J10 nr 124


J10 nr 124 "Viken" med sin kapten Mats Björkman i Snäckgärdsbaden norr om Visby
Mats Björkman har varit sjökapten i 47 år!


J10 nr 124 "Viken" utan segel...
                                                                       ...och med segel.


J10 nr 124 "Burr" byggdes 1943 vid Säffle Båtbyggeri och levererades till Kungliga Motorbåts
Klubben i Stockholm
som återförsäljare. Båten som blev döpt till "Glimt II" var registrerad i SXK 1962-66
med ägaren N. von Bahr. Båten är öppen, har fördäck i Oregon pine och segel märkta : Hasses 1958.

Mats Björkman
i Visby ringde 2019-05-06 och berättade att han är ägare till J10 nr 124 och att båten
finns i Snäckgärdsbaden norr om Visby. Sjöscouterna hade varit ägare till J10 nr 124 med namnet "Burr"
men när Mats köpte båten av Sjöscouterna, döpte han om den till "Viken".
Mats Björkman har varit sjökapten i 47 år!

Viktor Maiorana skickade ett E-brev 2024-07-03 :  Jag skulle vilja meddela att Långedragsjullen
J10 nr 124 förvärvats av mig Viktor Maiorana och min vän Erik Jönhagen. Båten som av tidigare
ägare döpts till "Burr" har vi bestämt att hon ska få heta det igen. "Burr" ligger på Gotlands västkust
och vi försöker få Själsö Hamn som hemmahamn.
   

Ägarlängd :
1943                 -                 Kungliga Motorbåtsklubben  Stockholm
1962-1966     "Glimt II"     N.von Bahr
?                     "Burr"          Sjöscouterna  Visby
?      -2024     "Viken"        Mats Björkman  Snäckgärdsbaden Visby
2024 -            "Burr"          Viktor Maiorana o Erik Jönhagen  Visby och Lummelunda

J10 nr 124
"Burr" ligger i Själsö hamn på Gotland och är registrerad som seglande.



J10 nr 124 "Burr".  2024-07-04 Det blåser tyvärr lite hårt just nu, så vi väntar med premiärseglatsen.
Hamnen heter Gnisvärds fiskeläge där hon ligger nu tills vi får plats i Själsö hamn Gotland.


J10 nr 124 "Burr".  Namnskylten sedan tiden med Sjöscouterna.


Nakterhuset med kompassen (ovanligt i en J10) med fäste och block för storskotet.




Viktor Maiorana skrev 2024-10-23 : Vi har tagit upp "Burr" som ska få stå inomhus under vintern.


När vi spolade av med högtryck, gick en del av bottenfärgen av och vi funderar nu på att slipa bort
för att ta hand om botten. I övrigt ser det ganska fint ut.


Den svarta färgen (tjära?) som även är i durken. Är det rekommenderat att fortsätta så, eller skulle det
gå lika bra med t.ex. linolja? 

Svar från www.julleregister.se : Det verkar inte finns någon primer under bottenfärgen och fernissan ovan
den röda bottenfärgen ser inte ut att vara heltäckande. Förslag : Om båten ska stå inomhus i vinter, passa
då på att krapa hela båtens utsida trären. Slipa borden jämna. Kolla att trävirket i borden är friskt.
Om något ska bytas, tillkalla träbåtbyggare. 

Båtens utsida : Vill man ha svart utsida kan man tjära borden som man gjorde förr, men enligt traditionen
ska båten fernissas 3-7 gånger. Fernissa är inte det bästa för trä, men det ger en hård yta. Trä vill ha olja!
Botten på båten ska först målas med primer. Därefter röd bottenfärg eller om man vill gå efter LDSS råd :
Svart bottenfärg med en 8 cm bred vatten linje ("snobbrand").

Båtens insida :  Olja bordens insida med rå linolja, gärna med en skvätt trätjära och balsamterpentin.
Blandningen kallas Bryggsmörja eller Roslagsmahogny. Ytan blir svart. Båtens insida ska inte fernissas!

www.julleregister.se