J10 nr 425 "Skipper Skraeck" byggdes 1953 vid Bröderna Karlssons Båtvarv
på Söbben, Orust.
Förste ägare var
Kjell Modigh.
I Seglarbladets resultatlistor 1951 seglades båten av
Kjell och brodern Rolf Modigh i Göteborg.
(Uppgift : Anders Thölén i Göteborg 2011).
(Se också J10 nr 325).
J10 nr 425 "Skipper Skraeck III" seglade Kullaviksdagen
1953-07-05
med Rolf och Kjell Modigh
i HABK samt 1954-07-04 med namnet
"Skipper Skraeck" och 1955-07-17 med samma båtnamn
och seglad
av Rolf Modigh i HABK. (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).
J10 nr 425 "Skipper Skraeck" byggdes 1953, och samma år såldes
J10 nr 325, som hade samma
namn : "Skippers Skraeck" (Seriefiguren"Karl-Alfred" på Danska).
Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med
startlistor från olika regattor där bl.a. J10 nr 425
"Skippers Skraeck"
deltog : SSMK: regatta 23 juli 1955 i Askeröfjorden med
Peter Flach i HABK
till rors. Efter detta år 1955, finns inte J10 nr 425 med på någon startlista, vilket möjligen
kan stödja
nedanstående teori om att båten det året möjligen
exporterats till Chicago,
USA?
Ägarlängd :
1953-1955 "Skippers Skraeck" Kjell och Rolf Modigh
i HABK
Göteborg
1955 "Skippers Skraeck" Peter Flach HABK
(rorsman?)
1955? ? Chicago USA ?
Var J10 nr 425 "Skipper Skraeck" finns i dag
vet vi inte.... kanske i USA?
Nisse Dunér i Lerum
berättade i ett brev 2104-07-08 om
: Export av J10:or till USA!
Vi vet att
21 st. J10:or exporterades till Chicago i USA och att en GKSS-eka byggdes av
Sven Arvidsson i Henån högt uppe i en skyskrapa i Chicago,
men hur många GKSS-ekor
som byggdes där vet vi inte.
Nisse Dunér berättade mera i telefon : Rolf Modigh bodde nära Sedéns i Långedrag. Rolf ägde
en J10:a.
Under tiden Rolf gjorde sin värnplikt, fick en person från USA se
J10:an. Han blev eld
och lågor och ville ha
båten med hem oavsett priset. Detta gick Rolf med på.
Väl hemma i
Chicago blev hans kompisar avundsjuka.
Han ordnade då fram en beställning till
Sverige på 20 båtar till. Det var Söbbens Båtvarv på Orust som fick
beställningen, tror jag.
Om Söbben sedan lade ut några beställningar
till andra båtbyggare för att hinna med, vet jag inte.
Totalt 21 J10:or exporterades alltså till
Chicago i USA! Vilka var de och blev de klassade?
Den enda uppgiften vi har är J10 nr 425 vars
ägare hette Rolf Modigh.
Tom Evers kom till Båtmässan i Göteborg 2017-02-11 och
berättade om Export av J10:or
till USA! I början av 1960-talet skeppades ett
antal J10:or, ett par Andungar och ev. två P-28
till Sausalito, norr om San Fransisco i USA.
Albert Evers var kapten på båten. Han hade
Malepert Varv i Marstrand. De byggde bl.a. Koster till
Sjövärnskåren. Tom Evers *1958
i Huston, Texas, sålde Albin och Vire motorer. När han senare i
livet återvände till Sverige hade
han bl.a. Mälarvarvet på Långholmen i Stockholm.
Tom Evers skickade 2017-02-25 ett E-brev : Ett
litet förtydligande... Min far Albert K.O.Evers
Sjökapten, emigrerade till USA med familj. Mor Ebba, yngre syster
Madeleine och jag Tom 1958.
Min far var redan på plats i Huston, Texas och väntade på oss tre, när
vi gick ombord på ett Norskt
torrlastfartyg "Terrier" för den stora resan. Vi tre hade aldrig varit i
USA... Resan gick via Havanna,
Cuba och Vera Cruz, Mexico innan målet Huston. Vi trivdes inte i Huston
och ganska kort efter an-
komsten, gav vi oss av till San Fransisco-området i Californien.
Väl där etablerade min far ett Importföretag med inriktning på båtar och
tillbehör samt motorer från
Sverige och Finland. Jag kan tänka mig att det var i början på
1960-talet som det importerades ett
antal småbåtar. Dessa minns jag mycket väl, särskilt då båtarna visades
i en marina i Sausalito där
min far hyrde plats för visning. Några seglatser med tilltänkta kunder
blev det, med mig som gast.
Det var J10:or, Andungar och
P-28.
Vid besök hos
www.julleregister.se 2017-03-02 hade Tom Evers med
sig bilder på de båttyper
som exporterades till USA. Vårt trevliga möte avslutades med ett skämt
som Tom hört från sin far :
"Min far var skutskeppare, men min mor var en anständig kvinna".
J10 till salu i Sausalito, San Fransisco, USA
J10
En Svensk J10 och en Kinesisk djonk(!) Den lilla plastdingen
närmast kom också från Sverige.
En av de tidigaste helgjutna båtarna i Realloy-plast tillverkade på
Livbåtsvarvet i Göteborg.
P-28 till salu i Sausalito, San Fransisco, USA.
Företagets skylt.
Familjen Evers vid P-28:an.
Andunge till salu. Familjen Evers ombord.
|