister.se bygger
på, haft fel på dessa punkter. Det är dessutom mycket troligt att
båten var lottbåt för Helgasjöns SS 1949. Båten vanns
av en man från Eslöv, som tydligen tog
den med sig. Vanligt är ju annars att en vinnare säljer båten på plats,
om hen inte har möjlighet
att ha båten eller segla den.
Kan dessa båda historier rent av vara sanna, utom att båten byggdes i
Limhamn och att de båda
systrarna var båtens första ägare? Man ska inte avfärda människors
berättelser och minnen, men
det kan ha varit en annan båt som kanske inte var klassad, som
berättaren mindes?
Skåne var ju i alla fall den gemensamma platsen för båda historierna.
Båten hamnade i Skåne.
Det är inte långt från Eslöv till Lund eller ens till Limhamn. Var är
det möjligt för en lotteri-
vinnare från Eslöv att ha båten? Inte i Eslöv utan troligare vid kusten.
Urban Kardvik får
fortsätta forskningen på sin nya båt....
Vi gratulerar Urban till ägarskapet av J14
nr 48 "Helga", en av Sveriges vackraste J14-båtar!
Ägarlängd :
1949 ? Helgasjöns SS
1949-?
?
man från Eslöv
? -ca1986 ? två
systrar i Skåne
ca1986-ca1987 ? Kranföraren på Jönssons Åkeri
ca1987-2005 ? Lars Siljebratt Lund
2005-2007 ? Rolf Hallberg Sölvesborg
2007-2010 ? Anders Brandstedt Stockholm
2010-2016 "Helga" Kim Dyrssen Berg Strängnäs
2016- "Helga" Urban Kardvik Bromma
J14 nr 48 "Helga" är registrerad som seglande i dag.
|