J10 nr 484 |
J10 nr 484. Tidigare ägares bilder insända 2020-10-04 av Felix Maupoix i Stockholm. Bilder från transporten av J10 nr 484. Foto : Felix Maupoix i Stockholm J10 nr 484 på Skeppsmyran i Stockholm. Foton : Felix Maupoix J10 nr 484 "Firefly" byggdes 1960 av Mats Seldén på Buvenäs, Orust. (Se J10 nr 482 om Mats Seldén). Båten hade lackat däck av Oregon pine och det översta bordet var av ek. Förste ägare var Wille Gardell i Göteborg. Lars Gunnar Gardell (son?) seglade J10 nr 484 vid Kullaviksdagen 1960-07-03. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012). Wille Gardell hade båten i en lada på Breviksvägen, Näset 1964. Andre ägare var Göran Ejdeling, Ordförande i LSS. Göran berättade att han hade båten från 1964 på Onsala i Skalla hamn, Vässingsö där kustbevakningsbåten låg på den tiden. Göran kappseglade flitigt med J10 nr 484 som då hette "Ciao", under fem säsonger och var med på alla regattor från Gottskär till Kullavik, och de sista åren även i Långedrag, Hjuvik och Framnäs. Göran Ejdeling kappseglade "Ciao" Kullaviksdagen 1964-07-05, 1967-07-02 och 1968-06-30. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012). Göran Ejdeling tog en inteckning med J10 nr 484 "Ciao" i HABK:s vandringspris J10-Kannan 1965. (Se mer på J10 nr 474). Båten såldes 1969. Göran såg sin båt så sent som på 1990-talet i trakten kring Smögen. Lars Trygg skrev ett E-brev 2012-01-10 : Jag köpte båten av Roy Oscarsson och ägde den några år i början av 1980-talet. Jag kommer ihåg att det alltid kändes som om jag seglade med en gran under kölen.... och den gången då min gast var alltför bakfull på Midsommardagen för att segla. Då kom Stefan Abrahamsson gående på Ångbåtsbryggan, precis när startskottet gick. Det blåste 10 m/sek. Han hoppade i båten och vi kom till start trots att alla båtar var ute i farleden. Vi slutade dock tvåa och jag såg inte Stefan under hela seglingen, bara ett av hans ben och en arm- båge och så hörde jag hur han trummade i bordläggningen och skrek : Öka, öka, öka... Felix Maupoix i Stockholm skrev ett E-brev 2020-10-04 : Jag vill börja med att tacka dig för ditt fantastiska arbete och engagemang med julleregister.se. Det är pga sådant engagemang som en extra gnista tänds för dessa fantastiska båtar och en kärlek till att bevara dom. Mitt namn är Felix Maupoix. Jag är uppvuxen i Långedrag och gick mina första seglarlektioner på LSS som liten. Jag har tidigare haft och gjort stora renovationer på Folkbåtar. Min far som bor kvar i Långedrag har fortfarande kvar en av dem F nr 826. Men nu är jag bosatt i Stockholm sedan några år tillbaka och har sedan dess varit på jakt efter ett nytt projekt. Och nu äntligen har jag hittat det. En långedragsjulle kom upp till försäljning och jag slog till direkt. I seglet har den nummer 484. Enligt Julleregistret är detta då "Ciao". Jag köpte båten av barnen till den tidigare ägaren som tyvärr har gått bort. Så historien om när och var båten köptes och hur den kom till Stockholm har tyvärr försvunnit. Men enligt barnen kom den ut till Puttisholmen, en liten ö utanför Vindö, längst ut på Värmdö i början på 1990-talet och har legat där sedan dess. Båten har inte varit i vattnet på flera år, barnen gissade på 7-8 år, så efter en ganska omfattande trans- port, den korta sträckan över till fastlandet med diverse pumpar, aggregat och en kranbil som stod redo, befinner sig nu båten på TSSM, Träbåtssällskapet Skeppsmyran - www.skeppsmyran.se där hon ska genomgå en liten