J 10 nr 400


Dr. Sven Eldh
gav båten till sin son Jan, när han 1949 gått GKSS seglarskola för Ragnar Myrén
i Långedrag. (Se texten nedan).  Troligen är det Ragnar Myrén i sin J10 nr 30 som leder seglarskolan
på bilden. Akter om J10 nr 30 ses J10 nr ..00 i seglet. Det kan vara J10 nr 400 "Eldflugan"?
(Läs mer om bilden på J10 nr 30).

J10 nr 400 "Eldflugan" på väg ut genom Marstrands norra inlopp ca 1950. 
I bakgrunden fyrhuset "Lyktan" som på 1980-1990-talet ägdes av P.G.Gyllenhammar.


J10 nr 400 "Eldflugan" byggdes 1949 vid Säffle Båtbyggeri
.  Båten byggdes i ek.  
Förste ägare var : Doktor Sven Eldh som gav båten till sin son Jan, när han 1949 gått
GKSS seglarskola för Ragnar Myrén i Långedrag.  

I Seglarbladet 1951 finns resultatlistor där Jan Eldh seglade "Eldflugan".
(Uppgift : Anders Thölén 2011).
  
Jan Eldh
i GKSS seglade Kullaviksdagen 1954-07-04 och brodern? Per Eldh i GKSS
1955-07-17 med "Eldflugan". (Uppgift : Jan Berglund i Stenungsund 2012).

Göran Weiler i Göteborg bidrog med startlistor från olika regattor där J10 nr 400 deltog :
Åke Lilljegren
i SSMK seglade Stenungsöns Segel- och Motorbåtsklubb:s SSMK regatta
den 21 juli 1956 i Askeröfjorden. Båtens namn : "Perasta". Åke Lilljegren fortsatte samma
år med "Perasta" vid Ödsmålsregattan den 29 juli 1956 i Mjösund, Halsefjorden, och SSMK:s
regatta den 22 juni 1957 i Askeröfjorden.

Hört på Båtmässan i Göteborg 2017-02-09 : Båtnamnet fick Åke Lilljegren från sin far och mor
som hette Per och Asta = "Perasta".

Vid SSMK:s och Bohusläns Seglarförbunds Juniorregatta på Askeröfjorden den 12-13 juli 1958
seglade Åke Lilljegren den 12 juli och brodern Ingemar Lilljegren den 13 juli.  (Se startlistan
och tidningsklippet nedan). Ödsmålsregattan den 27 juli 1958 seglades av "Perasta" med Åke
Lilljegren.


Åke Lilljegren nu i ÖKK, seglade 1959 den 11 juli SSMK:s regatta i Askeröfjorden och
Ödsmålsregattan den 19 juli 1959 i Mjösund Halsefjorden.  När SS.Viken hade regatta den
2 augusti 1959 vid Stången utanför Uddevalla (se bilden nedan), deltog J10 nr 400 "Perasta"
seglad  av Åke Liljegren. Fotografen Arne Andersson på tidningen Bohusläningen i Uddevalla
var på plats och tog nedanstående bild, som finns i Bohusläns Museums samlingar i Uddevalla :

Startkanonen är laddad och klar, åskådarna håller för öronen, startmannen är färdig, J10:orna
seglar upp längs startlinjen.....  Läs mer om vad som hände sedan på J10 nr 97.

Fem båtar kan identifieras fr.v : J10 nr 400 "Perasta" med Ingemar Liljegren i SSMK,
J10 nr 312 "Korall" närmast i bild, med bröderna Kaj och Ingemar Thorén, J10 nr 390
"Zansibar" seglad av Björn Werner i SSMK, J10 nr 97 "Nalle Puh" med rorsman
Jan-Erik Steen i SSMK samt J10 nr 228 "Peter Pan" seglad av Simon och Olle Jonsson.

Kappseglandet fortsatte med SSMK:s regatta den 8 juli 1961 i Askeröfjorden. Vid SS.Vikens
regatta den 5-6 augusti 1961 vid Stången Havstensfjord i Uddevalla gjorde Bröderna Lilljegren
i ÖKK tre starter. Samma år 1961 den 9 juli seglade Bröderna Åke och Ingemar Lilljegren
Ödsmålsregattan, liksom regattan i Tjuvik i Älgöfjorden den 18 juli 1961.  

Åke Lilljegren var en av de flitigaste kappseglarna i J10!

Vid SSMK:s regatta den 21 juli 1962 seglades J10 nr 400 med namnet "Mc Rill" av Staffan
Wallén
i ÖKK, liksom vid Ödsmålsregattan den 11 augusti 1963. (Läs mer om regattorna på
J10 nr 226 och  J10 nr 442).
 
