J14 nr 130 "Jullan" ritades av Tage Hellman och byggdes 1971
vid Stenungsunds Båtvarv
för Göran Andersson som återförsäljare på Marinex i
Marstrand. Gunnar Hallnes i Råå står
som förste ägare till båten.
Det kom ett E-brev 2015-04-06 från Michael Frie i Stockholm.
Han meddelade att han måste
sälja båten med en annons på Blocket. Där skrev han att båten byggdes
1971 i mahogny med stäv
och kölplanka i ek. Däcket vitmålat med epoxy. Båten renoverades
2009-2010. Hemmahamn är
Saltsjöbaden.
Nytt E-brev från Michael Frie 2015-06-29 : J14 nr
130 "Jullan" är nu såld till Jessica Carenfelt
i Stockholm. Det är givetvis mycket sorg och saknad
just nu, men Jessica kommer att bli en utmärkt
förvaltare av det kulturarv det innebär att äga en J14!! Tack för
stimulerande samtal och lycka till
med registret och bevarandet av den kulturskatt som finns i
Jullebåtarna! Bästa hälsningar Michael.
Det kom ett E-brev 2015-07-07 från Jessica Carenfelt : Jag kommer
definitivt behöva skötselråd.
Redan nu intresserad av riggningen. Jag köpte båten riggad men tycker
att stagen är lite väl lösa.
Hur hårt brukar man dra stagen? Det är min första träbåt och jag antar
att man tänker lite annorlunda
på träbåtar. Tidigare har jag framför allt seglat E-jolle, Lady Hellsman
och H-båt.
Svar : Det finns inga regler för hur hårt man ska sträcka stag och
vant, men vanligen inte så
hårt som på plastbåter. Alltså inte "fiolsträng". Det beror på
röstjärnens infästning och botten
i båten. Pröva dig fram! Spänn lite i taget efter sjösättningen. Gå på
"magkänslan". Spänn så
hårt du känner, men om båten börjar läcka har du dragit för hårt.
Det kom ett E-brev 2022-02-15 från Hans Thomas Bowitz
boende i Lillehammer, Norge :
Jeg kjöpte
Långedragsjullen
J14
nr 130 "Jullan" av Jessica Carenfelt i Stockholm
2019. Båten
befinner seg nå i Son, Oslofjorden, Norge. Jeg vurderer å kjöpe nye seil til båten.
Jeg har kontaktet
North Sails i Göteborg og i Norge. De önsker mål på seil, mast og bom. Jeg finner
originaltegninger
på båt med rigg og seil i din
bok om Långedragsjullen. Fins det tegninger som man kan bruke i
kontakt
med North Sails, tegninger
med de eksakte mål og som er mer leselige enn de jeg finner i Tage
Hellmans originaltegning gjengitt i
din bok? Fine tegninger men jeg klarer ikke tyde dem.
Svar : J10 är en entypsbåt. Alla J10 är byggda efter
samma ritning. J14, J18, J22 och J26 är alla
regelbåtar som byggdes efter olika ritningar
bara att segelarean var exakt 14, 18, 22 eller 26 kvm.
Därför måste varje regelbåt mätas individuellt.
Segelmåtten finns inte med på ritningarna.
Hans Thomas Bowitz återkom 2022-02-17
: Jeg har ikke seglat båten siden jeg köpte henne, dessverre.
Jag har hatt en del skader og sykdom. Jeg er nå på bedringens
veg og ser fram til sjösetting denne våren.
Jeg bor på Lillehammer, sommarstuga i Son, 1 time syd om Oslo,
båten fins i Son, som skal vaere dens
hemmahavn. Båten står lagret under to skikkelige presenninger,
hos "Kjetils Trebåtbyggeri" sammen med
andre trebåter, snekker (snipor), Solö-båtar m.m. Jeg har oljet
båten under vattenlinjen både innvendig og
utvendig med linolje inblandet med am. terpentin. Likevel
er det på hög tid å sette båten på vannet.
Masten skal repareres (lagas) i toppen; Kjetil
Nicolaisen / "Kjetils
Trebåtsbyggeri" skal utföre
jobben
nå i vinter. Ang. segel vil jeg nok vente litt; vil forsöke å benytte de
segel som fulgte med båten.
Jeg er også blitt en godt voksen mann, nettopp fylt 60 år, min plan
er at jeg og min bror på 65 år skal
seile båten sammen.
Ole-Jacob Broch skrev ett E-brev 2024-04-03
: Jeg vil gjerne fortsette historien til J14 nr 130 :
I höst, 2023
kjöpte jeg Jullan av Hans Thomas og hentet den i
Son og fraktet den til
Risör.
Jeg er trebåtbygger
og driver Risör Trebåtbyggeri A/S og synes dette var en passende båt for
ettermiddags seilaser på fjorden. I vinter har jeg hatt den stående inne
i garasjen og begynner
i disse dager på vårpussen. Jullan lekker en del og mastetoppen skal
repareres litt. Men i år
blir det kun batteri og lensepumpe og ny mastetopp. Gleder meg til enkle
seilaser uten motor.
Skal ta med et par årer og montere to åregafler i til vindstille.
Hilsen Ole-Jacob.
(Se Ole-Jacobs två bifogade bilder... 28 bilder längre ned!)
Ägarlängd :
1971 - Göran Andersson Marinex Marstrand
1971-? ?
Göran Hallnes Råå
? ?
?
?-2015 "Jullan"
Michael Frie Stockholm Saltsjöbaden
2015-2019 "Jullan"
Jessica Carenfelt Stockholm. Hemmahamn : Slängsboda
Bergshamra.
2019-2023 "Jullan" Hans Thomas Bowitz
Lillehammer. Hemmahamn : Son, Norge.
2023-
"Jullan" Ole-Jacob Broch Risör
Trebåtbyggeri A/S. Risör, Norge.
J14 nr 130 "Jullan" är registrerad som seglande och finns i Risör,
Norge.
Tre bilder av
14 nr 130 "Jullan"
vid Stockholms Båtsnickeri:s brygga 2011-05-19.
Foto : SBS
"Jullan" i mint condition... bredvid en lika fin Andunge.
Stockholms Båtsnickeri har rykte om sig att
göra mycket noggranna arbeten med stor professionalitet!
Nedan : En serie detaljbilder av båten på land och av båten i
vattnet. Foto : Michael Frie 2015-05-21.
Stäven
Knapen på fördäck
Fördäck med kapptaket
Akterdäck
Durkar och skotbänk
Sittbrunnen och kappen
Kapptaket med masthålet
Akterspegeln med roder.
J14 nr 130 "Jullan" vid boj på Ingaröfjärden.
J14 nr 130 "Jullan" i nya hemmahamnen :
Slängsboda, Bergshamra. Foto : Jessica
Carenfelt
Höstupptagning 2016. Foto : Jessica Carenfelt
J14 nr 130 är till salu 2023. Här några bilder....
J14 nr 130 "Jullan" klar för transport till Risör hösten 2023.
Ny ägare
är träbåtbyggaren : Ole-Jacob Broch, Risör Trebåtbyggeri A/S, NORGE.
J14 nr 130 "Jullan" nyligen sjösatt framför Risör Trebåtbyggeri A/S.
|