J10 nr 335 "Waffe" byggdes 1945 av Säffle Båtbyggeri. Första
ägarna till J10 nr 335 var okända.
Göran Weiler i Göteborg ändrade i viss mån på detta,
genom sitt bidrog 2014-06-18 med startlistor
från olika regattor där bl.a. J10 nr 335 deltog : Vid Stenungöns Segel- och
Motorbåtsklubb, SSMK:s
regatta 1955 seglades J10 nr 335 under namnet
"Leaking Lena" av John Kral i MSS, Marstrands SS.
Därmed är John Kral den hittills tidigaste ägaren? av
båten. Han återkom i SSMK:s regattor 1956 och
1957 på
Askeröfjorden. Båten hade nytt namn 1957 : "Schlabback XIV" som det står
i startlistan, men
seglad av John Kral. (Se startlistorna på J10 nr 442).
Första uppgiften på J10 nr 335 med namnet "Waffe" är från Kullaviksdagen 1959-07-05.
Då antecknades J10
nr 335 som "Wasse" (felstavat) och
seglades av Bernt Ytterström.
(Uppgift : Jan Berglund i
Stenungsund 2012).
Yngve Lundberg i Göteborg köpte sedan båten av Bernt Ytterström,
enligt Janne Borsing
som i sin tur köpte båten av Yngve Lundberg
1964. Janne var då 17 år. (Se J10 nr 173).
Janne Borsings pappa filmade med Super 8 när Janne seglade. Filmerna
finns bevarade hos Janne.
Janne Borsing i Göteborg skickade
ett
E-brev 2017-06-21 : När det är en sådan dag som i dag,
kommer minnen fram från tidigt 1960-tal, då jag seglade min första
riktiga båt : Långedragsjullen
J10
nr 335 "Waffe". Innan denna båt hade jag min allra första båt,
en juniorbåt GKSS-ekan E-94
"Pyret" som jag kappseglade med utanför Långedrag under ledning av juniorpappan
Ragnar Myrén.
Vi kunde vara ca 30-40 GKSS-ekor som samtidigt startade i en kappsegling.
Det var så
då i dessa så otroligt ljuva år!!!
Men åter till den båt jag fått mest ut av alla båtar jag seglat. Mina
tankar faller tillbaka på min älskade
Långedragsjulle J10 nr 335 "Waffe" som jag och min seglarkompis
Dan Lundberg tillsammans seglade
upp efter
Bohuskusten i det fagra ljuva Bohuslän från Fiskebäck i söder ända upp
till Strömstad i norr.
Första anhalt var Marstrand, därefter Smögen vidare genom Sotenkanalen upp till
Fjällbacka och vidare
via
Tjurpannan (ett litet gap) genom Bohusläns klippiga kust upp till Resö
samt Strömstad den sista dagen
på etappen, där vi låg förtöjda några dagar.
Därefter gjorde vi om samma etapp fast söderut genom
det fagra ljuvliga
Bohuslän till Fiskebäck igen.
Min kompis Dan Lundberg påminde mig i går kväll, när vi pratades
vid, om nedanstående fas av
seglingen :
När vi avseglade från Smögen ner till Marstrand som var tänkt, så var
det ganska lugnt
med vinden
ca 5-6 sekundmeter. Vi hade garderat oss med några rull på storseglet
samt satt kryss-
focken, men
vindstyrkan ökade till ca 16-18 m/sek som mest i byarna, vilket gjorde
att vi var tvungna
att bärga
storseglet och ta oss upp med kryssfocken för skydd vid Bohus Malmön.
Som tur var fick
vi hjälp
av ett Kustbevakningsfartyg vilket gjorde att vi fick lägga oss på
läsidan av fartyget och på
så sätt
eskorterade detta fartyg oss upp till en tom bryggplats på Bohus Malmön.
Allt slutade lyckligt
och vi stannade över natten och avseglade vid 6-tiden på morgonen nästa dag
i en lätt bris med härlig
undanvind och hade en underbar segling ner över Islandsberg, genom
Kråksundsgap och Kyrkesund
över Marstrandsfjorden och in till Marstrand för att övernatta och
skaffa oss något att äta, vilket var
välbehövligt nu!!!
Vi var ju inte så gamla då (17 år) men gissa vilken glädje det var att äga en
båt i dessa år som just en
Långedragsjulle. J10 nr 335 "Waffe" var min första riktiga båt genom
tiderna!!!
Jag köpte "Waffe" av Dans pappa Yngve Lundberg. Efter
att jag sålt J10 nr 335 "Waffe" till Onsala
köpte jag J10 nr 173 "Melodi"
som Yngve Lundberg också hade ägt. Mitt ägandeskap av "Melodi"
blev bara en kort tid, eftersom K6:an nr 47 "Sabina" blev min ögonsten i
några år innan nybygget, en
flushdäckad Laurinkoster i mahogny med teakdäck, byggd i Kungsviken av
båtbyggare Tore Larsson
och sonen Ante, beställdes i september 1969 och färdigbyggd sommaren
1971.
PS! Jag har en idé om att göra om denna seglats med min ägandes
Långedragsjulle J10 nr 495
"Copy"
sommaren 2018 om hälsan håller, för det är ju trots allt några år mellan
då Dan och jag gjorde denna
så underbara seglats med sol, himmel och hav under två veckor som var
helt fantastiska tillsammans!!!
(1964 - bara 54 år senare -2018).
Gilbert Holmström i Göteborg berättade i telefon
2019-02-22 om J10 nr 335 : Båten fanns på senare
år i Kalvsund. Ägaren skulle bara ha båten att skjuta
sjöfågel med. Båten förföll, plastades och höggs
senare upp.
Ägarlängd :
1945- ? ?
? ? Ingvar Strandberg i GKSS
1955-1956 "Leaking
Lena" John Kral MSS
1957
"Schlabback XiV"
John Kral MSS
1959-1961 "Waffe Bernt Ytterström
1961-1964 "Waffe" Yngve Lundberg Göteborg
1964-1967 "Waffe" Janne Borsing Göteborg
1967-?
"Waffe" Arnold
Onsala
? båten är
upphuggen i Kalvsund
J10
nr 335 "Waffe" är upphuggen i Kalvsund.
|