Staffan Wallén i Rönninge ringde den 14/8 2014 och berättade att han som ung först seglade
GKSS-eka i Stenungsund före juni 1962, då hans pappa köpte J10 nr 400 av Ingemar Liljegren.

Båten döptes om till "Mc Rill" (fyndigt namn!) och låg i viken söder om Kålhättans färjeläge
i många år. På den tiden var J10 en stor kappseglingsklass för ungdomar i Stenungsund.
Staffans syster Monica Dahlin i Trollhättan övertog båten och hade den i Ödsmål,
innan båten såldes 1967. - Florence och Olle Malmén seglade J10 nr 400 "Mc Rill"
åren 1968-1975. (Läs mer om dem på J10 nr 590).   

Jan Eldh
besökte Båtmässan i Göteborg 2012 och berättade att han sett J10 nr 400
"Eldflugan" på Gunnar Anderssons varv i Kungsviken 1975-80. Ovanstående bild
har vi fått låna av Jan Eldh 2012.

Per Eldh skickade ett långt E-brev 2015-04-04 från USA, där han skrev följande :
Mitt namn är Per Eldh och jag fick ditt namn genom Jan Eldh min bror, som också
skickade mig boken Långedragsjullar. Jag fick också internetsiten, som jag studerat
fram och tillbaka. Helt fantastiskt. Tyvärr stod det inte mycket om vad som hände
J10 under början på 1950-talet i boken och jag tänkte därför fylla i lite grand :

1954 var jag utomlands under sommaren och min bror Jan seglade då. 1955 var han borta
över sommaren och jag seglade. 1955 var en helt perfekt och underbar sommar som bara
händer en gång på 10 år, vad jag minns. Vi, min gast och bäste vän Per Johansson, sede-
mera Härdner, seglade hela sommaren. Båten låg i Långedrag och varje tisdag seglade
vi med LSS och varje torsdag GKSS. På lördag-söndag seglade vi på alla regattorna längs
kusten, Styrsö, Hovås, Budskär, Kullavik och Gottskär och många andra.

Vi brukade segla dit på fredag och sedan ligga över i båten fredag och lördag natt. Vi hade
en underbar tid och på lördag kväll var det ofta dans på bryggorna och det var ett paradis
för två 17-åriga killar. Vi seglade säkert 30-40 gånger och jag förde bok över resultaten
och kom fram till att vi just slog J10 418 "Steppo" över sommaren. "Steppo" seglades av
Claes Sudow
som blev en av Sveriges bästa seglare, men som tyvärr dog bara i 20-års
åldern. Han blev krigsflygare och som mångas militära flygkamrater dog i förtid.

I augusti seglade vi om den nyuppsatta Jullepokalen, som seglades över två dagar i lätt
vind. Per Johansson kunde inte segla den helgen, så jag fick segla ensam båda dagarna och
det var kanske en del av anledningen i den lätta vinden att jag blev den förste innehavaren av
Jullepokalen, som stod i mitt rum hela nästa år. Utmärkta bilder på pokalen hittade jag under
J10 nr 59 "Robust" på www.julleregister.se.


Per Eldhs svartvita bild från 1955 av spyflugan på kapptaket och en del av Pers 17 årige gast.

Per Eldh skriver i ett E-brev 2015-12-19 från Cape Cod i Florida, USA :  J10 nr 400 "Eldflugan"
var känd över hela kusten, beroende på att jag fick min kusin Sven Stare att måla en stor spyfluga
som täckte hela kappen! Den var ilsket grön med röd, gul och svart färg, och den syntes på bra av-
stånd. Det var den enda båten som hade någon "utsmyckning" och blev därför rätt välkänd. Till och
med Styrsöbåtarna kände till den, då jag var nästan rammad av dem ett par gånger när jag seglade
hem till Långedrag på natten efter kappseglingar. Jag hade ett bra år 1955 då jag blev 3:a på skol-
kappseglingarna i Stjärnbåt i Saltsjöbaden.

Det var så roligt att få läsa boken och gå igenom Julleregistret, så många minnen kom tillbaka som
länge har varit fullständigt bortglömda. Både Jan och jag blev läkare som vår pappa. Jag specialise-
rade mig tidigt på hjärt-röntgen och 1970 fick jag en anställning på Harvard University i Boston,
Massachusetts där jag stannat sen dess. Numera har vi flyttat ned till Cape Cod där jag har en
motorbåt och en underbar liten gaffelriggad Cat-boat med hel teak interior. På vintrarna bor vi i
Naples, Florida, där jag kappseglar med radio controlled segelbåtar. Jag har vunnit Commodore´s
Cup 5 år i rad, tack vare vad jag lärde mig genom att kappsegla med J10 nr 400 "Eldflugan" i min
ungdom.

