Dr. Sven Eldh
gav båten till sin son Jan, när han 1949 gått GKSS
seglarskola för Ragnar Myrén
i Långedrag. (Se texten
nedan). Troligen är det Ragnar Myrén i sin J10 nr 30
som leder seglarskolan
på bilden. Akter om J10 nr 30 ses J10 nr ..00 i seglet. Det kan vara
J10 nr 400 "Eldflugan"?
(Läs mer om bilden på
J10
nr 30).
J10 nr 400 "Eldflugan" på väg ut genom Marstrands norra
inlopp ca 1950.
I bakgrunden fyrhuset "Lyktan" som på 1980-1990-talet ägdes av
P.G.Gyllenhammar.
J10 nr 400 "Eldflugan" byggdes 1949 vid Säffle Båtbyggeri.
Båten byggdes i ek.
Förste ägare var : Doktor Sven Eldh som gav båten till sin
son Jan, när han 1949 gått
GKSS seglarskola för Ragnar Myrén i
Långedrag.
I Seglarbladet
1951 finns resultatlistor där Jan Eldh seglade "Eldflugan".
(Uppgift : Anders Thölén 2011).
Jan Eldh i GKSS
seglade Kullaviksdagen 1954-07-04 och brodern? Per Eldh i GKSS
1955-07-17
med "Eldflugan". (Uppgift : Jan
Berglund i
Stenungsund
2012).
Göran Weiler i Göteborg bidrog med startlistor från olika regattor där
J10 nr 400 deltog :
Åke Lilljegren i SSMK seglade
Stenungsöns Segel- och Motorbåtsklubb:s SSMK regatta
den 21 juli 1956 i
Askeröfjorden. Båtens namn : "Perasta". Åke Lilljegren
fortsatte samma
år med "Perasta" vid Ödsmålsregattan den 29 juli 1956 i
Mjösund, Halsefjorden, och SSMK:s
regatta den 22 juni 1957 i
Askeröfjorden.
Hört på Båtmässan i Göteborg 2017-02-09 : Båtnamnet fick Åke
Lilljegren från sin far och mor
som hette Per och Asta = "Perasta".
Vid SSMK:s och Bohusläns Seglarförbunds Juniorregatta på
Askeröfjorden den 12-13 juli 1958
seglade Åke Lilljegren
den 12 juli och brodern Ingemar Lilljegren den 13 juli.
(Se startlistan
och tidningsklippet nedan). Ödsmålsregattan den 27 juli 1958 seglades av "Perasta" med Åke
Lilljegren.
Åke Lilljegren nu i ÖKK, seglade 1959 den 11 juli
SSMK:s regatta i Askeröfjorden och
Ödsmålsregattan den 19 juli 1959 i Mjösund Halsefjorden. När
SS.Viken hade regatta den
2 augusti 1959 vid Stången utanför Uddevalla (se bilden nedan), deltog
J10 nr 400 "Perasta"
seglad av Åke Liljegren. Fotografen Arne Andersson på tidningen
Bohusläningen i Uddevalla
var på plats och tog nedanstående bild, som finns i Bohusläns Museums
samlingar i Uddevalla :
Startkanonen är laddad och klar, åskådarna håller för öronen,
startmannen är färdig, J10:orna
seglar upp längs startlinjen..... Läs mer om vad som hände sedan
på J10 nr 97.
Fem båtar kan identifieras fr.v :
J10 nr 400 "Perasta" med Ingemar
Liljegren i SSMK,
J10 nr 312 "Korall" närmast i bild, med bröderna Kaj
och Ingemar Thorén, J10 nr 390
"Zansibar" seglad av Björn Werner i SSMK,
J10 nr 97 "Nalle
Puh" med rorsman
Jan-Erik Steen i SSMK samt J10 nr 228 "Peter Pan" seglad av Simon och
Olle Jonsson.
Kappseglandet fortsatte med SSMK:s regatta den 8 juli
1961
i Askeröfjorden. Vid SS.Vikens
regatta den 5-6 augusti 1961 vid Stången Havstensfjord i Uddevalla gjorde
Bröderna Lilljegren
i ÖKK tre starter. Samma år 1961 den 9 juli
seglade Bröderna Åke och Ingemar
Lilljegren
Ödsmålsregattan, liksom regattan i Tjuvik i Älgöfjorden den 18 juli 1961.
Åke
Lilljegren var en av de flitigaste kappseglarna i J10!
Vid SSMK:s regatta den 21 juli 1962 seglades J10 nr 400 med namnet
"Mc Rill" av Staffan
Wallén i ÖKK, liksom vid Ödsmålsregattan den 11 augusti 1963. (Läs mer om
regattorna på
J10 nr 226 och J10 nr 442).
