J10 nr 124 "Viken" med sin
kapten Mats Björkman i
Snäckgärdsbaden norr om Visby.
Mats Björkman har varit sjökapten i 47 år!
J10 nr 124 "Viken" utan segel...
...och med segel.
J10 nr 124
"Burr"
byggdes 1943 vid Säffle Båtbyggeri
och levererades till Kungliga
Motorbåts
Klubben i Stockholm
som återförsäljare. Båten som blev döpt till "Glimt II" var
registrerad i SXK 1962-66
med ägaren N. von Bahr. Båten är öppen, har fördäck i
Oregon pine och segel märkta : Hasses 1958.
Mats Björkman i Visby ringde 2019-05-06 och berättade
att han är ägare till J10 nr 124 och att båten
finns i Snäckgärdsbaden norr om Visby. Sjöscouterna hade varit ägare till J10 nr 124
med namnet "Burr"
men när Mats köpte
båten av Sjöscouterna, döpte han om den till "Viken".
Mats Björkman har varit sjökapten i 47 år!
Viktor Maiorana skickade ett E-brev 2024-07-03 :
Jag skulle vilja meddela att Långedragsjullen
J10 nr 124 förvärvats av mig Viktor Maiorana och min
vän Erik Jönhagen. Båten som av tidigare
ägare
döpts till "Burr" har vi bestämt att hon ska få heta det igen. "Burr" ligger på Gotlands
västkust
och vi försöker få Själsö Hamn som hemmahamn.
Ägarlängd :
1943
- Kungliga Motorbåtsklubben Stockholm
1962-1966 "Glimt II"
N.von Bahr
?
"Burr"
Sjöscouterna Visby
? -2024 "Viken" Mats Björkman
Snäckgärdsbaden Visby
2024 -
"Burr" Viktor
Maiorana o Erik Jönhagen Visby och Lummelunda
J10 nr 124 "Burr"
ligger i Själsö hamn på Gotland och är registrerad som
seglande.
J10 nr 124 "Burr". 2024-07-04 Det blåser tyvärr
lite hårt just nu, så
vi väntar med premiärseglatsen.
Hamnen heter
Gnisvärds fiskeläge där hon ligger nu tills vi får plats i
Själsö hamn på
Gotland.
J10 nr 124 "Burr". Namnskylten sedan tiden med
Sjöscouterna.
Nakterhuset med kompassen (ovanligt i en J10) med fäste och block för
storskotet.
Viktor Maiorana skrev 2024-10-23 : Vi har tagit upp "Burr" som ska få stå inomhus under
vintern.
När vi spolade av med högtryck, gick en del av bottenfärgen av och vi
funderar nu på att slipa bort
för att ta hand om botten. I övrigt ser det ganska fint ut.
Den svarta färgen (tjära?) som även är i durken. Är det rekommenderat
att fortsätta så, eller skulle det
gå lika bra med t.ex. linolja?
Svar från www.julleregister.se
: Det verkar inte finns någon primer under bottenfärgen och fernissan
ovan
den röda bottenfärgen ser inte ut att vara heltäckande. Förslag : Om
båten ska stå inomhus i vinter, passa
då på att krapa hela båtens utsida trären. Slipa borden
jämna. Kolla att trävirket i borden är friskt.
Om något ska bytas, tillkalla träbåtbyggare.
Båtens utsida : Vill man ha svart
utsida kan man tjära borden som man gjorde förr, men enligt traditionen
ska båten fernissas 3-7 gånger. Fernissa är inte det bästa för trä, men
det ger en hård yta. Trä vill ha olja!
Botten på båten ska först målas med primer. Därefter röd bottenfärg
eller om man vill gå efter LDSS råd :
Svart bottenfärg med en 8 cm bred vatten linje ("snobbrand").
Båtens insida : Olja bordens
insida med rå linolja, gärna med en skvätt trätjära och balsamterpentin.
Blandningen kallas Bryggsmörja eller Roslagsmahogny. Ytan blir svart.
Båtens insida ska inte fernissas!
|