Det har dykt upp information som tyder på att det funnits
två J10:or med nr 402.
Om det är sant, har det blivit något
fel! Det ska bara finnas en
J10 nr 402!
Ansvaret för klassningen har LSS.
Därför kallas båtarna nedan för : A) J10 nr 402 "Flamenco"
och B) J10 nr 402 "Blyger"
Följande information finns om A) J10 nr 402 "Flamenco":
J10 nr 402 "Flamenco" byggdes 1949 vid Bröderna Jacobssons Båtbyggeri i
Munkeby,
Dragsmark.
Båten levererades den 1/6 1953? Förste ägare var Einar Lervik i Göteborg,
enligt det gamla handskrivna registret.
Enligt sonen Anders Lervik som besökte Båtmässan i Göte-
borg 2013, byggdes
båten med öppen sittbrunn utan kapp. Det var Einar Lervik som
byggde kappen.
Modellen till kappen kom från en Drake.
I ett E-brev 2013-02-23 återkom Anders Lervik med en svartvit bild
på J10 nr 402 (se ovan!)
Anders skrev : Vi var säkerligen
inte första ägare till båten. Vi köpte båten av Bröderna Jacobsson
på
varvet troligen 1954.
(Om båten legat på varvet sedan den byggdes 1949,
eller varvet fått in båten till
försäljning, vet vi inte).
Vi åkte buss från Göteborg till Dragsmark för att titta på båten och
köpa den. Sedan tog en vit fiskebåt,
en jakt, båten på släp till
Instö Ränna. Då var båten inte kappad.
Det var bara en sarg runt sittbrunnen.
Min far,
Einar Lervik som var slöjdlärare och möbelsnickare, gjorde en strömlinjeformad kapp i mahogny
1955, efter vad han
sett på en Drake under Marstrandsregattan. (Se svartvita bilden). Kapptaket var inte
vitmålat,
utan fernissad mahogny.
Einar byggde även en ny sarg och skarndäck i Oregon pine.
När vi köpte båten, var den inte klassad. Min far Einar tog då kontakt med varvet, och fick efter ett
tag
båten klassad med nr 402.
Det gick till så
att en mätningsman mätte in båten.
I Marstrand blev
det kappsegling! Vid första poängkappseglingen 1956, blåste det så hårt
att morsan
inte vågade titta, utan gick och tog sig en kopp kaffe på ett
café
i stället.
Jag tog tredje pris den gången!
Jag
vann poängkappseglingen 1957-1958. På Kössö (Köpstadsö) 1957 och samma år i SSMK.
Göran Weiler i Göteborg bidrog 2014-06-18 med startlistor från olika
regattor där J10 nr 402
"Flamenco" deltog : Anders Lervik i MSS, Marstrands SS, seglade SSMK
Stenungsöns Segel-
och Motorbåtsklubb:s regatta i Askeröfjorden den 21
Juli 1956. J10 nr 402 återkommer inte i
rullorna förrän 1961
den 8 juli på SSMK:s regatta då med ny ägare Ulf Wikander i ÖKK och
nytt båtnamn
"Bumsan".
Ulf Wikander seglade Ödsmålsregattan den
9 juli 1961, liksom SS.Vikens regatta den 5-8 augusti
1961 vid
Stången Havstensfjord i Uddevalla, där han gjorde tre starter. Samma år
1961 den 18 juli
seglade Ulf Wikander Tjuvkilsregattan
i Älgöfjorden. Året därpå den 21 juli 1962 seglade
Ulf
Wikander
i ÖKK sin "Bumsan" igen, liksom vid Ödsmålsregattan den 11 augusti 1963.
(Läs mer om regattorna på J10 nr
226).
Efter ett par år fick jag vid en kappsegling reda på att
det fanns ytterligare en J10 nr 402.
Var den
fanns, vet jag inte.
Det foto som finns i färg på
www.julleregister.se
J10 nr 402
(se ovan)
stämmer inte med vår båt, då rufftaket är vitmålat och har en
annan form.
Vi sålde J10 nr 402 "Flamenco" 1959, men
jag kommer inte ihåg till vem.