När jag kommer upp till Cape Cod skall jag försöka hitta ett svartvitt kort på "Eldflugans" kapp,
som jag vet att jag har någonstans på vinden där och e-maila den till dig. Tack igen för alla gamla
trevliga minnen som kommit tillbaka genom ditt arbete.  

Per Eldh inkom med ett nytt E-brev från USA 2015-04-06 : Jan och jag bodde i Marstrand
under somrarna mellan 1942 och 1953 med våra föräldrar. Vi tjatade i många år på vår pappa
att vi måste få en segelbåt, en Stjärnbåt förstås, men vår pappa som inte var seglare gick till slut
med på att att köpa en J10:a som han tyckte verkade säkrare och som inte krängde så mycket.

Vår båt, J10 nr 400 "Eldflugan", var byggd i Säffle i tung ek och båten var tyngre än dom flesta,
framför allt i jämförelse med J10 nr 399 "Pralinen" som var byggd i mahogny. Men, fick vi väl
upp farten, så gick den riktigt bra.

Innan vi fick egen båt, seglade vi med Kalle Krusell i Marstrand som ägde Stjärnbåt nr 1.
Vi kappseglade i MSS i södra inloppet med start och mål vid Södra Strandverket. Båten låg
för boj i norra inloppet, nära ett varv som låg där på den tiden.

Jag seglade inte mycket efter 1955 då det var allmän värnplikt på den tiden och medicinare
måste göra den på somrarna under tre år, what a waste. Jan seglade därefter i många år i
egna Starbåtar och Drakar bl.a. på Marstrandsfjorden och i Långedrag. Han seglar förresten
fortfarande, mest i Österlen.

Både Jan och jag gick på GKSS seglarskola i Hovås. Jan sommaren 1947 och jag 1948.
Vi seglade flera gånger med Farbror Ragnar. Lägret låg där nu 16 tee ligger på Hovås
golfbana och bestod av ett gult och ett rött hus, kineserna och indianerna. När jag gick där
så var det ombyggnad och dom flesta, inkluderande mig fick ligga i 10-manna tält.

Mina tre barn gick alla på GKSS seglarskola på Aelos-ön på 1970-talet och början av
1980-talet och fick lära sig segla GKSS-eka. När barnen var små och våra föräldrar levde,
tillbringade vi varje år några veckor i Sverige på sommaren

I förra mejlet, som man säger på svenska, glömde jag säga att vi var flera stycken båtbesätt-
ningar som seglade till de olika regattorna på helgerna och låg över i båtarna och hade väldigt
roligt. En kille som jag väl minns var Banjo-Lasse som gastade i en öppen båt med en väldigt
trevlig kapten som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Banjo-Lasse hette Lars Hellström
och skrev sedemera en bok om Americas Cup som hölls i Marstrand, Styv Kuling tror jag den
hette. Hälsa honom från mig om du känner honom.

Jag kommer nog inte upp till Cape Cod förrän i mitten på maj. Det är väldigt svårt att lämna
Floridas sol och varma väder, +25C i havet och golf, men jag ska försöka gräva fram några
bilder jag har på båten och skicka dem. Ledsen att mina mejl blir så långa, men det här är
saker som jag inte tänkt på i flera år, så minnena väller upp och det är svårt att stoppa.
Underbara minnen!

Jan Eldh kom till Båtmässan i Göteborg 2016 och berättade att han hösten 2015 annonserat
i tre månader på Blocket efter båten. Inget svar! Jan har bestämt sig för att hitta sin J10 nr 400!

Ägarlängd :
1949               "Eldflugan"     Sven Eldh  GKSS
1949-1955      "Eldflugan"     Jan och Per Eldh i GKSS
1958-1962       "Perasta"         Ingemar Liljegren  SSMK
1962-1963?     "Mc Rill"        Staffan Wallén  Rönninge och Stenungsund Kålhättans färjeläge
?      -1967       "Mc Rill"        Monica Dahlin  Trollhättan och Ödsmål
1968-1975       "Mc Rill"        Florece och Olle Malmén
1975-1980       "Mc Rill"        båten sågs på Gunnar Arvidssons Varv i Kungsviken
?                        ?                     ?
        
Var J10 nr 400 "Eldflugan" finns i dag, vet vi inte.

Av Göran Weiler i Göteborg har vi fått startlistan från 1958 :

Läs om kappseglingen 1958 på J10 nr 442. Lilian slog mig med 2 sekunder! Orsak? En kraftig regnskur. 
       
N
edan : J10 nr 400 "Mc Rill" med Staffan Wallén kom 5:a av 15 båtar på Ödsmålsregattan 1963.
          

www.julleregister.se