renovation och förhoppningsvis vara klar för nya äventyr till nästa sommar. Det som är väldigt synd är att registreringsskylten/brickan har försvunnit. De vet att den finns någonstans på ön, där hon har legat. Men de verkar inte kunna hitta den. Jag är därför lite tveksam om detta verkligen är J10 nr 484. Jag har bifogat en hel del bilder på båten. Än en gång tack för ditt fantastiska arbete. Mvh Felix Felix har börjat renoveringen av J10 nr 484. (Se Göran Ejdelings text punkt 1. och 2. nedan). Här teakblocket med Pelle P´s clamcleats för skotning av focken. (Se Görans text punkt 1. nedan). Teakblocket rentskrapat och putsat. Synliga skruvhål. (Se punkt 1. nedan). Göran skrev 21020-10-12 : När jag ser träklossen på skarndäck på din bild, är jag helt säker. Detta är J10 nr 484! Det finns inte en chans att någon annan båt har en sådan. Jag har själv filat den rund och god utan vassa kanter. Sittbrunnen med bänkar och storskotstolpe. (Se punkt 4. och 5. nedan). Akterdäcket med knape i ek och flaggstångsfästet. (Se punkt 6. och 7. nedan). Den rödmålade kölen med Görans underliggande blå bottenfärg. Göran Ejdeling i LSS fick information från www.julleregister.se om att hans J10 nr 484 "Ciao" från 1960-talet kanske hittats i Stockholm. Göran svarade med ett E-brev 2020-10-10 : Nu har jag letat upp mina gamla bilder på min J10 nr 484 "Ciao". Jag har enbart diabilder, så det blev lite letande i gamla filmer från åren 1964-1968. Har ingen dia skanner (än) men fotograferade av dem med mobilen från projektor- duken och den gamla diaprojektorn fungerade! Bifogar några av dessa bilder. Kvaliteten är således inte den bästa. (Se bilderna nedan!) Jag har jämfört Felix nya bilder (se ovan) och tror faktiskt att det är min gamla båt! Det grundar jag på : 1. De relativt stora ädelträblocken av teak för skotning av focken. De monterade jag och min pappa för att placera en skotråtta på, så att man kunde nå den lätt från sittbrunnen. Nu sitter där clamcleats av PelleP´s design, vilka då inte var uppfunna. Kolla om det inte finns gamla skruvhål i träblocken på skarndäcket! Jag anar sådana på fotot. 2. Däcket. Oregon pine, lackad, med en speciell utbredning från fören till kappens bakkant, sedan mahogny och längst akterut Oregon pine igen. Plus fotlistens uppehåll på skarndäck. 3. Skotskenorna. 4. Bänkarna i sittbrunnen. 5. De rostfria byglarna på storskotsstolpens akterkant, där man sätter en bomstötta. 6. Knapen av ek på akterdäcket. 7. Häckstagsfästet, som jag vet hade ett flaggstångsrör på aktersidan, där jag alltid satte flaggen efter målgång. 8. Översta bordet i ek och resten i mahogny. Punkt 1. ovan kan det bara finnas en enda båt som har, eftersom det var vår egen modifiering. Stämmer detta är det säkert min gamla J10 nr 484. Men rodret ser lite skumt ut, undrar om det är original, enligt ritningen? Och så var bordläggningen betsad med en rel. mörk bets på 1960-talet, men det har ju blekts nu. Och bottenfärgen var blå på min tid. När jag hade båten så hade den en stor flyttank av koppar/mässing lkängst in i fören. Finns den kvar, eller har den plockats bort? Den låg på en träställning. Med nostalgiska hälsningar från Göteborg. Göran Ejdeling (nu vice ordf. i LSS) På frågan om båtens ursprungliga namn skrev Göran Ejdeling 2020-10-26 till nye ägaren Felix : Jag lade aldrig förre ägaren Wille Gardells namn på sin båten på minnet. Jag hade haft en GKSS- eka med namnet "Ciao" före J10:an, så det skulle denna båt också få heta. Jag