Staffan Wallén i Rönninge
ringde
den 14/8 2014
och berättade att han som ung först
seglade
GKSS-eka
i Stenungsund
före juni 1962,
då hans pappa köpte J10 nr 400 av Ingemar Liljegren.
Båten
döptes om till "Mc Rill" (fyndigt namn!)
och låg i viken söder om Kålhättans färjeläge
i många år. På den tiden var J10
en stor kappseglingsklass för ungdomar i
Stenungsund.
Staffans
syster Monica Dahlin
i Trollhättan övertog
båten och hade den i Ödsmål,
innan båten såldes 1967. - Florence och
Olle Malmén seglade J10 nr 400 "Mc Rill"
åren
1968-1975.
(Läs mer om dem på J10 nr 590).
Jan Eldh besökte Båtmässan
i Göteborg 2012
och berättade att han sett J10 nr 400
"Eldflugan" på Gunnar Anderssons varv
i Kungsviken
1975-80. Ovanstående bild
har vi fått låna av Jan Eldh 2012.
Per Eldh skickade ett långt E-brev 2015-04-04 från
USA,
där han skrev följande :
Mitt namn är Per Eldh och jag fick ditt namn genom
Jan Eldh min bror, som också
skickade mig boken Långedragsjullar. Jag fick också internetsiten, som
jag studerat
fram och tillbaka. Helt fantastiskt. Tyvärr stod det inte mycket om vad
som hände
J10 under början på 1950-talet i boken och jag tänkte därför fylla i
lite grand :
1954 var jag utomlands under sommaren och min bror Jan seglade då. 1955
var han borta
över sommaren och jag seglade. 1955 var en helt perfekt och underbar
sommar som bara
händer en gång på 10 år, vad jag minns. Vi, min gast och bäste vän
Per Johansson, sede-
mera Härdner, seglade hela sommaren. Båten låg i
Långedrag och varje tisdag seglade
vi med LSS och varje torsdag GKSS. På lördag-söndag seglade vi på alla
regattorna längs
kusten, Styrsö, Hovås, Budskär,
Kullavik och Gottskär och många andra.
Vi brukade segla dit på fredag och sedan ligga över i båten fredag och
lördag natt. Vi hade
en underbar tid och på lördag kväll var det ofta dans på bryggorna och
det var ett paradis
för två 17-åriga killar. Vi seglade säkert 30-40 gånger och jag förde
bok över resultaten
och kom fram till att vi just slog
J10 418 "Steppo" över sommaren. "Steppo" seglades av
Claes Sudow som blev en av Sveriges bästa seglare, men som
tyvärr dog bara i 20-års
åldern. Han blev krigsflygare och som mångas militära flygkamrater dog i
förtid.
I augusti seglade vi om den nyuppsatta Jullepokalen,
som seglades över två dagar i lätt
vind. Per Johansson kunde inte segla den helgen, så jag fick segla ensam
båda dagarna och
det var kanske en del av anledningen i den lätta vinden att jag blev den
förste innehavaren av
Jullepokalen, som stod i mitt rum hela nästa år. Utmärkta bilder på
pokalen hittade jag under
J10 nr 59 "Robust" på
www.julleregister.se.
Per Eldhs svartvita bild från 1955 av spyflugan
på kapptaket och en del av Pers 17 årige gast.
Per Eldh skriver i ett E-brev 2015-12-19 från Cape Cod
i Florida, USA :
J10 nr 400 "Eldflugan"
var känd över hela kusten, beroende på att jag
fick min kusin Sven
Stare att måla en stor spyfluga
som täckte hela kappen! Den
var ilsket grön med röd, gul och svart färg,
och den syntes på bra av-
stånd. Det var den enda båten som hade någon
"utsmyckning" och blev därför rätt välkänd.
Till och
med Styrsöbåtarna kände till den, då jag var nästan rammad av dem ett par gånger
när jag seglade
hem till Långedrag på natten efter kappseglingar. Jag hade ett bra år 1955
då jag
blev 3:a på skol-
kappseglingarna i Stjärnbåt i Saltsjöbaden.
Det var så roligt att få läsa boken och gå igenom Julleregistret, så
många minnen kom tillbaka
som
länge har varit fullständigt bortglömda. Både Jan och jag blev
läkare som vår pappa.
Jag specialise-
rade mig tidigt på hjärt-röntgen och 1970 fick jag en
anställning på Harvard
University i Boston,
Massachusetts där jag stannat sen dess. Numera har
vi flyttat ned till
Cape Cod där jag har en
motorbåt och en underbar liten gaffelriggad
Cat-boat med hel teak interior. På vintrarna bor vi i
Naples, Florida, där jag kappseglar
med radio controlled
segelbåtar. Jag har vunnit Commodore´s
Cup 5 år i rad, tack vare vad jag
lärde mig genom att kappsegla med J10 nr 400 "Eldflugan" i min
ungdom.
