J10 nr 392 "Flickan" börjar återta sitt ursprungliga utseende.
Vid köpet hade J10 nr 392 vindruta och inombordsmotor. Båten hade
troligen använts som motorbåt.
Bränslepåfyllning på fördäck.
Vacker bild på ett rullrev i brons.
Originallatta i seglet!
Säcken till stormfocken där ursprungsnamnet
"Flickan" upptäcktes. Hasses Segelmakeri, Göteborg 1948.
Bomullsseglet till J10 nr 392 "Flickan"
J10 nr 392 "Flickan" vid bryggan 2013-04-09. Göran
Dennerberg säger i ett E-brev 2014-08-31 :
Jag har bytt duk på kappen.
Tyvärr fick jag inte rätt nyans när jag blandade linolja och pigment,
men
det kommer att åtgärdas.
J10 nr 392 "Flickan" byggdes 1948 vid Bröderna Karlssons Båtvarv på Söbben,
Orust.
Förste ägare var
Ingenjör Gustav Rodin i Göteborg. Båten var registrerad i
GKSS 1951 som
"Flickan" med ägare Karl A. Scharpff.
J10 nr 392 var med på Kullaviksdagen 1952-07-06 med namnet "Gny"
(kan vara felskrivet "Guy"?)
1953-07-05 och 1956-07-01 med namnet "Guy" som seglades av
Lars Henrik Stolpe
i KKKK
resp. GKSS. (Uppgift Jan Berglund i Stenungsund 2012).
I ett E-brev 2012-01-15 berättade den nye ägaren
till J10 nr 392
Göran Dennerberg i Ljungby :
Jag äger J10 nr 392 sedan sensommaren 2011.
Originalsegel i bomull i mycket bra skick. På segel-
säcken är skrivet
"Flickan" som sannolikt är båtens första namn. Båten är också i bra skick.
Jag har
turen att ha båten under tak och kan iordningställa den
oberoende av väder. Båten har inte varit sjö-
satt på många år, men
uppenbarligen förvarats förståndigt. Inga allvarliga torrsprickor eller
rötskador.
Någon tidigare ägare har monterat en
O11 inombordare,
som just nu renoveras. Mitt mål är att rusta
upp båten med försiktighet och återställa den i s.k. bruksskick, med
skavankerna som finns. Motorn
kommer jag låta vara kvar, även om J10
inte ska ha någon inombordare.
Jag försöker nu att uppdatera mig på J10,
träbåtar och hur jag bäst ska renovera båten. Jag kommer
också att
kontakta tidigare ägare, så långt möjligt är, för att få information om
båten. Den ska överleva
mig (jag är ett år äldre än båten). Sedan
tidigare har jag Thomas Larsson bok :
Träbåtsrenovering från
2002 och har nu beställt
den senaste reviderade upplagan. Allt jag läser i böcker och på nätet om
trä-
båtsrenovering gör
mig något förvirrad om vad som är bäst, eftersom det finns olika
åsikter. Båten är
snart renskrapad utvändigt och i kölsvinet. Kappen
ska dukas om. Är det av intresse, återkommer
jag gärna med mer
information och förhoppningsvis uppgifter om tidigare ägare och
vad som hänt
sedan 1948.
Hälsningar Göran Dennerberg i J10 nr 392 från Ljungby.
Vad svarar man på ett sådant perfekt mail?
Kunde vara hämtat
ur : Instruktion för nya Julleägare.
Ägarlängd :
1948-1951
"Flickan"? Gustav Rodin
Göteborg
1951-1952 "Flickan" Karl A.Scharpff
1952-1956? "Guy" Lars Henrik Stolpe i KKKK
? -2012 ? ?
2012- "Flickan" Göran
Dennerberg Ljungby
J10 nr 392 "Flickan" är i goda händer
i Ljungby!
|