var i Italien, 10 år gammal sommaren 1958, under fotbolls-WM, och lärde mig då Ciao, som jag tyckte skulle passa som båtnamn på ekan 1960. Namnet visade sig vara väldigt svårt att förstå bland svenskar under åren 1964-1968... italienska var inte så välkänt då, så på 9 av 10 prisutdelningar kallades båten för "Siao" eller "Sian" eller nåt annat konstigt. Jag fick alltid korrigera. Nuförtiden kan alla säga "Hej" på italienska! Så J10:an fick alltså namnet "Ciao" våren 1964. Första sjösättningen! Den nye ägaren Göran Ejdeling hjälper till på lastbilsflaket 1964 i Gottskärs hamn. J10 nr 484 "Ciao" 1964. Göran Ejdeling till rors med kompisen Lars Nilvall i J10 nr 484 "Ciao" 1964. OBS! Den vita plastknapen på BB skarndäck. Knapen byttes sedan till en skotråtta, troligen samma år1964. (Se nedan). Göran och gasten Kjell Johansson (nu Hvarfvén) 1964. Kjell i båten 1964. OBS! Den vita plastknapen på skarndäck har bytts ut mot en skotråtta. Upptagning 1964. Kappsegling i Långedrag 1966. OBS! Ca. 1965 blev den nuvarande, större klossen monterad med skotråtta. (Jmf. bild 2 ovan). J10 nr 484 "Ciao" 1966. "Ciao" i Långedrag 1967 med Göran Ejdeling och Lars Nilvall, som annars själv seglade J10 nr 381 "Q-ling" i Skalla hamn, Onsala. Göran Ejdeling till rors 1966. Men låt oss återvända till J10 nr 484 av i dag. Felix Maupoix skrev ett E-brev till Göran Ejdeling 2020-10-12 :...Min tanke är att få henne i tävlings- form och börja segla lite amatörtävlingar här i Stockholm. Långedragsjullarna har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag gick ju mina första seglarlektioner hos er på LSS när jag var yngre. Min far bor kvar uppe på Käringberget. Även Peter Mattson som är intendent hos er, är en väldigt god gammal familje- vän. Jag har funderat lite på båtens namn. Dom tidigare ägarna hade döpt henne till "Lilla Pärlan" vilket jag inte är så sugen på att behålla. Min tanke då var att gå tillbaka till hennes första namn "Firefly" eller tycker du att "Ciao" skulle vara mera passande? Felix Maupoix återkom med ett E-brev 2021-05-17 där han bifogade bilder på båten (se nedan) : Lite uppdateingar kring J10 nr 484. Namnet "Firefly" har satt sig, så det blir det permanenta namnet framöver. Sen har det även skrivits lite om mitt projekt i nuvarande hemmaklubben Skeppsmyrans Träbåtssällskaps Facebook grupp som ni kan läsa om det skulle vara av intresse. Finns även en del bilder där som ni gärna får kopiera och dela. Finns även en video från sjösättningen : https://m.facebook.com/groups/103120889737783/permalink/3939277552788745/?sfnsn=mo https://youtu.be/IAcZCMXOYng "Firefly" i verkstaden 2021. Babord sida fernissad. Hela båten fernissad och bottenmålad.. J10 nr 484 "Firefly"sjösätts 2021-05-17. J10 nr 484 "Firefly" mastad och klar för sommarens fröjder! Så dyker det upp en ny tidskrift! Den finaste vi sett! Med proffsigt innehåll och fin layout! I nummer 4 år 2023 finns ett reportage på sid 34-39 : En oas för träbåtsvänner. Läs det! På sid 36 nämns Långedragsjullen J10 nr 484 "Firefly" och på sid 37 upp t.h. ser vi bild på båten : Ägarlängd : 1960-1964 "Firefly" Wille och Lars Gunnar Gardell Göteborg 1964-1969 "Ciao" Göran Ejdeling Göteborg 1969-? ? ? ? ? Roy Oscarsson ca1981-ca1984 ? Lars Trygg 1990-talet ? Smögen 1990-talet "Lilla Pärlan" Värmdön 2020- "Firefly"" Felix Maupoix, TSSM, Skeppsmyrans Träbåtssällskap Stockholm J10 nr 484 "Firefly" är registrerad som seglande och finns i dag i Stockholm. |
www.julleregister.se |