Ägarlängd : A) J10 nr 402
"Flamenco"
1949-1953 ? Bröderna Jacobssons Båtbyggeri Munkeby Dragsmark
1954-1959 "Flamenco" Einar
och Anders Lervik i MSS och Göteborg
1959-1963 "Bumsan" Ulf Wikander i ÖKK
? ?
?
Var A) J10 nr
402 "Flamenco" finns i dag vet vi inte!
----------------
Följande information finns om B) J10 nr 402 "Blyger" :
J10 nr 402 "Blyger" byggdes 1949 vid Bröderna Jacobssons Båtbyggeri
i Munkeby,
Dragsmark. Båten levererades den 1/6
1953? Förste ägare bör ha varit Ulf Bolling i KKKK
då
han seglade J10 nr 402
"Jitt" (bör vara "Gitt") vid Kullaviksdagen 1950-07-02 och som "Gitt"
1951-07-08 med Ann-Marie
Bolling och rorsman Leif Hultén i KKKK. "Gitt" seglade också
Kullaviksdagen 1952-07-06, 1953-07-05
och 1954-07-04 med Ulf
Bolling i KKKK vid rodret.
Vid Kullaviksdagen 1955-07-17 återkom
"Git" med
Leif Hultén i KKKK.
1956-07-01 och
1957-07-07 med Birgitta Bolling i KKKK och 1958-07-06 och
1959-07-05 med Leif
Hultén.
Ulf Bolling återkom i "Git" vid Kullaviksdagen
1960-07-03.
(Uppgift :
Jan Berglund i
Stenungsund 2012)
Båten fick en
hel del
skador på skrovet
i stormen 1969. Fem, sex bord behövde byttes. Båten
köptes
av ett försäkringsbolag och låg på Hisingen vid Älvsborgsbron. - Båten
var sedan registrerad
i SXK
1972-1973
som "Veja" med
ägaren U.Alm
och 1974-1976 med samma namn "Veja" med ägaren
Sven-Eric
Rademalm.
Färgbilden ovan är tagen vid Saltö
utanför
Hälleviksstrand av Anders
Holmberg (se J22 nr 44).
Anders köpte båten
i Örnfjorden 1986? Båten
hette då "Blyger". (Det var många båtar som fick
namn
efter Walt Disneys "Snövit och de sju dvärgarna" m.fl. av
Disneys filmer).
Anders Holmberg sålde "Blyger" 1990,
med namnskylten kvar ombord,
till en
kille
som jobbade
på fartyg, tillhörande Rederi AB Heron
i Karlshamn.
År 2011 var båten i dåligt skick! Risk för
Påskbrasan, som ägaren uttryckte sig, om
ingen räddar
J10 nr 402! (Se lilla färgbilden!)
Martin Hiller i Landvetter
skickade E-brev 2013-05-12
och 2013-12-29
där han skrev :
Jag erbjöd mig att skänka båten på Blocket och
Maringuiden under flera månader. Efter att inte
fått något svar från
endera forum och trots förvarning om den förestående brasan, eldades båten upp.
Hjärtskärande men den dystra verkligheten. Båtens bord och bottenstockar
var i mycket dåligt skick.
Jag såg inget nummer i båten, bara i seglet som förhoppningsfullt
är det rätta. Kölen finns att av-
hämta i Landvetter om någon
vill ha den till någon annan J10.
Ägarlängd : B) J10 nr 402 "Blyger"
1950-1954? "Git" Ulf
och Ann-Marie Bolling i KKKK
1955-? "Git" Leif Hultén i KKKK
1956-1957 "Git" Birgitta Bolling i KKKK
1958-1959? "Git" Leif Hultén
1960 "Git" Ulf Bolling
? ? ?
1969 ? Försäkringsbolag Hisingen Göteborg
1972-1973 "Veja" U.Alm
1974-1976 "Veja" Sven-Eric Rademalm
? -1986 "Blyger" Örnfjorden
1986-1990 "Blyger" Anders Holmberg
1990-? ? fartygsanställd vid Rederi AB Heron Karlshamn
? -? ? en person boende i Landvetter
? -2013 ? Martin Hiller Landvetter
B) J10 nr 402 "Blyger" är uppeldad 2013.
|