J10 nr 129




J10 nr 129 "Durkslaget" på varvet i Råcksta Sjöhage, Blackeberg bredvid min fars båt,
en enepinnad Bohusjulle, skriver Kurt Nylén i ett E-brev 2012-02-04 . De översta sju
bilderna är alla från 1970 eller något tidigare.

Renskrapningsjobbet inuti tog tre veckor pga. alla nitar. Byggde durkar sedan längsgående bänkar
och ett kardanupphängt spritkök i ena bänken. Senare ett akterdäck (se nedan) i ek som min far
och jag byggde, samt ett motorfäste för en gammal Penta 300A (5 hkr. och 28 kg tung). 
Sydde även själv en genua till båten samt ett bomtält.


J10 nr 129 under segel igen.

Kvällssegling på Mälaren.

Johan Martens i Insjön hade just fått J10 nr 129 "Adela" och ställt upp henne för vintern.
Inte brädor som stöd! Två träbockar, en på var sida är att rekommendera av säkerhetsskäl!


Nedan : Bilder på J10 nr 129 "Adela" när hon låg i Siljan 2011. Foto : Per Danfors i Leksand.


En fin bild i dimma av J10 nr 129 "Adela".


J10 nr 129 "Adela" vid bryggan i Siljan. Klar för segling. OBS! Den elmotorn i aktern! 
 

J10 nr 129 "Adela" byggdes 1943 av Henrik och Gösta Johansson i Kungsviken, Orust.
Henrik var farbror till Gösta Johansson. Varvet i Kungsviken är i dag museum.  J10 nr 129 skickades
på järnväg till återförsäljaren Kungliga Motorbåts Klubben i Stockholm år 1943, mitt under kriget.
 
Henrik Johansson i Kungsviken byggde 22 st J10 som alla beställts av Kungliga Motorbåts Klubben
i Stockholm. Med 12 st J10 från Säffle Båtbyggeri, fraktades totalt 34 st J10 till Stockholm år 1943.
Det fanns ingen bensin till motorbåtarna under kriget, varför Stockholmarna köpte segelbåtar för att
komma ut till sina sommarnöjen i skärgården.

Båten var registrerad i SXK 1954-1957 som "Ophelia" med ägaren Olle B.Persson och 1960-61
med ägaren L.B.Persson.  -  Johan Martens i Insjön skrev ett E-brev 2009 : Jag fick J10:an av
en äldre herre från Leksand som inte orkade hålla på med båten längre. Han hade ägt båten sedan
1984. Den hette "Adela", men vi döpte om den till "Ophelia". Gladast var nog min fru, som kommer
från öriket Filipinerna.  -  Johan fick tips om båtskötseln av Långedragsjulleregistret hösten 2009.
(Se de fyra översta bilderna).      

Per Danfors i Leksand
skrev ett E-brev 2011 : Så här var det! Jag skänkte båten till Johan Martens
hösten 2010. Men jag ville nu kolla upp hur det hade gått för honom eftersom båten läckte lite.
Han insåg att han inte kunde ha kvar båten och skänkte den i sin tur till en person som heter Jacob
som jag ska träffa snart. Jacob har heller inte åtgärdat båten, den ligger under ett tält. Jag köpte båten
i maj 1984 av Sune Lindqvist i Bromma. Båten döpte jag till "Kim" och senare 2007 till "Adela".
 
Sune Lindqvist kallade båten "Maja" men den hette "Klucken" när han köpte den. Bifogar några bilder
av båten i Siljan tagna för några år sedan. Jag har en gammal skylt i min loggbok, som jag inte vet så
mycket om. Kanske satt den gömd under däck?  Där står : MMF 26325  Kvarnvikens Båtsällskap.
Kurt Nylén, Vällingby.    

Vid efterforskningar visade det sig att Kurt Nylén fanns i Bålsta. Kurt (*1948) berättade att han
som 16-17 åring köpte J10 nr 129 av Vällingby Scoutkår (omkring 1965). Båten var i dåligt skick,
frostsprängd, efter en vinter utan täckning. Det var Kurts första båt och han lade ned stort arbete på
att få båten reparerad.

Kurt skickade ett E-brev 2012-02-04 och bifogade de sju översta bilderna, från tiden då han hade
båten. Han berättade att första jobbet på båten var att täta den med Farm 80 och drev. Detta blev
nog en never-ending-story då man i stället borde drivit nitarna.
 
Jag hade egentligen inget namn på båten, men i elaka stunder fick hon heta "Durkslaget" då hon alltid
läckte som ett såll vid sjösättningen. Vid första seglingen läckte sedan friborden (ek sväller långsamt).
Under segling fick hon heta "Pendeltåget" då kryssningsegenskaperna var i sämsta laget. Nej bide-
vindbåtar är väl inte Jullarna, men däremot är de ju säkra i sjön.

Kurt sålde båten 4-5 år senare (ung.1970) till en person som hade sommarstuga på Justerö. 
Kurt byggde sig en plastbåt 1975, en Koster (Allegro 27) som inte läckte en droppe på de 15 år
han seglade henne.  

Personen på Justerö kan vara Stellan Almqvist? som döpte båten till "Adela". I SXK:s matrikel
1975 finns en notering om en J10 byggd 1945 i Kungsviken. 

Sofia
(6 år) kom till Båtmässan i Göteborg 2012, med sin farfar Fredrik Welander som berättade
att han köpte J10 nr 129 i början av 1980-talet. Båten hade då inget namn. Fredrik hade båten
i Rossö hamn. Fredrik köpte båten till sönerna Lukas och Filip Welander.
Fredrik sålde båten ca 2000.
 
(Denna sista uppgift av Sofia och hennes farfar Fredrik Welander, måste vara felaktig.
Det stämmer inte med årtalen och Rossö ligger i norra Bohuslän. Troligen är båtens
segelnummer ett annat än det uppgivna J10 nr 129).


Ägarlängd :
1943                  -                       Kungliga Motorbåts Klubben  Stockholm
1943-?              ?                       ?
1954-1957      "Ophelia"           Olle B.Persson
1960-1961      "Ophelia"           L.B.Persson
?      -1965        ?                       Vällingby Scoutkår
1965-1970       "Durkslaget"     Kurt Nylén  Bålsta
1970-1975?     "Adela"             Stellan Almqvist? person med sommarstuga på Justerö
?                       "Klucken"         ?
?      -1984        "Maja"             Sune Lindqvist  Bromma
1984-2007       "Kim"               Per Danfors  Leksand
2007-2010       "Adela"             Per Danfors  Leksand
2010-2011       "Ophelia"          Johan Martens  Insjön
2011-                ?                       Jacob?

J10 nr 129 "Adela" är registrerad som seglande i dag och den enda Långedragsjullen i Siljan.
 

www.julleregister.se