J10 nr 129 "Durkslaget" på varvet i Råcksta Sjöhage, Blackeberg bredvid min
fars båt,
en enepinnad Bohusjulle, skriver Kurt Nylén i ett E-brev
2012-02-04 . De översta sju
bilderna är alla från 1970 eller något tidigare.
Renskrapningsjobbet inuti tog tre veckor pga. alla nitar. Byggde durkar
sedan längsgående bänkar
och ett kardanupphängt spritkök i ena bänken. Senare ett akterdäck (se nedan) i ek som
min far
och jag byggde, samt ett motorfäste för en gammal Penta 300A (5
hkr. och 28 kg tung).
Sydde även själv en genua till båten samt
ett bomtält.
J10 nr 129 under segel igen.
Kvällssegling på Mälaren.
Johan Martens i Insjön hade just fått J10 nr 129 "Adela" och ställt upp
henne för vintern.
Inte brädor som stöd! Två träbockar, en på var
sida är att rekommendera av säkerhetsskäl!
Nedan : Bilder på J10 nr 129 "Adela" när hon låg i Siljan
2011. Foto : Per Danfors i Leksand.
En fin bild i dimma av J10 nr 129 "Adela".
J10 nr 129 "Adela" vid bryggan i Siljan. Klar för segling. OBS!
Den elmotorn i aktern!
|
J10 nr 129 "Adela" byggdes 1943 av Henrik och Gösta
Johansson i Kungsviken, Orust.
Henrik var farbror
till Gösta Johansson. Varvet
i Kungsviken är i dag museum. J10 nr 129 skickades
på järnväg till
återförsäljaren Kungliga Motorbåts Klubben i Stockholm år 1943, mitt under kriget.
Henrik Johansson i
Kungsviken byggde 22 st J10 som alla beställts av Kungliga Motorbåts
Klubben
i Stockholm. Med 12 st J10 från Säffle Båtbyggeri, fraktades
totalt 34 st J10 till Stockholm år 1943.
Det fanns ingen
bensin till motorbåtarna under kriget, varför Stockholmarna köpte
segelbåtar
för att
komma ut till sina sommarnöjen i skärgården.
Båten var
registrerad
i SXK 1954-1957 som "Ophelia"
med
ägaren Olle B.Persson
och 1960-61
med ägaren L.B.Persson. - Johan Martens
i Insjön skrev ett E-brev 2009 : Jag fick J10:an av
en äldre herre
från Leksand som inte orkade hålla på med båten längre. Han hade
ägt båten sedan
1984. Den
hette "Adela", men vi döpte om den till "Ophelia". Gladast var nog min fru, som kommer
från öriket
Filipinerna. - Johan fick tips om båtskötseln av Långedragsjulleregistret hösten 2009.
(Se de fyra översta bilderna).
Per Danfors i Leksand
skrev ett E-brev 2011 : Så här var det! Jag skänkte båten till
Johan Martens
hösten 2010. Men
jag ville nu kolla upp hur det hade gått för honom eftersom båten läckte
lite.
Han insåg att han inte kunde ha kvar båten och skänkte den i sin
tur till en person som heter Jacob
som jag ska träffa snart.
Jacob har heller inte åtgärdat båten, den ligger under ett tält. Jag köpte båten
i maj 1984 av Sune Lindqvist i Bromma. Båten
döpte jag till "Kim" och senare 2007 till "Adela".
Sune Lindqvist
kallade båten "Maja" men den hette "Klucken" när han köpte den. Bifogar
några bilder
av båten i Siljan tagna för några år sedan. Jag har en
gammal skylt i min loggbok, som jag inte vet så
mycket om. Kanske satt den
gömd under däck? Där står : MMF 26325 Kvarnvikens Båtsällskap.
Kurt Nylén, Vällingby.
Vid efterforskningar
visade det sig att Kurt Nylén fanns i Bålsta. Kurt (*1948)
berättade att han
som 16-17 åring köpte J10 nr
129
av Vällingby Scoutkår (omkring 1965). Båten var i dåligt skick,
frostsprängd, efter en vinter utan täckning.
Det var Kurts första båt och han lade ned stort arbete på
att få båten
reparerad.
Kurt skickade ett E-brev 2012-02-04 och bifogade de sju
översta bilderna, från tiden då han hade
båten. Han berättade att första
jobbet på båten var att täta den med Farm 80 och drev. Detta blev
nog en never-ending-story då man i stället
borde drivit nitarna.
Jag hade egentligen inget namn på båten, men i elaka stunder fick hon
heta "Durkslaget" då hon alltid
läckte som ett såll vid sjösättningen. Vid första seglingen läckte sedan
friborden (ek sväller långsamt).
Under segling fick hon heta "Pendeltåget"
då kryssningsegenskaperna var i sämsta laget. Nej bide-
vindbåtar är väl
inte Jullarna,
men däremot är de ju säkra i sjön.
Kurt sålde båten 4-5 år senare (ung.1970) till en
person som hade sommarstuga på Justerö.
Kurt byggde
sig en plastbåt 1975, en Koster (Allegro 27) som inte läckte en droppe
på de 15 år
han seglade henne.
Personen på Justerö kan vara Stellan Almqvist? som döpte
båten till "Adela". I SXK:s matrikel
1975 finns en notering om en J10 byggd 1945 i Kungsviken.
Sofia (6 år) kom
till Båtmässan i Göteborg 2012, med sin farfar Fredrik Welander
som berättade
att han köpte J10 nr 129 i början av 1980-talet. Båten
hade då inget namn. Fredrik hade båten
i Rossö hamn. Fredrik köpte båten
till sönerna Lukas och Filip Welander.
Fredrik sålde båten ca
2000.
(Denna sista uppgift av Sofia och hennes farfar Fredrik
Welander, måste vara felaktig.
Det stämmer inte med årtalen och Rossö
ligger i norra Bohuslän. Troligen är båtens
segelnummer ett annat än det
uppgivna J10 nr 129).
Ägarlängd :
1943 - Kungliga Motorbåts Klubben Stockholm
1943-? ? ?
1954-1957 "Ophelia" Olle B.Persson
1960-1961 "Ophelia" L.B.Persson
? -1965 ? Vällingby Scoutkår
1965-1970 "Durkslaget" Kurt Nylén Bålsta
1970-1975? "Adela" Stellan Almqvist? person med sommarstuga på Justerö
? "Klucken" ?
? -1984 "Maja" Sune Lindqvist Bromma
1984-2007 "Kim" Per Danfors Leksand
2007-2010 "Adela" Per Danfors Leksand
2010-2011 "Ophelia" Johan
Martens Insjön
2011- ? Jacob?
J10 nr 129 "Adela" är
registrerad som seglande i dag och den enda Långedragsjullen i Siljan.
|