J10 nr 473


Per Arlock och hans fina J10 nr 473 "Ior" till höger i bild.

Båten mer centralt placerad i bild. Per bakom masten.

På segeltur med Per i J10 nr 473 "Ior" utanför Arild vid Kullen. Fri horisont, ingen skärgård.

J10 nr 473 "Ior" på styrbords kryss.

J10 nr 473 "Ior" i en vik vid Kullens branta klippor på väg mot Hallands Väderö 2003.



 J10 nr 473 "Ior" byggdes 1960 vid Johan Lindströms Båtvarv i Borstahusen, Landskrona.
Båten byggdes i Oregon-pine på ekspant. Förste ägare var Erik Arlock i Arild.

Det kom ett E-brev 2014-02-12 från Eriks son Per Arlock i ArildMin J10 473 finns i Arild
och har alltid bott här och har samma ägare. Hon är fortfarande jättefin och används flitigt.
 

Detta innebär att J10 nr 473 "Ior" varit i samma familjs ägo sedan båten byggdes 1960!       
Hela 54 år 2014!  Nytt rekord för J10 ägare!
  Det är bara att gratulera!
(Jmf. J10 nr 551 "Hopp-Sing" byggd 1963).  

Per Arlock
återkom med ett E-brev 2014-02-18 : J10 nr 473 "Ior" föddes våren 1960
vid Johan Lindströms Båtvarv i Borstahusen, Landskrona. Båten byggdes i Oregon pine på
ekspant. Min skolkamrat Göran Fajerson, hjälpte mig att segla norrut i Öresund. Det var
ganska kraftig motvind och vi kunde endast kryssa till Helsingborg första dagen. Någon dag
senare kom vi till Arild.

Där fanns redan J10 nr 455 "Bel-Ami" och J10 nr 466 "Coq d’Or". Min J10:a "Ior" var den
enda som var kappad. Båten användes flitigt de första åren då jag hade sommalov. Vi seglade
ganska många gånger till Danmark, nedåt kusten på Själland, Hornbek och Gilleleje. Hallands
Väderö, Torekov och Båstad var andra platser vi seglade till.

Tre rejäla långseglingar till Fiskebäckskil - Lysekil gjorde vi under de första tre åren.
Första hamnen efter Arild blev alla tre gångerna : Glommen... pust!

Jo, det här med Glommen...  När vi gav oss av norrut för ta oss till Marstrand - Fiskebäckskil,
ville vi inte gå in i Laholmsbukten för att tappa höjd. Dessutom var då enda hamnen Halmstad.
Men det fanns en liten hamn som låg närmare Tylösand som hette Grötvik, men jag tror att den
då var en mycket liten och grund hamn.

Sedan ville vi inte heller gå in i Falkenberg, så därför valde vi Glommen som var ett fiskeläge
ute i havsbandet och alltså lättillgängligare. Jag köpte inte utombordsmotor förrän 1986 och
seglingarna till Bohulän gjorde vi i början av 1960-talet. Pust... uttryckte jag därför att vi var
ganska långt ut, utanför Laholmsbukten och såg knappt fastlandet, samt att det tog upp mot
20 timmar att nå dit från Arild.


Jag lyckades sköta båten väl och underhöll den fint. Tack vare bordläggningen av Oregon-pine,
har det aldrig varit något problem med läckage. Däcket torkade så småningom lite för mycket
och blev nog ganska bräckligt. När en av mina vänner hoppade ner på sin J10:as däck, hoppade
han rakt igenom däcket. Då tyckte jag det var dags att göra något och lade om mitt däck våren
1983. Jag hade min hyvelbänk nere på hamnen och det blev alla promenerandes kvällsnöje att
se hur långt jag hade hunnit. Det tog mig några veckor att fullfölja. Däcket stagade upp skrovet
och båten mår fortfarande jättefint.

Några bilder på båten finns och en kom som omslag på en ASTRA Tech kalenders 1997 som
också blev ett vykort. Bilden togs av Jörgen Larsson. Man kan precis urskilja J10 473 i seglet.              

Per Arlock skickade ett E-brev 2019-03-01 :  Tack för information. Ja, det tycks som om det
faktiskt finns 2 stycken J10 nr 473. De svartvita bilderna (se nedan) är definitivt inte min J10:a.
Jag har en mässingsskylt (se registreringsplåten nedan). Men det kan vara så att det skett ett
misstag. När min båt var ny skickade vi några papper till någonstans i Göteborg för att båten
skulle registreras. Det kom aldrig något svar. (Troligen skickades pappren till LSS - Långe-
drags Segelsällskap i Göteborg).

När jag som knappt tjugoåring (*1943) seglade förbi Långedrag med min J10:a på väg upp
i Bohuslän i början på 1960-talet, fick jag kontakt med en person som hade hand om registre-
ringarna av J10:orna. Han såg direkt att min var en "riktig" J10:a och han skulle skicka papper
på det och jag tror att det resulterade i han också skickade mässingsskylten. (Se nedan!)

www.julleregisater.se kontaktade 2019-03-01 Torsten Andersson (89år) som då var mät-
ningsman för LSS, och vi kunde bara konstatera att ett misstag gjorts av LSS. Enligt det
gamla handskrivna Långedragsjulleregistret, står det helt riktigt om J10 nr 473 : Första
ägare var Erik Arlock.  -  Där står ingenting om J10 nr 473 byggd i Henån. (Se nedan!)


Ägarlängd :
1960-         "Ior"     Erik Arlock och Per Arlock  Arild
                                       
J10 nr 473 "Ior" (byggd i Landskrona) är registrerad som seglande i dag och finns i Arild.
 

Registreringsplåten till J10 nr 473 utfärdad av LSS den 30/4 1960 för Per Arlock i Arild.


Åke Thorn
i Göteborg skickade ett E.brev 2019-02-28 :  Sänder några bilder på min J10 nr 473 som jag
ägde från slutet av 1959 eller början av 1960 till troligen 1963, då jag 1964 köpte en Norsk B-Drake som
min kompis Christer och jag seglade ner från Oslo 1964. Min J10 nr 473 var byggd i ek med Oregon-pine
i däck och var nybyggd  hos en båtbyggare ca 100 m. söder om Henån, väster om vägen. Namnet Hansson
dyker upp och jag, min bror och pappa Ture besökte båtbyggaren, där båten låg helt nybyggd och seglen
var också nya när vi fick henne.  (Båtbyggaren var troligen Åke Abrahamsson i Granbua, Henån). 
Jag har dagböcker i Hunnebostrand.... hittar jag mera i dom kan jag återkomma.

Om det nu var Åke Abrahamsson i Granbua söder om Henån som byggde J10 nr 473, ser vi
att han byggde ett fåtal J10. T.ex. J10 nr 471 som inte finns några uppgifter om och J10 nr 499.

Det tycks alltså finnas två J10 nr 473!  Troligen har mätningsmannen på LSS missat information
om att J10 nr 473 fanns i Arild, när han åkte till Henån för att klassa den nybyggda J10:an, som
fick samma nummer 473.


Ägarlängd :
1959-1963     ?     Åke Thorn  Göteborg
1963-?           ?     ?

Var J10 nr 473 (byggd i Henån) finns i dag vet vi inte.





www.julleregister.se