J10  nr 392


J10 nr 392 "Flickan" börjar återta sitt ursprungliga utseende.

Vid köpet hade J10 nr 392 vindruta och inombordsmotor. Båten hade troligen använts som motorbåt.
Bränslepåfyllning på fördäck.

Vacker bild på ett rullrev i brons.

Originallatta i seglet!

Säcken till stormfocken där ursprungsnamnet "Flickan" upptäcktes. Hasses Segelmakeri, Göteborg 1948. 

Bomullsseglet till J10 nr 392 "Flickan"

J10 nr 392 "Flickan" vid bryggan 2013-04-09. Göran Dennerberg säger i ett E-brev 2014-08-31 :
Jag har bytt duk på kappen. Tyvärr fick jag inte rätt nyans när jag blandade linolja och pigment, men
det kommer att åtgärdas.


J10 nr 392 "Flickan" byggdes 1948 vid Bröderna Karlssons Båtvarv på Söbben, Orust.  
Förste ägare var Ingenjör Gustav Rodin i Göteborg.  Båten var registrerad i GKSS 1951 som
"Flickan" med ägare Karl A. Scharpff. 

J10 nr 392 var med på Kullaviksdagen 1952-07-06 med namnet "Gny" (kan vara felskrivet "Guy"?)
1953-07-05 och 1956-07-01 med namnet "Guy" som seglades av Lars Henrik Stolpe i KKKK
resp. GKSS. (Uppgift Jan Berglund i Stenungsund 2012).     

I ett E-brev 2012-01-15 berättade den nye ägaren till J10 nr 392 Göran Dennerberg i Ljungby : 
Jag äger J10 nr 392 sedan sensommaren 2011. Originalsegel i bomull i mycket bra skick. På segel-
säcken är skrivet "Flickan" som sannolikt är båtens första namn. Båten är också i bra skick. Jag har
turen att ha båten under tak och kan iordningställa den oberoende av väder. Båten har inte varit sjö-
satt på många år, men uppenbarligen förvarats förståndigt. Inga allvarliga torrsprickor eller rötskador.
Någon tidigare ägare har monterat en O11 inombordare, som just nu renoveras. Mitt mål är att rusta
upp båten med försiktighet och återställa den i s.k. bruksskick, med skavankerna som finns. Motorn
kommer jag låta vara kvar, även om J10 inte ska ha någon inombordare.
 
Jag försöker nu att uppdatera mig på J10, träbåtar och hur jag bäst ska renovera båten. Jag kommer
också att kontakta tidigare ägare, så långt möjligt är, för att få information om båten. Den ska överleva
mig (jag är ett år äldre än båten). Sedan tidigare har jag Thomas Larsson bok : Träbåtsrenovering från
2002 och har nu beställt den senaste reviderade upplagan. Allt jag läser i böcker och på nätet om trä-
båtsrenovering gör mig något förvirrad om vad som är bäst, eftersom det finns olika åsikter. Båten är
snart renskrapad utvändigt och i kölsvinet. Kappen ska dukas om. Är det av intresse, återkommer
jag gärna med mer information och förhoppningsvis uppgifter om tidigare ägare och vad som hänt
sedan 1948. Hälsningar Göran Dennerberg i J10 nr 392 från Ljungby.

Vad svarar man på ett sådant perfekt mail?
Kunde vara hämtat ur
: Instruktion för nya Julleägare.  

Ägarlängd :
1948-1951       "Flickan"?     Gustav Rodin  Göteborg
1951-1952       "Flickan"       Karl A.Scharpff
1952-1956?     "Guy"            Lars Henrik Stolpe i KKKK
?      -2012        ?                   ?
2012-               "Flickan"       Göran Dennerberg  Ljungby

J10 nr 392 "Flickan" är i goda händer i Ljungby! 

 

www.julleregister.se