När jag kommer upp till Cape Cod skall jag försöka hitta ett svartvitt
kort på "Eldflugans"
kapp,
som jag vet att jag har någonstans på vinden där och e-maila den
till dig. Tack igen för alla gamla
trevliga minnen som kommit tillbaka genom ditt arbete.
Per Eldh inkom med ett nytt E-brev från USA
2015-04-06 : Jan och jag bodde i Marstrand
under somrarna mellan 1942 och 1953 med våra föräldrar. Vi tjatade i
många år på vår pappa
att vi måste få en segelbåt, en Stjärnbåt förstås, men vår pappa som
inte var seglare gick till slut
med på att att köpa en J10:a som han tyckte verkade säkrare och som inte
krängde så mycket.
Vår båt, J10 nr 400 "Eldflugan", var byggd i Säffle i tung ek och båten
var tyngre än dom flesta,
framför allt i jämförelse med J10
nr 399 "Pralinen" som var byggd i mahogny. Men, fick vi väl
upp farten, så gick den riktigt bra.
Innan vi fick egen båt, seglade vi med Kalle Krusell i Marstrand
som ägde Stjärnbåt nr 1.
Vi kappseglade i MSS i södra inloppet med start och mål vid Södra
Strandverket. Båten låg
för boj i norra inloppet, nära ett varv som låg där på den tiden.
Jag seglade inte mycket efter 1955 då det var allmän värnplikt på den
tiden och medicinare
måste göra den på somrarna under tre år, what a waste. Jan
seglade därefter i många år i
egna Starbåtar och Drakar bl.a. på Marstrandsfjorden och i Långedrag.
Han seglar förresten
fortfarande, mest i Österlen.
Både Jan och jag gick på GKSS seglarskola i Hovås. Jan sommaren 1947 och
jag 1948.
Vi seglade flera gånger med Farbror Ragnar. Lägret låg
där nu 16 tee ligger på Hovås
golfbana och bestod av ett gult och ett rött hus, kineserna och
indianerna. När jag gick där
så var det ombyggnad och dom flesta, inkluderande mig fick ligga i
10-manna tält.
Mina tre barn gick alla på GKSS seglarskola på Aelos-ön på 1970-talet
och början av
1980-talet och fick lära sig segla GKSS-eka. När barnen var små och våra
föräldrar levde,
tillbringade vi varje år några veckor i Sverige på sommaren
I förra mejlet, som man säger på svenska, glömde jag säga att vi var
flera stycken båtbesätt-
ningar som seglade till de olika regattorna på helgerna och låg över i
båtarna och hade väldigt
roligt. En kille som jag väl minns var Banjo-Lasse som
gastade i en öppen båt med en väldigt
trevlig kapten som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Banjo-Lasse
hette Lars Hellström
och skrev sedemera en bok om Americas Cup som hölls i Marstrand, Styv
Kuling tror jag den
hette. Hälsa honom från mig om du känner honom.
Jag kommer nog inte upp till Cape Cod förrän i mitten på maj. Det är
väldigt svårt att lämna
Floridas sol och varma väder, +25C i havet och golf, men jag ska försöka
gräva fram några
bilder jag har på båten och skicka dem. Ledsen att mina mejl blir så
långa, men det här är
saker som jag inte tänkt på i flera år, så minnena väller upp och det är
svårt att stoppa.
Underbara minnen!
Jan Eldh kom till Båtmässan i Göteborg 2016 och
berättade att han hösten 2015 annonserat
i tre månader på Blocket efter båten. Inget svar! Jan har bestämt sig
för att hitta sin J10 nr 400!
Ägarlängd :
1949 "Eldflugan" Sven Eldh
GKSS
1949-1955 "Eldflugan" Jan och Per Eldh i GKSS
1958-1962 "Perasta" Ingemar Liljegren
SSMK
1962-1963? "Mc Rill" Staffan Wallén Rönninge och Stenungsund Kålhättans färjeläge
? -1967
"Mc Rill" Monica Dahlin Trollhättan och Ödsmål
1968-1975
"Mc Rill" Florece och Olle Malmén
1975-1980
"Mc Rill" båten sågs på Gunnar Arvidssons Varv i Kungsviken
? ?
?
Var J10 nr 400 "Eldflugan" finns i dag, vet vi inte.
Av
Göran Weiler i Göteborg har vi fått startlistan från 1958 :
Läs om kappseglingen 1958 på
J10 nr 442. Lilian slog mig
med 2 sekunder! Orsak? En kraftig regnskur.
Nedan : J10 nr 400 "Mc Rill" med Staffan Wallén kom 5:a av 15 båtar på
Ödsmålsregattan 1963.
|